Inlägg från: Anonym (Oroad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Oroad)

Svartmålad

Anonym (M) skrev 2023-11-29 02:05:30 följande:
    Om du kommer tillbaka och säger de rätta orden så kanske hon inte svartmålar dig, manipulerar dig och undanhåller barnet längre, var ju min tanke iallafall. Det diskuteras för att försöka hitta sätt för dig att effektivt bygga en relation med ditt barn, och det gör man allra bäst om man bor tillsammans med barnet på heltid. Barn och relationen till dem går före en själv och vilka önskningar man har om en partner, tänker jag iallafall. Man kan inte få precis allt man vill ha här i livet. 
    Tyvärr, den båten har seglat för länge sedan. Inte det jag startade tråden för att diskutera.
  • Anonym (Oroad)
    Anonym (M) skrev 2023-11-29 06:44:06 följande:
    Tråden handlar om att du är oroad för detta med barnet och du frågar vad du ska göra i din situation. Hur menar du att båten har seglat för länge sedan? Det vet du väl inte om du inte försöker. Du verkar inte direkt lösningsorienterad. Du har ingen kontakt med ditt barn, du missade födelsen och du har aldrig ens sett barnet. Jag pratar om värdefull, värdefull tid med ditt barn som du aldrig kommer få tillbaka, men du bara framhåller din nya dejt i diskussionen istället. Ni kanske inte ens är tillsammans längre om bara några år. Kvinnor kommer och går, men förhållandet till ens barn varar på livstid. 
    Lösningsorienterad? Du har snöat in dig på att jag ska försöka få till ett förhållande med någon jag absolut inte vill ha ett förhållande med och som absolut inte vill ha ett förhållande med mig. Håll dig till ämnet.

Jag behöver inte ha ett förhållande med modern för att ha en relation med barnet.
  • Anonym (Oroad)
    Anonym (M) skrev 2023-11-29 07:00:47 följande:
    Det är ett sätt att få långt mycket mer tid och inflytande över barnet än vad du har idag. Jag pratar om att det bästa sättet att bygga en stabil relation med barnet är om du bor med barnet på heltid ju förr desto bättre. Jasså du behöver inte det, och hur bra är din relation med barnet nu då, tycker du? Vs hur bra den hade varit om du hade haft ett förhållande med mamman idag? Kanske kan du få en flyktig relation till barnet framöver, där du missar den allra största delen av tiden och anknytningen. Den här bebistiden rinner snabbt iväg, men du föredrar att istället lägga den på att kämpa genom myndigheter och vara så oroad som du kallar dig i din signatur?
    Jag saknar faktiskt ord.
  • Anonym (Oroad)
    Anonym (K) skrev 2023-11-28 20:45:00 följande:

Funkade det att anmäla faderskapet via skatteverket/länken?

Funkar gör det ju, har gjort det. Men sen måste modern godkänna och där får vi väl se hur det går. 

Misstänker att hon inte kommer godkänna det.
  • Anonym (Oroad)
    Anonym (K) skrev 2023-11-30 22:43:11 följande:

Ja men då har du ju fått in i systemet att du försökt där. Tänker att det underlättar. 

om hon inte godkänner så ser de ju ändå att du gjort ett försök att ta ansvar, att det finns en person som anser sig vara pappa och inte fader okänd som hon kanske uppger..

Jag håller med.

Nåväl, jag fick ett gäng arga meddelanden om vilken skitstövel jag är bara, hon kommer nog inte godkänna. Blir väldigt tydligt att alltihop handlar om moderns bitterhet mot mig.

Jag är 99.9% säker på att jag är pappan.
  • Anonym (Oroad)
    Anonym (M) skrev 2023-12-04 10:34:16 följande:
    Jaha men det hjälper ju inte TS om du inte faktiskt gör det. Så det är väl inget alter alternativ att diskutera att det är bättre, så länge du inte kommer göra det du skriver om.

Han har svarat mig att han inte vill försöka ta henne tillbaka bland annat på grund av sin nya flamma, därför tror jag att han inte har försökt ta henne tillbaka. 
    Släpp det, det kommer inte hända, jag vill inte, hon vill inte. Det spelar heller ingen roll om hon skulle vilja då jag absolut inte vill, så kan du sluta tjata om det nu?
  • Anonym (Oroad)

Anonym(M): Är det här personligt för dig? 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Oroad)
    Anonym (H) skrev 2023-12-04 14:34:51 följande:
    Hur går diskussionen med familjerätten?
    Har du tagit kontakt med något ombud?
    Familjerätten verkade inte särskilt intresserade av att ta så mycket uppgifter när jag hörde av mig till dem, men så hade inte faderskapsutredning startat än heller. 
    Jag får väl se i veckan, den borde vara igång nu.

Sitter och kollar på ombud och även blivit tipsad om några via en kompis som är jurist.
  • Anonym (Oroad)
    Silverjenny skrev 2023-12-04 14:36:04 följande:

Orkar inte läsa 10 sidor så du kanske fått rådet redan, men om du vill vara delaktig i ditt barns liv ska du absolut inte gå med på enskild vårdnad fastän du får löfte om umgänge. Vårdnad och umgänge är två skilda saker och även om man inte har gemensam vårdnad kan man ha umgänge. Men om du avsäger dig vårdnaden innebär det att du inte har någon rätt att fatta beslut om barnet. Du får inte information från skolan, sjukhus osv.

Därför måste du redan från början strida för att du ska få gemensam vårdnad och att boende och umgänge ska vara delat också, så snart barnet är stort nog. Detta ska du hävda genom hela processen och ev. rättegång. Om mamman hävdar att gemensam vårdnad inte är möjlig pga samarbetssvårigheter ska du påvisa att det är hon som inte vill samarbeta, inte du. Om rätten kommer fram till att gemensam vårdnad inte är möjlig kan de nämligen döma enskild vårdnad, men då är det ofta föräldern som visar att hen vill samarbeta och säkerställa barnets rätt till båda sina föräldrar, som vinner vårdnaden.

Naturligtvis ska du spara alla sms och annan kommunikation mella dig och mamman som ev bevis. Installera en app som spelar in samtal. Och så tänker du såklart på att alltid själv vara korrekt och behärskad när du talar med henne. Om hon flippar och hotar dig med det ena eller andra är det enbart till hennes nackdel i så fall.

Tänker självklart jobba för gemensam vårdnad, delat boende(i sinom tid) och umgänge.

Jag har försökt ta kontakt med mamman och hennes familj flera gånger, mamman ignorerar mig, hennes föräldrar är arga och försöker få mig att försvinna. De ville inte ens svara på om barnet var fött, sedan blev de upprörda när jag fått reda på detta via Skatteverket. Sättet de uttrycker sig på visar tydligt att de gör och kommer göra allt i sin makt för att jag inte ska få vara involverad.
    Enligt dem har jag avsagt mig allt genom att inte vara involverad under graviditeten.

Samtliga gånger jag kontaktat dem har de sagt sig inte vilja ha kontakt och sagt att jag ej får försöka kontakta modern.

Självklart sparar jag all kommunikation både med henne och hennes föräldrar.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Oroad)

Hur länge brukar det ta för faderskapsutredning att komma igång?

Har inte blivit kontaktad än, ringde familjerätten under veckan och fick bara höra att en handläggare eventuellt kommer kontakta mig.

• Anonym (Oroad)

Personen jag pratade med hos familjerätten verkade inte vara den som har hand om ärendet och lät som att hon skulle bolla det vidare till eventuell faderskapsutresning och handläggare i det. Därav tolkar jag eventuellt till att betyda om det blir ett ärende och om de anser mig relevant, hon jag pratade med som inte var insatt kunde ju omöjligt veta det. Hon tog bara lite information från mig.

Vi får väl se. Har också läst att det är 15 dagar som gäller så utredningen borde vara igång tycker jag.

• Anonym (Oroad)

Uppdatering: faderskap är bekräftat.

Vad bör jag göra i min situation om mamman vägrar umgänge?
    Vad jag förstår är enda sättet tingsrätten om man försökt med familjerätten?

• Anonym (Oroad)

Funkar inte med samarbets samtal hos FR, mamman vill att jag ska åka till Gävle hos henne föräldrar för att träffa barnet fast hon bor i Örebro och jag i Göteborg, säger att de är där ungefär hälften av tiden. Säger också att de ska flytta till Gävle nu...
    Har fortfarande inte fått träffa barnet och får hela tiden höra hur det inte finns tid på passande tider för att barnet har aktiviteter och det bara finns i princip 1 ledig timme på hela veckan där det går träffas, men den tiden funkar inte för mig, jag har ju jobb om dagarna. Får även konstiga regler om hur de ska se ut när vi ses t ex att jag ej får röra barnet för att det är känsligt för RS virus.

Hur ska jag kunna ha umgänge om dom bor på andra sidan landet?

Känns helt hopplöst, jag ska kontakta jurist.

• Anonym (Oroad)
    molly50 skrev 2024-04-29 15:52:22 följande:
    Jag tycker absolut att du ska kontakta jurist. Kontakta tingsrätten.
    Hon verkar försöka förhindra umgänge.
    Och det ser inte bra ut för henne,i så fall.

Och vilka aktiviteter har hon med ett så litet barn?
    Det borde vara c:a 5 månader nu,om ens det,och då finns det väl inte så många aktiviteter man kan göra med barnet.
    Så det låter som att hon försöker förhindra umgänget.
    Jag vet inte vad det är för aktiviteter, får inte höra så mycket om det och jag får höra att jag är egoistisk(mot barnet) som föreslår att planera dessa aktiviteter på andra tider/dagar så vi kan ses. Får också höra att umgänget med mormor/morfar/morbror m. familj och kusiner är viktigare än umgänget med mig för att de varit med från start och barnet känner dom.

Men jag har ju inte alls FÅTT vara med! 

Det är mitt problem lösa att ha umgänge i Gävle när hon flyttar dit också, jag tycker inte att hon ens borde kunna flytta med vårt barn sådär bara för att hon fick ensam vårdnad vid födsel.

Verkar inte heller svårt hitta tid för att umgås med dom eller någon oro för RS virus där..
  • Anonym (Oroad)

Fortf. inte fått träffa sonen o nu säger hon att hon bara kommer att gå med på umgänge om det är ngn från soc med på umgänget, det var inte ett krav tidigare men kom nu väldigt plötsligt. Det är flera månaders handläggningstid för det. Förut sa hon att ngn av hennes föräldrar kunde vara med, för hon vägrade själv vara det.

Har skickat in till rätten om delad vårdnad o umgänge vilket också verkar ta tid.
    Hon säger hon har flyttat till Gävle nu och att jag kunde haft umgänge i Örebro några månader tills hon flyttat om jag väntat med att kräva delad vårdnad.

Börjar bli ganska uppgiven, i den här takten kommer jag o missa hela min sons första år.

• Anonym (Oroad)
    Anonym (H) skrev 2024-06-07 10:50:18 följande:
    Har du hjälp av en jurist? 
    Ja det har jag och hon verkar duktig.
  • Anonym (Oroad)
    Anonym (H) skrev 2024-06-07 10:56:25 följande:
    Bra.  Ta hjälp av henne.  Hon kan förklara läget och föreslå handlingsalternativ. 
    Ska göra det!

Funderar mest på om det är ngn som varit i liknande sits, kan hon verkligen kräva att någon från soc ska vara med? Jag har aldrig varit våldsam och har aldrig haft någon form av missbruk utan är en helt normal skötsam människa och när man läser om det så verkar det just mest vara för de som är våldsamma eller har missbruk
  • Anonym (Oroad)

Hur menar du att alla vänder sig emot mig i det här? Det är bara barnets mamma som gör det? Hennes föräldrar känner ej mig så att de tar hennes sida är väl ganska naturligt?

Ska jag lämna barnet utan pappa för att mamman inte vill att jag ska vara pappa åt barnet? Jag tycker att det är ett väldigt konstigt sätt att se det på.

Det handlar inte om misshandel på något sätt i detta fallet, det handlar om mamman inte kunde hantera att bli lämnad.

Man kan nästan misstänka att du har egenintresse i detta.

Svar på tråden Svartmålad