• Anonym (N)

Svartmålad

Anonym (E) skrev 2023-11-28 19:14:35 följande:

Om ni kommer till en punkt där hon vägrar uppge vem pappan är så kommer familjerätten göra sitt yttersta för att hitta pappan. Det är för att barnet har rätt till en far och det ska mycket till för att lägga ner en faderskapsutredning. 

Om du ringer till familjerätten där hon är folkbokförd och uppger att du är pappan så kommer du sannolikt bli kallad för ett DNA-test oavsett vad mamman vill. 

Det är alltså mycket svårt att försöka utesluta pappan från barnets liv i Sverige och när pappan själv är aktiv är det omöjligt.

Att hon anklagar dig för att vara farlig helt utan bevis (förutsatt att du är ärlig om det) så kommer det snarare ligga henne i fatet. En förälder som vägrar samarbeta och försvårar umgänget kan till och med förlora vårdnaden. 

Jag fick barn med en man som visade sig vara farlig på riktigt och det har varit ett enda långt helvete att försöka skydda barnet från honom. Det heter barnets rätt till umgänge men det är BS. Allt fokus var på mitt ex. 

Han är alltså dömd för brott mot mig och senare även mot barnet eftersom samhället inte skyddar kvinnor och barn i vår situation. 

Det är sjukt men till din fördel i det här fallet. Det ska otroligt mycket till för att frånta en förälder umgängesrätten. Mitt ex förlorade den till slut och han är psykiskt sjuk, missbrukar och är dömd för flera brott. 

Så du har inget att oroa dig för även om jag förstår att det är en tuff situation. Hon kanske lugnar ner sig dessutom. Det är inte lätt att vara ensamstående på heltid så hon kanske inser fördelarna med att ha en fungerande pappa. 

Jag håller med om att övervakat umgänge kan vara en bra idé i ditt fall så att soc ser att du fungerar bra med barnet. Då blir det svårare för henne att hitta på dumheter om dig. 

Det är dock barnet som har rätt till umgänge med båda sina föräldrar, inte tvärt om. 
  • Anonym (N)
    Anonym (M) skrev 2023-11-29 07:00:47 följande:
    Det är ett sätt att få långt mycket mer tid och inflytande över barnet än vad du har idag. Jag pratar om att det bästa sättet att bygga en stabil relation med barnet är om du bor med barnet på heltid ju förr desto bättre. Jasså du behöver inte det, och hur bra är din relation med barnet nu då, tycker du? Vs hur bra den hade varit om du hade haft ett förhållande med mamman idag? Kanske kan du få en flyktig relation till barnet framöver, där du missar den allra största delen av tiden och anknytningen. Den här bebistiden rinner snabbt iväg, men du föredrar att istället lägga den på att kämpa genom myndigheter och vara så oroad som du kallar dig i din signatur?
    Man kan fint få till en relation med sitt barn utan att vara i ett förhållande med mamman eller ens bo tillsammans. 

Att det bästa för barnet är att föräldrarna bor tillsammans är bara bs. 

Självklart ska ts inte behöva ha ett förhållande med mamman, bara för att du anser att det är det bästa för barnet. Och självklart ska han kämpa gebom myndigheter för att få rätten till sitt barn och få vara pappan. Och dessutom är det viktigt för barnet att få umgänge med sin pappa. Och det ska mamman överhuvudet inte förhindra. 

Du kommer ju bara med en massa dåliga råd. 
  • Anonym (N)

Socialnämnden är dessutom skyldig att starta en faderskapautredning senast 15 dagar efter barnets födelse om inte någon har tatt på sig faderskapet

• Anonym (N)

Anonym (M): Du kan inte se ett annat sätt än att bo tillsammans med mamman om man ska bo med sitt barn? 

Jaha, då borde vi inte ha så mycket barn som enbart bor med ena föräldern, eftersom man enligt dig måste bo med sitt barn för tatt vara en bra förälder och för att kunna ha en bra relation med sitt barn. 

Du inser att det du menar är så långt ifrån sanningen man kan komma. 

• Anonym (N)
    Anonym (M) skrev 2023-12-03 15:56:59 följande:
    Du vet inte hur det förhållandet skulle bli.
    Så du tror på allvar att deras förhållande skulle bli bra? 
  • Anonym (N)
    Anonym (M) skrev 2023-12-03 19:38:56 följande:
    Jag tror att TS kan göra sitt bästa och anstränga sig för att få förhållandet bra.
    Varför ska ts överhuvudtaget utsätta sin för psykiskt misshandel? 
  • Anonym (N)
    Anonym (M) skrev 2023-12-03 21:15:12 följande:
    Det behöver inte bli så. Det är något som du hittar på att det skulle bli så, om TS väljer att gå tillbaka till henne.
    Ts vill inte gå tillbaka. Han har dessutom ett nytt, bättre förhållande. 
    Hon vill inte ha tillbaka ts. 
    Och ändå så tror du att det kommer att bli ett bra lyckligt, harmoniskt förhållande om de två försöker igjen. Hur kan du tro det? 
  • Anonym (N)

Anonym (M): Ts kan vara med sitt barn oavsett om han har en ny eller inte. 

En kvinna som vill ha tillbaka sitt ex brukar inte svartmåla, ignorera telefonsamtal/kontakt och säga att han är farligt. 

Har du ens läst vad ts har skrivit? 

Han har prövat att ta kontakt med fått kalla handen. 

Ts och kvinnan är historia, det kommer aldrig bli de två hur gärna du än vill. 

• Anonym (N)

Anonym (M): Det fungerar bra för ts, han får bra råd han kan följa och har också förakt att ta kontakt. 

Men du tycker fortfarande att man ska ha ett förhållande och bo ihop för barnets bästa? Trots att föräldrarna inte vill? 

Tror du riktig att ett barn mår bra av att bo med föräldrar som "hatar" varandra och inte har det bra tillsammans? 

• Anonym (N)
    Anonym (M) skrev 2023-12-04 12:46:23 följande:
    Finns inget som säger att ts inte kommer att få en fin relation till sitt barn även om han inte har en relation till mamman. 

Just nu är det mamman som sätter käppar i hjulet. Varför skäller du inte på henne? 

Ts gör det han kan i nuläget. Och nej, ingen av de vill ha tillbaka varandra. När ska det gå in för dig???

Så om det inte är för barnets bästa, varför ska då ts försöka bli tillsammans med en person som överhuvudtaget inte vill? För vems bästa är det?
Svar på tråden Svartmålad