• Silverjenny

Svartmålad

Orkar inte läsa 10 sidor så du kanske fått rådet redan, men om du vill vara delaktig i ditt barns liv ska du absolut inte gå med på enskild vårdnad fastän du får löfte om umgänge. Vårdnad och umgänge är två skilda saker och även om man inte har gemensam vårdnad kan man ha umgänge. Men om du avsäger dig vårdnaden innebär det att du inte har någon rätt att fatta beslut om barnet. Du får inte information från skolan, sjukhus osv.

Därför måste du redan från början strida för att du ska få gemensam vårdnad och att boende och umgänge ska vara delat också, så snart barnet är stort nog. Detta ska du hävda genom hela processen och ev. rättegång. Om mamman hävdar att gemensam vårdnad inte är möjlig pga samarbetssvårigheter ska du påvisa att det är hon som inte vill samarbeta, inte du. Om rätten kommer fram till att gemensam vårdnad inte är möjlig kan de nämligen döma enskild vårdnad, men då är det ofta föräldern som visar att hen vill samarbeta och säkerställa barnets rätt till båda sina föräldrar, som vinner vårdnaden.

Naturligtvis ska du spara alla sms och annan kommunikation mella dig och mamman som ev bevis. Installera en app som spelar in samtal. Och så tänker du såklart på att alltid själv vara korrekt och behärskad när du talar med henne. Om hon flippar och hotar dig med det ena eller andra är det enbart till hennes nackdel i så fall.

• Silverjenny
    Anonym (Oroad) skrev 2023-11-18 00:38:10 följande:
    Jag förstår bara inte hur man ska kunna ha den typen av umgänge med 2-3 par ögon på sig som alla vill att man bara ska sticka därifrån. Det är en väldigt utsatt sits och jag tycker det borde gå att ordna umgänge utan hennes släktingar, som jag för övrigt aldrig tidigare har träffat.

Jag förstår att jag kanske låter lite gnällig och att det här nog är frågor jag borde ta upp med soc istället, men tänker att någon här kanske varit i liknande sits eller har några råd att ge.
    Du kan begära att umgänget sker under övervakning av en person på Familjerätten om inte du och mamman klarar av att träffas och lämna över barnet för umgänge.
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Svartmålad