• Ekdahl

Finns det ett samband mellan hur mycket man städar och hur bra liv man har?

Jag har funderat på detta och tror att det finns ett samband. Nämligen att ju mer man städar desto större livskvalitet.

Det finns säkert en topp där det blir för mycket och det istället ger minskad livskvaliteten men det är så få som är där att man kan bortse från dessa.

Grundtanken är att om man städar har man ordning på sitt liv vilket i sig ger lugn harmoni och lite stress.

Vad tror ni?
  • Svar på tråden Finns det ett samband mellan hur mycket man städar och hur bra liv man har?
  • Ekdahl
    Anonym (Omvänt) skrev 2023-11-18 13:52:05 följande:

För mig är orsakssambandet det omvända: när jag mår bra orkar jag hålla snyggt omkring mig.

Jag tror det är något du får för dig. Oavsett hur mycket energi man har måste man hålla ordning. Man får tvinga sig. Gör man inte det kommer man att få ännu mer att städa och må sämre. Så det blir en ond spiral.

Som användaren min sanning säger minskar tidsåtgången om man är tidigt ute. Problem växer om man låter de vara. Det gäller inte minst vad gäller hemmet.
    Anonym (Min sanning.) skrev 2023-11-18 13:29:40 följande:

Har man bra rutiner och genomtänkt inredning och förvaring + rätt verktyg/redskap så behöver man inte lägga så mycket tid på att hålla hemmet + trädgård i perfekt skick. Utöver det krävs inte heller mycket jobb för att resten av livet ska kännas tillfredsställande. Med bara lite framförhållning är det lätt att planera en trevlig och mysig fritid med aktiviteter/evenemang/umgänge/maträtter som ger guldkant i livet. 

När jag kommer hem från jobbet vill jag känna ett lugn och ha gott om tid för vila och återhämtning. Jag vill inte komma hem till stök och röra. 

• Ekdahl
    Anonym (t) skrev 2023-11-18 16:29:59 följande:
    Snacka om nedsättande babbel. Fördelar med att ha rent omkring sig, ja. Att tro att det är bara att tvinga sig, nej.
    Det där låter som en flykt från verkligheten. Det är inte jobbigt att hålla ordning. Man kan ta det i mycket lugn takt. 

Så jo, det är bara att tvinga sig. Ytterst få personer tycker att det är roligt att städa,tvätt och diska. Man gör det helt enkelt ändå.
  • Ekdahl
    Anonym (t) skrev 2023-11-18 17:28:42 följande:

Ja för alla med exekutiva problem finns inte. Eller "bara" deprimerade, ångestfyllda etc. Det där med att bara städa medans man knappt kan äta eller duscha för att man inte får ihop sig själv.

Om vi inte pratar omextremfall så är det där en konsekvens av stökighet. Håller normalpersonen ordning på sig själv hamnar man inte där. Det du talar om är en viktig del i den här tråden.

Med ett allmänt stökigt leverne följer psykiska problem.
  • Ekdahl
    Anonym (Lagom) skrev 2023-11-18 18:22:44 följande:

Nja. Det ska ju inte smutsigt eller totalkaos, men det är inte viktigt att saker alltid är bortplockade eller att det aldrig syns en dammtuss. När man har småbarn el jobbar i trädgården drar man in grus mm, när man är kreativ måste pyssel o sygrejer få ligga framme ett tag. Har man alltid sjukt välstädat tyder det på en slags noja enligt mig, samma sak med folk som alltid har perfekt strukna blusar eller varje soffkudde perfekt puffar. Ångesthantering? Jag håller med om att någon slags grundrutin är bra o spar tid, bara den är flexibel när solen skiner.

Det där med att aldrig någonting får stå framme eller då man ska stryka kläder och sängkläder är exempel på då jag tror att man gått över den där brännpunkt en och istället skaffar sig ett sämre liv med mer städning. Men det är extremt få som befinner sig där tror jag.
  • Ekdahl
    Anonym (t) skrev 2023-11-18 18:39:38 följande:

Ah. Du lever uppenbarligen inte i verkligheten och är inte intresserad av att förstå heller. Vad trevligt. Jättetrist för de som till vardags behöver ta emot din nedsättande attityd mot deras svårigheter.

Det där tankesättet är bara naivt. Om man har svårigheter med ordning är det än viktigare att man håller ordning.  En person som är väldigt organiserad klarar av att ha mer stökigt.
  • Ekdahl
    Anonym (t) skrev 2023-11-18 18:39:38 följande:

Ah. Du lever uppenbarligen inte i verkligheten och är inte intresserad av att förstå heller. Vad trevligt. Jättetrist för de som till vardags behöver ta emot din nedsättande attityd mot deras svårigheter.

Dessa individers problem är att de inte ser sambandet jag talar om, utan de tror att deras brist på ordning inte får några negativa konsekvenser.
  • Ekdahl
    Anonym (Lagom) skrev 2023-11-18 18:54:26 följande:
    Jag tror inte det. Det bygger jag på alla kvinnor som klagar över dubbelarbete, att de inte hinner läsa eller koppla av, att kvinnor lägger i snitt 1 timme om dagen på att städa, diska bädda, tömma sopor o tvätta fönster,  plus 25min/ dag med tvätt o  strykning. (Källa jämställdhetsmyndigheten) . En och en halv timme per dag låter sjukt mycket, och det är snittet. 
    En och en halv timme låter inte särskilt mycket. Jag ligger nog där någonstans också och jag är absolut ingen pedant. Stryker aldrig till exempel. Byter sällan sängkläder. Fast jag har barn. Utan dem så skulle jag inte behöva städa så mycket.
  • Ekdahl
    sture123 skrev 2023-11-19 14:48:12 följande:
    Jag tror att det är extremt många kvinnor som befinner sig just där. Att de får ett sämre liv för att de lägger så mycket tid på städning istället för på saker som faktiskt är rofyllda.
    Kanske bland kvinnor 60+.

Vad jag ser så har många unga kvinnor samma problem som många män länge haft. Att de har noll koll och lite ordning.
  • Ekdahl
    Anonym (Ångest) skrev 2023-11-19 20:07:57 följande:

Både jag och min man har växt upp med mödrar som försökte städa bort sin ångest. Vi har bägge två varit övertygade om att man inte kommer att  ångra att man städat för lite när man dör.
    så visst städar vi för att hemmet inte ska bli en sanitär olägenhet- men inte tror vi att vi blir lyckligare för det.

Tror du verkligen att ni blir olyckligare av att bo i en sanitär olägenhet?

Eller missuppfattade jag dig?
  • Ekdahl
    sture123 skrev 2023-11-20 00:31:28 följande:
    I det här fallet var det tankemässig simultankapacitet jag var ute efter. Fast det kanske just det som är problemet för alla dessa kvinnor. Om tanken på ett städat hem inte går att stänga av, finns det tydligen ingen möjlighet att tänka på sex, inte ens lite.
    Det låter i och för sig klokt att ta det tråkiga först. Det är det jag är inne på i trådstarten. Att man får ett bättre liv med den inställningen. 
Svar på tråden Finns det ett samband mellan hur mycket man städar och hur bra liv man har?