• Ellie

Vilka rättigheter har jag?

Normalt finns ingen sådan rättighet. Det naturliga vore att meddela förskolan att barnet blir kvar till 17.

Däremot kan det ev gå som vab. Den person som skulle haft barnet är förhindrad.

• Ellie
    Daisy28 skrev 2023-11-16 09:54:54 följande:
    Nej, du kan inte vabba om barnet inte är sjukt
    Jo det kan man.
    Man kan vabba om den som skulle haft hand om barnet inte längre kan det (oplanerad händelse såklart).
  • Ellie
    Daisy28 skrev 2023-11-16 09:46:09 följande:
    Nej, du kan inte tvinga fs att hålla öppet längre eller ha kavr ditt barn längre. Om du frågar snällt går det säkert att ordna.
    Där jag haft mina barn har de varit väldigt tillmötesgående och flexibla. Mina arbetstider ändras ofta med kort varsel. Så länge det finns andra barn och personal är planerad att stanna kvar har de aldrig nekat mig senare hämtning, men man kan som sagt inte tvinga fram detta.
    Nej, de går såklart inte hem om ett barn inte hämtats innan stängning, men där skulle de i extrema fall kunna ringa socialen. 
    En trevlig dialog med förskolan först. Om det inte fungerar med senare hämtning ta ut flex (om chefen är tillmötesgående) eller vab i sista hand, är mina förslag. 
    Ett annat alternativ är om barnet kan följa med någon kompis hem en stund.
Svar på tråden Vilka rättigheter har jag?