Gaza eller Israel?
![](https://www.familjeliv.se/gallery/image/5408055/full_600/phpP6G1Uz95043.jpg)
Det verkar vara din egen slutsats. Hur fan kom du fram till det? Tänkte du logiskt där?
Du svarade däremot inte på min fråga, men du verkar ha definierat svaret i ditt huvud. Skriv ner det. Så, min fråga är "Var de judiska terroristerna, som kämpade mot ockupation från Rom, mördare/terrorister eller befriare/hjältar?"
Det går inte att lura ungdomarna idag och det är inte mitt syfte heller. De flesta ungdomarna är välinformerade och protesterar mot Israel grymheter. Det är väldigt tydligt att det pågår påtryckningar från Israel för att begränsa yttrandefrihet i västvärlden.
Israel har kritiserats tex för att begränsa yttrandefriheten och rätten till fredliga protester, särskilt när det gäller pro-palestinska demonstrationer. Enligt rapporter från den svenska utrikesdepartementet har Israel sjunkit på pressfrihetsindex och omklassificerats från "fritt" till "delvis fritt"
Efter Israels militära operation mot Gaza i oktober 2023 har flera europeiska länder, inklusive Österrike, Frankrike, Tyskland, Ungern, Schweiz och Storbritannien, infört förbud mot pro-palestinska protester eller utövat politiska påtryckningar på polisen för att förhindra sådana demonstrationer.
PEN International har uttryckt djup oro över dessa försök att begränsa fredliga pro-palestinska protester och uppmanar alla stater att respektera, skydda och uppfylla rätten till fredliga sammankomster utan diskriminering.
Kritiker menar att dessa inskränkningar på yttrandefriheten och demonstrationsrätten otillbörligt begränsar möjligheten att uttrycka sig kring konflikten mellan Israel och Palestina.
Generellt sett har yttrandefriheten stått under press i flera länder under konflikter, där åtgärder införts för att begränsa vad som får uttryckas kring vissa kontroversiella frågor.
Sammanfattningsvis har Israel kritiserats för att, direkt eller indirekt, bidra till begränsningar av yttrandefriheten och demonstrationsrätten i Europa när det gäller pro-palestinska åsikter och protester.
Ja, men det är det du gör! Det är inte att bete sig illa mot folk utan ett konstaterande. Du ljuger och sprider sionistisk propaganda och jag kan inte hitta något annat bättre beskrivande ord. Varje gång jag säger så bevisar jag också med fakta från pålitliga källor.
Alla demonstrationer kan bli våldsamma, men det finns otaliga exempel på att man med våld försöker hindra helt fredliga demonstrationer. Det har varit våldsamma demonstrationer även när man brände koraner, men dessa förbjöds inte. Man ska kunna demonstrera även mot Israels fruktansvärda krigsbrott utan att bli slagen av polisen. Att tex arrestera folk bara för att det bär en palestinsk flagga är helt galet fel.
Tack för att du håller med om att även det som Israel håller på med är terrorism.
Nej, det är absolut inte Israel som får skit för de man göra i Gaza. ISRAEL BELÖNAS BÅDE EKONOMISKT OCH MED VAPEN FÖR DET DE GÖR I GAZA!
Frågan är varför man dödar oskyldiga civila palestinier. Varför tycker man att det är ok att mörda över 21 000 palestinska barn och kvinnor? Tänk om det hade varit judar istället. Skulle det vara lika ok då?
Barn och kvinnor kan va skyldiga.Inte bara män. Barn kan vara mellan femton-arton år ovh inte garanterat att dom är oskyldiga.
Män kan också va oskyldiga. Så mkt fördomar att kvinnor o barn är oskyldiga men inte män.
Du vinklar frågan på ett sånt sätt som inte går att besvara rätt och därför svarar jag inte på sånt. Spelar ingen roll om jag säger att inga civila borde dö. För det gör de i krig. Jag svarar därför, om hamas inte startat krig hade 0 civila dött.
Hamas tog faktiskt också civila. Hur många gisslan är okej att ta och är det okej att döda civila bara dom inte är lika många ? Nu ställer jag frågor på samma dumma sätt. Hur många civila judar e okej att döda?
Du fråga hur många palestinska barn döda barn som behövdes för mig innan jag tycker det är för många. Menar du att jag ska besvara en sån vinklad fråga på riktigt utifrån hur du ställer den? Förstod du inte ironin när jag ställde mina frågor på samma dumma sätt?
Ja skrev att inga civila borde ha fått dö. Och det hade dom inte om Hamas inte attackerat Isreal. Du verkar mer bry dig om hur många civila som är okej än att det inte borde ha dött nån alls.
Israeli soldiers killed on Oct. 7: 314
Civilians and foreigners killed in Israel on Oct. 7: 780