Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Gaza eller Israel?

Anonym (Fader) skrev 2023-11-21 10:41:53 följande:
    Det här är ju väldigt kort, så jag har tittat på ett längre tal av honom. Och jag förstår att han vill vara kritisk mot den nya regeringen. DEN är lite fascistisk, absolut. Men han påstår bl.a. också att Hamas inte skulle vara en terroristisk organisation och att de skulle vara beredda till förhandlingar för en två-stats-lösning.....

Allvarligt? Publiken skrattade faktiskt där. Den gubben verkar ha fått en knäpp.
  • AndreaBD
    Anonym (Fader) skrev 2023-11-21 10:48:15 följande:
    På vilket sätt? Du bara kommer med ytliga påståenden utan att förklara något.
    Okej, jag ska titta på den också. Men kan du försöka att svara på vad som är så farligt med sionism? Din personliga åsikt alltså, inga länkar på videon. 
  • AndreaBD
    Anonym (Fader) skrev 2023-11-21 11:17:24 följande:
    Han är nog smartare och mer bildad än många av de som skrattar åt honom.

Israel utför egentligen terrorism mot civil befolkning och hävdar att det är att försvara sig. Hamas vill nog hävda samma sak och det kan vara svårt att se någon skillnad mellan det som Israel göra och det som Hamas gör.  Israel är ockupationsmakt och palestinier har egentligen rätt att försvara sig. Att döda oskyldiga civila är aldrig rätt!
    Jag tror säker att han är väldigt smart och bildad. Men om man påstår att Hamas är beredda att förhandla så har man ju ingen realistisk uppfattning av verkligheten. 

Han har fått mycket kritik just dem senaste åren för att det började bli märkliga saker som hävdar saker som låter lite väl konspiratoriska. Han är 78,  det skulle ju kunna handla om demens. 
  • AndreaBD
    Anonym (Fader) skrev 2023-11-21 11:34:45 följande:
    Så du har inte en tittat på videon men hävdar att den är vinklad? :)
    Titeln? 
  • AndreaBD
    Anonym (Fader) skrev 2023-11-21 10:45:25 följande:

Lite mer om sionister

Okej. Den här unge killen är ju inne på din egen konspirationsteori. Han gör precis de misstagen som folk brukar göra: Samlar en massa citat, och sedan gör misstaget att inte beakta NÄR detta sas, och i VILKET SAMMANHANG.

Jo, det han citerar låter hemskt. Men du kan lätt hitta sånt som svenska politiker har sagt på 1930/-40/-50-talet, som låter hemska. Och folk citerar det ibland för att försöka sossarna skulle vara fascister. Poängen är: Under den tiden var nästan alla det. 

Men det har hänt mycket sen dess. Alla har förändrats mycket sedan dess. 

• AndreaBD
    Anonym (Fader) skrev 2023-11-21 11:51:28 följande:
    Demens? Nej, han verkar mycket skarp och tydligt. Det är mycket värre med Joe Biden. ;) Men du tycker säkert att han går att lita på ;)
    Demens kan yttra sig väldigt olika, finns olika former också. Jag har sett några andra exempel på väldigt intelligenta män som spårade ur som äldre. Behöver inte vara demens, kan också vara något annat.

I alla fall så är det INTE realistiskt att man skulle kunna förhandla med Hamas och åstadkomma en två-stats-lösning. Bestrider du det?
  • AndreaBD
    Anonym (Fader) skrev 2023-11-21 21:15:24 följande:
    Israel har byggt och fortsätter att bygga illegala bosättningar i ockuperade områden. Jag tycker att det säger allt. Israel vill inte ha tvåstatslösning överhuvudtaget. Sionisterna som styr Israel vill ha allt och etnisk rensa Israel från alla som inte är judar.
    Varför tar du upp saker om och om igen? Jag håller ju med dig där, att bosättningarna är helt fel och att Netanyahu inte vill ha en tvåstatlösning heller.  Och jag säger det inte första gången heller. Behöver vi upprepa oss hela tiden? 

Men detta gäller den nuvarande regeringen, det har inte varit så hela tiden.
  • AndreaBD
    Florence265 skrev 2023-11-21 23:02:35 följande:

Om det nu är så att Hamas gömmer sig under sjukhus, är det en ursäkt till att bomba och döda oskyldiga barn? Jag är så trött på argumentet att det är på grund av Hamas. I slutändan är det Israel som väljer att bomba sjukhusen.

Ett annat argument jag är trött på att höra är "att Israel har rätt att försvara sig själv" som om attacken mot Israel var helt oprovocerad och kom från ingenstans. Det här rotar sig från den dag då Israel bestämde sig för att ockupera Palestina. Försök tänka lite självständigt istället för att citera västerländsk mainstream media.

Jo, det var en oprovocerad attack. Och det var så illa att t.ex. rättsmediciner och soldater var chockade. Och journalisterna som fick se en del på film - så att världen inte tror att Israel överdriver.

Gazaborna har ingen anledning att attackera Israel. Israel har lämnat området, tagit bort alla bosättningar och hjälper ändå Gaza med gratis el och vatten.
  • AndreaBD
    Anonym (Fader) skrev 2023-11-21 23:34:38 följande:
    Nämen vad snackar du om. Du skriver så här " alla fall så är det INTE realistiskt att man skulle kunna förhandla med Hamas och åstadkomma en två-stats-lösning. Bestrider du det?"

Och mitt svar är att det spelar ingen roll vad Hamas vill när Israel har förstört alla chanser för tvåstatslösning. 
    Jag bestrider ingenting, men det var den där professor slem (Shleim) som trodde att man kunde förhandla en två-stats-lösning med Hamas, och jag sa mycket riktigt att det är helt orealistiskt.

Vaddå? Att jag inte OCKSÅ har tagit upp bosättningarna där? Det har jag gjort på flera andra ställen. Du har ju upprepat det mesta flera gånger. 
  • AndreaBD
    Anonym (Fader) skrev 2023-11-21 23:35:46 följande:
    Gaza är ockuperad och palestinier har enligt lag rätt att försvara sig.
    Av vem har Gaza varit ockuperad? Av Hamas? Israel har ju lämnat det för länge sedan. Ja, nu är de där igen! Av uppenbar anledning. 
Svar på tråden Gaza eller Israel?