Anonym (Omvänt) skrev 2023-11-18 13:52:05 följande:
För mig är orsakssambandet det omvända: när jag mår bra orkar jag hålla snyggt omkring mig.
Jag tror det är något du får för dig. Oavsett hur mycket energi man har måste man hålla ordning. Man får tvinga sig. Gör man inte det kommer man att få ännu mer att städa och må sämre. Så det blir en ond spiral.
Som användaren min sanning säger minskar tidsåtgången om man är tidigt ute. Problem växer om man låter de vara. Det gäller inte minst vad gäller hemmet.
Anonym (Min sanning.) skrev 2023-11-18 13:29:40 följande:
Har man bra rutiner och genomtänkt inredning och förvaring + rätt verktyg/redskap så behöver man inte lägga så mycket tid på att hålla hemmet + trädgård i perfekt skick. Utöver det krävs inte heller mycket jobb för att resten av livet ska kännas tillfredsställande. Med bara lite framförhållning är det lätt att planera en trevlig och mysig fritid med aktiviteter/evenemang/umgänge/maträtter som ger guldkant i livet.
När jag kommer hem från jobbet vill jag känna ett lugn och ha gott om tid för vila och återhämtning. Jag vill inte komma hem till stök och röra.