Inlägg från: Mentat |Visa alla inlägg
  • Mentat

Gaza eller Israel?

Anonym (Fader) skrev 2024-04-10 10:44:48 följande:
    Så du stödjer antisemitiska åsikter?
    Jag tror inte att du är så ointelligent att du inte begriper vad folk skriver. Alltså måste det finnas något annat skäl till att du vänder svart till vitt i din påstådda tolkning av olika inlägg.

Kanske för att spamma tråden med inlägg så att sådana som är pinsamma för dig försvinner från sidan? Allmän grälsjuka? Jag vet inte, men det är uppenbarligen medvetet och avsiktligen oseriöst. Någon diskussion är det i alla fall inte.
  • Mentat
    AndreaBD skrev 2024-04-13 16:42:57 följande:
    Okej, då får vi antar att du verkligen aldrig ha lärt dig att bete dig som folk. Du verkar nämligen inte förstå hur man gör det. 
    Det kanske beror på vilket folk (kultur) det handlar om?
  • Mentat
    AndreaBD skrev 2024-04-13 17:28:33 följande:
    []. Jo, det finns nog kulturer där man får göra så - men bara mot dem "andra", som inte tillhör den egna gruppen.  
    Ja, just det. Det finns ju också de som insuper antisemitism med modersmjölken och som knappt vet om något annat.
  • Mentat
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-04-16 19:38:06 följande:
    Varför friger inte Hamas gisslan? Varför tog de över huvud taget gisslan, som till stor del bestod av helt oskyldiga barn? 
    Därför att ju längre kriget pågår, desto bättre för Hamas. Ju fler döda palestinier, desto bättre för Hamas.

Om de hade velat ha fred hade de aldrig anfallit Israel från början. Om de hade brytt sig om palestiniernas väl och ve hade de inte förvandlat så mycket civil infrastruktur som möjligt till vapen. Om Hamas hade velat få ett slut på kriget hade de frigett gisslan för länge sedan. Ergo: de är inte intresserade av ett slut på kriget.
  • Mentat
    Anonym (Fader) skrev 2024-04-16 22:58:11 följande:
    Snacka om extremt sionistisk propaganda. Israel har födrivit och mördat palestinier i decenier, dödat palestinska barn, ockuperat palestinska områden och byggt ILLEGALA bosättningar för religösa fanatiska sionister men du menar att det var Hamas som började? Israel har alltid haft ett mål, etniskt rent land endast för judar. Sionisterna visste från första början att det kan uppnås bara genom folkmord och etnisk rensning. Och gissa vad...Israel kommer att dömmas för både folkmord och etniskt rensning. Israel är egentligen i grunden ett land där judarna ges alla rättigheter men inte till palestinier. Är det inte det som kallas för apartheid? 
    Det här är tänkvärt: Ett logiskt resonemang bemöts inte i sak utan med det sedvanliga spottandet på Israel. Talande, om nu någon mot all förmodan skulle ha missat det.

Fanatism och religion är inte mottagliga för logik. Demokratiskt sinnade läsare kan däremot möjligen vara det.
  • Mentat
    felix le chat skrev 2024-04-17 12:38:17 följande:
    Du köper Hamas propaganda rakt av hela tiden.

En 15 åring är det ett oskyldigt barn ?
    En 15 åring med en Kalashnikov, är det ett oskyldigt barn ?

Hamas bär skulden,  om dom slutade med att rekrytera barnsoldater så skulle
    inte så många barn vara döda. 

Samt att du glömmer att det pågår ett KRIG
    I alla krig dör det civila.
    "Köper Hamas' propaganda"?
    "Sprider den aktivt" känns som en bättre beskrivning, inte minst sedan vi lyckades klargöra att han är helt överens med Hamas i frågan om Israels rätt till sin existens.
  • Mentat
    Anonym (Agneta) skrev 2024-07-01 16:58:16 följande:

..... Men Israel kan hantera situationen bättre 

Exakt hur då?
  • Mentat
    Mentat skrev 2024-07-01 17:12:45 följande:
    Exakt hur då?
    Inget svar, nej. Jag är inte förvånad.
  • Mentat
    Anonym (Argneta) skrev 2024-07-02 15:36:21 följande:
    Ja att inte mörda civila kanske? hmmmmm
    "Mörda"? Hamas startade krig och i krig blir det alltid civila offer, särskilt på den sida som spottar på Genevekonventionen och inte har uniformerade soldater.

Menar du att ditt engagemang enbart handlar om de oskyldiga civila offren och absolut inte någon sympati för Hamas?
  • Mentat
    Anonym (argnettan) skrev 2024-07-02 22:13:34 följande:
    precis så! 
    Jag sympatiserar inte med något av parterna, varken Hamas eller Israel. Jag är på folkets sida. Har ni tolkat mitt sätt att säga att ingen sida är oskyldig som att jag är för Hamas? isåfall har ni tolkat helt fel. Jag tycker att kriget är förfärligt och att man inte kan ta sida pga att båda parter är skyldiga till det civila upplever. Hatar krig och maktgalna folk, sjukt att man är beredd att mörda hela befolkningar för makt. 

Denna konflikt är betydligt mer komplicerad en Ukraina/Ryssland tex. Jag förstår det ungefär som att ni anser Hamas som Ryssland och Israel för Ukraina, eller? Förstår ni nu vad jag vill komma till kanske?

Kan dessutom flika in att jag inte alls är antismeitist heller för den delen. Jag skiter fullständigt i vilken gud folk vill tro på, ditt ursprung eller hur du ser ut osv, jag anser att det man gör på planeten är vad som faktiskt spelar roll, dina handlingar. Bara man är snäll tar man sig långt tänker jag.

Andrea och fudgegoogleaskme verkar tro att jag är här för att försvara hamas på något sätt, jag försvarar ingen av parterna och tycker att omvärlden inte ska "välja sidor" för det finns inget rätt mellan dessa två.
    Eftersom ditt engagemang enbart handlar om de oskyldiga, har du någon åsikt om varför världen går i spinn över Hamas' krig från Gaza men gäspar inför att 85.000 barn svultit ihjäl i det jemenitiska inbördeskriget? Det framstår för mig som betydligt värre.
  • Mentat
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-08-21 14:49:17 följande:
    Över 40 000 människor dödades av Israel i Gaza bara under det senaste "kriget". En majoritet civila och oerhört många barn. Detta är inte krig mot Hamas, utan ett folkmord.
    Bara 40.000 efter 9 månaders krig i stadsmiljö är en oerhört låg siffra! Tillkommer dessutom att Hamas inte redovisar sina förluster som stridande utan som civila. Vad det än är, så är det inte folkmord.
  • Mentat
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-08-21 14:56:58 följande:
    Det är inte "bara" när det tex handlar om minst ca 18 000 barn som dödats. Hade det varit "bara" om det var judiska barn?
    Du klarar tydligen inte av att läsa det du svarar på. "....efter 9 månaders krig i stadsmiljö" skrev jag. Då är det "bara" och ett klart bevis på att det på intet sätt handlar om folkmord!
  • Mentat
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-08-22 10:16:44 följande:
    Det är barnsligt att ta till personliga attacker när du inte har några argument.

Alla folkmord har skett i ett krig och mer eller mindre i stadsmiljö. I Gaza är det mer än uppenbart att Israel överhuvudtaget inte tar hänsyn till civila utan verkar medvetet just skjuta mot civila. Att avsiktligt döda små barn och civila i en sådan omfattning är folkmord. Att israeliska politiker dessutom kommer med uttalanden som hetsar till att förinta det palestinska folket är också ett bevis på att folkmordet är planerat. 
    Fel på varje punkt. Att du inte läser det jag skriver är ett konstaterande, inget personangrepp, och jag förklarade vad jag avsåg. Det finns gott om folkmord som inte skett i krig, exempelvis Holodomor eller Kinas "Det stora språnget" som dödade tiotals miljoner. Att det skulle vara avsikten att döda små barn är din projicering och definitivt inget faktum. 
  • Mentat
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-08-22 11:35:48 följande:
    Fakta. Över 14 000 barn dödades i Gaza och det är en siffra som är fyra månader gammal. Att döda så många barn bevisar att Israel dödar civila med avsikt och tar absolut ingen hänsyn överhuvudtaget för att se till att så få civila som möjligt dödas. Israel bombar skolor, skjuter på humanitär hjälp, bombar "skyddade zoner" osv.

unicef.se/katastrofinsatser/over-14-000-barn-har-dodats-i-gaza

Jag har märkt att personer som stödjer Israel förvränger fakta. Varför gör ni så?
    Goddag yxskaft. Det här har ingen koppling till det inlägg du citerar.
    Som jag förklarade i mitt första inlägg, de siffrorna är förvånansvärt låga efter 9 månaders krig i stadsmiljö. Det är klart, kriget hade kunnat avslutas om Hamas hade släppt gisslan...
Svar på tråden Gaza eller Israel?