Inlägg från: Anonym (Fader) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fader)

    Gaza eller Israel?

    Anonym (fi) skrev 2024-04-11 20:42:39 följande:
    Det finns förstås vuxna som är såväl islamister som antisemiter men jag tänkte att vi i huvudsak talade om detta ur ett svenskt perspektiv.
    Var de terrorister eller befriare som kämpade mot ockupation?

  • Anonym (Fader)
    Anonym (fi) skrev 2024-04-12 08:27:46 följande:
    Försöker du framställa Hamas som "befriare"?

    Det verkar vara din egen slutsats. Hur fan kom du fram till det? Tänkte du logiskt där?

    Du svarade däremot inte på min fråga, men du verkar ha definierat svaret i ditt huvud. Skriv ner det. Så, min fråga är "Var de judiska terroristerna, som kämpade mot ockupation från Rom, mördare/terrorister eller befriare/hjältar?"

  • Anonym (Fader)
    AndreaBD skrev 2024-04-12 09:31:48 följande:
    Kan du peka på någon fråga som du har ställt till mig ? I det inlägget som du syftade på? Visa nu var du har stället EN fråga som jag duckat för. Det är ju det som du brukar göra....
    Du kan ju läsa, eller hur? Varsågod och läs. Jag tänker inte lägga min tid på att skriva dubbelt för att du sedan ska hävda att jag spammar. Pinsamt är det att du missar så mycket men ändå vill vara med på allting Tomte
  • Anonym (Fader)
    AndreaBD skrev 2024-04-12 10:44:21 följande:
    Vem försöker du lura? Ungdomar som inte vet? De bör redan veta, de har haft det i skolan. Självklart gäller yttrandefrihet generellt. 

    Sedan är det tvärtom än vad du påstår - pressen bedriver rena hetskampagnen MOT Israel. De har ju fått ta tillbaka en hel del. Även BBC. Men det ingår ju i yttrandefriheten. Även om det kanske är på gränsen.


    Det går inte att lura ungdomarna idag och det är inte mitt syfte heller. De flesta ungdomarna är välinformerade och protesterar mot Israel grymheter. Det är väldigt tydligt att det pågår påtryckningar från Israel för att begränsa yttrandefrihet i västvärlden.



    Israel har kritiserats tex för att begränsa yttrandefriheten och rätten till fredliga protester, särskilt när det gäller pro-palestinska demonstrationer. Enligt rapporter från den svenska utrikesdepartementet har Israel sjunkit på pressfrihetsindex och omklassificerats från "fritt" till "delvis fritt"



    Efter Israels militära operation mot Gaza i oktober 2023 har flera europeiska länder, inklusive Österrike, Frankrike, Tyskland, Ungern, Schweiz och Storbritannien, infört förbud mot pro-palestinska protester eller utövat politiska påtryckningar på polisen för att förhindra sådana demonstrationer.



    PEN International har uttryckt djup oro över dessa försök att begränsa fredliga pro-palestinska protester och uppmanar alla stater att respektera, skydda och uppfylla rätten till fredliga sammankomster utan diskriminering.



    Kritiker menar att dessa inskränkningar på yttrandefriheten och demonstrationsrätten otillbörligt begränsar möjligheten att uttrycka sig kring konflikten mellan Israel och Palestina.



    Generellt sett har yttrandefriheten stått under press i flera länder under konflikter, där åtgärder införts för att begränsa vad som får uttryckas kring vissa kontroversiella frågor.



    Sammanfattningsvis har Israel kritiserats för att, direkt eller indirekt, bidra till begränsningar av yttrandefriheten och demonstrationsrätten i Europa när det gäller pro-palestinska åsikter och protester.


     

  • Anonym (Fader)
    AndreaBD skrev 2024-04-12 12:46:22 följande:
    Det handlar om något annat där än att man skulle begränsa yttrandefrihet. Det handlar faktiskt om säkerhet. Och tyvärr så har man låtit det gå lite väl långt redan i Sverige.  LÅNGT FÖRE oktober förra året. Och det har ju inte med Israel att göra. 

    Det handlar snarare om att det finns grupper som nästan alltid blir våldsamma, som just inte demonstrerar fredligt. Vi hade samma situation med olika nynazister på 1990-talet - extrema demonstranter med våldsbenägenhet och eventuellt också motdemonstranter, och då börjar det bli våldsamt. 

    Vi har haft situationer - t.ex. vid koranbränningar och även vid olika tillfällen i Malmö, där både polis och ambulanspersonal attackerades och hindrades från att göra sitt jobb. Och det måste man åtgärda. Man har varit lite för tveksam där. SÄGA får man det mesta, men det handlar just om våld och säkerhet. Visserligen har polisen och staten inte direkt gjort ett bra jobb där heller.
    Du ljuger. Det handlar om FREDLIGA  demonstrationer som blir förbjudna.

    Dessutom har du missat att man inte förbjudit Koran bbränninar trots riskerna. Man brände Koraner på löpande band.

    Att man FÖRBJUDER ENDAST propalestinska demonstrationer vilket är att selektivt begränsa yttrandefrihet. 

    Journalisterna  vittnar om hur de censureras sv Israel. I Gaza dödas journalisterna i en aldrig tidigare skådat omfattning.

    www.reportrarutangranser.se/israel-kvaver-journalistiken-i-gaza/

  • Anonym (Fader)
    Anonym (fi) skrev 2024-04-12 13:05:56 följande:
    Eftesom jag skrev om islamister och antisemiter och du då kopplade detta till "befriare".

    Nog för att du både skrivit antisemitiska inlägg och länkat nynazistiska hemsidor tidigare men jag tror inte du gett uttryck för att Hamas är en befrielserörelse innan. Det var därför jag undrade.
    Haha så fegt att inte svara på hela kommentaren.

    Min kommentar handlade om de judiska terroristerna som är nog exakt lika extrema som Hamas islamister som du skrev om. Jag undrade därför om även de judiska terroristerna är terrorister för dig. Eller är det bara Hamas som är terrorister? Det är väl enkelt att svara. Att du duckar för den frågan kan jag inte tolka som annat än att du tycker att de judiska terroristerna är hjältar.
  • Anonym (Fader)
    AndreaBD skrev 2024-04-12 13:50:38 följande:
    Du beter dig väldigt illa mot folk här! Att anklaga andra för att ljuga, när det är ganska uppenbar att det inte handlar om sånt är illa. Jag brukar generellt undvika att säga att någon ljuger. Det är förolämpande, och oftast kan man inte veta säkert. 

    I det här fallet är det helt idiotiskt! Varken polisen eller du KAN VETA detta.

    Demonstrationer kan förstås bli våldsamma. T.ex. i Storbritannien har det varit mycket våld runt pro-Palestina-demonstrationer. Det har svenska polisen kanske tagit med i beräkning. 

    Ja, men det är det du gör! Det är inte att bete sig illa mot folk utan ett konstaterande. Du ljuger och sprider sionistisk propaganda och jag kan inte hitta något annat bättre beskrivande ord. Varje gång jag säger så bevisar jag också med fakta från pålitliga källor. 


    Alla demonstrationer kan bli våldsamma, men det finns otaliga exempel på att man med våld försöker hindra helt fredliga demonstrationer. Det har varit våldsamma demonstrationer även när man brände koraner, men dessa förbjöds inte. Man ska kunna demonstrera även mot Israels fruktansvärda  krigsbrott utan att bli slagen av polisen. Att tex arrestera folk bara för att det bär en palestinsk flagga är helt galet fel. 

  • Anonym (Fader)
    nattuw skrev 2024-04-13 17:37:13 följande:
    Hen vill se en hel stat och dess majoritetsbefolkning utplånad. Att en sådan person uppför sig illa är föga förvånande.
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣 Det är så otroligt tillfredsställande när extremisterna tycker att folk beter sig illa. När man får extremisterna att må illa då har man gjort något bra. Det är då extremisterna gnyr och gråter och ljuger så mycket och falska anklagelser bara haglar 🤣🤣🤣

    Det är alltså samma extremister som tycker att det är ok att skjuta oskyldiga barn eftersom de kan vara potentiella terrorister när de växer upp. Det är samma extremister som hävdar att folkmord och etnisk rensning av oskyldiga människor är ok eftersom dessa människor röstade fel. Dessa extremister hyser starkt hat mot andra folkgrupper, vädrar jelt fritt sina islamofobiska och rasistiska åsikter och tom hetsar till folkmord men gnäller när man på ett mycket sakligt sätt bevisar att de har fel. 

    Det är roligt 🤣
  • Anonym (Fader)
    nattuw skrev 2024-04-13 18:08:50 följande:
    Det var en bra beskrivning av Hamas. Fast du råkade skriva Islamofobiska istället för judofobiska så jag rättade det.
    Ja men stämmer ju också faktiskt. Det är även en bra beskrivning på Hamas. Därmed bevisas också min tes om att de judiska extremisterna har mycket gemensamt med Hamas. Det är samma sak mellan högerextremisterna i västvärlden och islamisterna. Det handlar om exakt samma hat mot andra folkgrupper, samma propaganda och samma oresonliga tron om att man är bättre än de andra och har mer rättigheter än de andra.
  • Anonym (Fader)
    Anonym (fi) skrev 2024-04-14 22:51:50 följande:
    Det är inte fegt att inte argumentera med någon, och därmed ge denne "legitimitet", som länkar nynazistiska hemsidor och sprider antisemitism.

    Om du verkligen menar att Hamas är "befriare" eller inte antar jag att vi inte kommer att få ett svar på.
    Ja men det är så enkelt. Hamas är terrorister och absolut inte några befriare. Att döda civila är inte att befria på något sätt. Att döda civila är inte försvar. Oavsett om det handlar om Hamas eller Israel. 

    Att du och dina gelikar inte svarar sakligt och med argument, utan ljuger och försvarar något som högst sannolikt är folkmord och etnisk rensning, visar bara att ni förlorar det här kriget. ;)
  • Anonym (Fader)
    FuckGoggleAskMe skrev 2024-04-14 23:07:03 följande:
    Ljuger, ljuger, ljuger ?
    Verkligen bra argument, förklarar allt! 
    Nej, det är bara ett konstaterande. 

    Förklaringen hittar du i resten av mina kommentarer. 

    Håller du inte med om att Hamas är terrorister och inte befriare eller hjältar? Detta eftersom de dödar civila och oskyldiga människor.
    Håller du inte med om att det är hemskt och att det är krigsbrott att döda civila?
  • Anonym (Fader)
    Anonym (En liten kvinna) skrev 2024-04-16 17:57:06 följande:
    Ffw, så varför är det BARA Israel som får en massa skit för det? 

    Tack för att du håller med om att även det som Israel håller på med är terrorism.

    Nej, det är absolut inte Israel som får skit för de man göra i Gaza. ISRAEL BELÖNAS BÅDE EKONOMISKT OCH MED VAPEN FÖR DET DE GÖR I GAZA! 
    Frågan är varför man dödar oskyldiga civila palestinier. Varför tycker man att det är ok att mörda över 21 000 palestinska barn och kvinnor? Tänk om det hade varit judar istället. Skulle det vara lika ok då?

  • Anonym (Fader)
    Anonym (En liten kvinna) skrev 2024-04-16 18:12:24 följande:
    Hur vet du att alla dom palestinierna var oskyldiga? 
    Det här är beräkningar gjorda av Israel som hävdar att "bara" ca 60% av alla döda är civila. Hur många döda barn är för många för dig? Om det hade varit judar i stället, hur många skulle vara för många?
  • Anonym (Fader)
    Anonym (En liten kvinna) skrev 2024-04-16 18:18:57 följande:

    Barn och kvinnor kan va skyldiga.Inte bara män. Barn kan vara mellan femton-arton år ovh inte garanterat att dom är oskyldiga.


    Män kan också va oskyldiga. Så mkt fördomar att kvinnor o barn är oskyldiga men inte män.


    Du undviker mina frågor.

    Du verkar inte förstå riktigt. 21 000 dödade barn och kvinnor är ENDAST OSKYLDIGA barn och kvinnor. Detta utifrån Israels egna siffror där man påstår att ca 60% av det totala antalet döda (ca 33 000) är civila, alltså folk som inte deltar i väpnad konflikt. 

    Så min fråga är igen, hur många palestinska döda barn är för många för dig egentligen? Och hur många skulle vara för många om det handlade om judar? 
  • Anonym (Fader)
    Anonym (En liten kvinna) skrev 2024-04-16 20:00:42 följande:

    Du vinklar frågan på ett sånt sätt som inte går att besvara rätt och därför svarar jag inte på sånt. Spelar ingen roll om jag säger att inga civila borde dö. För det gör de i krig. Jag svarar därför, om hamas inte startat krig hade 0 civila dött. 


    Hamas tog faktiskt också civila. Hur många gisslan är okej att ta och är det okej att döda civila bara dom inte är lika många ? Nu ställer jag frågor på samma dumma sätt. Hur många civila judar e okej att döda?


    Du verkar vara en av många andra israelvänner som har åsikter som obsolut inte är ok. Varför är det så svårt att svara på mina frågor?  Är det för att du inser hur fel dina svar skulle vara? Är det för att du tycker att vissa liv är mer värda än några andra? Jag tror att jag redan vet svaret.

    När du inte vill svara så borde du åtminstone förstå att det är ganska dumt att själv ställa frågor. Annars skulle jag mer än gärna svara eftersom det är väldigt lätt  när man inte hyser hat och extrema åsikter.
  • Anonym (Fader)
    Anonym (En liten kvinna) skrev 2024-04-16 20:36:03 följande:

    Du fråga hur många palestinska barn döda barn som behövdes för mig innan jag tycker det är för många. Menar du att jag ska besvara en sån vinklad fråga på riktigt utifrån hur du ställer den?  Förstod du inte ironin när jag ställde mina frågor på samma dumma sätt?

    Ja skrev att inga civila borde ha fått dö. Och det hade dom inte om Hamas inte attackerat Isreal. Du verkar mer bry dig om hur många civila som är okej än att det inte borde ha dött nån alls.


    På vilket sätt är frågan vinklad? Det var du som hävdade at 21 000 dödade civila är inte civila och därmed ville du mena att antalet dödade civila i  Gaza är lägre. Så min fråga var hur många dödade civila är för många. Civila dödas av både Hamas och Israel. Skillnaden är att Isreal kallar sig för en demokrati men fullständigt slaktar oskyldigt folk. Det är Israeliska soldater som via sina drönare tittar på palestinska barn och sedan bombar sönder dem. Det är uppenbart att du försöker negligera de palestinska offren.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Fader)
    AndreaBD skrev 2024-04-16 19:36:12 följande:
    Det dödas inte oskyldiga civila med flit. Det dödas terrorister och ibland dör civila också, som i alla krig. En stor andel ÄR terrorister, men de räknar ju inte Hamas med. Och det är dessa siffror som publiceras. 
    Jo då..Israel bombar urskillningslöst och med avsikt mördar palestinska oskyldiga civila och det är ingen tvekan om det. Att 21 000 oskyldiga civila mördats av Israel är inte bara "ibland dör civila"....CIVILA SLAKTAS I GAZA och det är därför man anklagar Israel för folkmord. 

    Inte ens Hamas dödade så många civila. Andelen dödade civila den 7 okt var 60%

     Israeli soldiers killed on Oct. 7: 314


    Civilians and foreigners killed in Israel on Oct. 7: 780

  • Anonym (Fader)
    felix le chat skrev 2024-04-17 12:38:17 följande:
    Du köper Hamas propaganda rakt av hela tiden.

    En 15 åring är det ett oskyldigt barn ?
    En 15 åring med en Kalashnikov, är det ett oskyldigt barn ?

    Hamas bär skulden,  om dom slutade med att rekrytera barnsoldater så skulle
    inte så många barn vara döda. 

    Samt att du glömmer att det pågår ett KRIG
    I alla krig dör det civila.
    Det här är några av de barnen som dödats av IDF.

Svar på tråden Gaza eller Israel?