Inlägg från: Anonym (Fader) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fader)

Gaza eller Israel?

AndreaBD skrev 2024-04-06 12:21:23 följande:
    Israelerna vill bara få vara i fred. De har beskjutits med raketer ganska ofta ifrån Gaza. Många gånger om året, ibland varje månad. Samtidigt har Israel hjälpt till att frakta hjälpmedel till Gaza. Jag förstår att de är less på att aldrig få vara säkra!
    Nej, Israel skapades med våld och genom terrorism. Israel mördar palestinska barn, fördriver palestinier från deras hem för att in ska flytta olagliga bosättare från USA och Ryssland. Det är inget man sysslar med om man vill ha fred. 
  • Anonym (Fader)
    AndreaBD skrev 2024-04-06 15:17:07 följande:
    Kanske det, men de blev ju fördrivna därifrån.

Ryssland 1882  - May laws 

en.wikipedia.org/wiki/May_Laws

Arabiska länder - under 1900-talet

www.facebook.com/149370318425212/photos/a.215183045177272/1447498691945695/&paipv=0&eav=AfY5WiKkFAFK1vZikJ-gfjc9bLHpv0b9_D5EeuZGZy41OIz0qiz9XroTjS4vQ-kslYY&_rdr

Sedan förstås förintelsen. 
    På samma sätt som palestinier födrivits från SINA HEM i över 70 år? Hur kan du tycka att det fel när judarna fördrevs men inte när samma sak görs mot palestinier? Dubbelmoral.
  • Anonym (Fader)
    AndreaBD skrev 2024-04-06 15:17:47 följande:
    Skitsnack.
    via.tt.se/pressmeddelande/3376091/palestiniers-liv-hotas-nar-israel-forstarker-apartheid&lang=sv

Dagliga bevis på apartheid
    Den 1 februari 2022 publicerade Amnesty en rapport som beskriver hur Israel upprätthåller ett institutionellt system som förtrycker och kontrollerar det palestinska folket varhelst de kan kontrollera deras rättigheter: i Israel, i de ockuperade palestinska områdena och mot palestinska flyktingar genom att förvägra dem rätten att återvända. Rapporten visade hur israeliska lagar, politik och praktik utformas med det övergripande syftet att upprätthålla en judisk demografisk majoritet samt maximera kontrollen över mark och resurser för att gynna judiska israeler på bekostnad av palestinier.
  • Anonym (Fader)
    AndreaBD skrev 2024-04-07 10:41:25 följande:
    Palestinier blir kontrollerade, även inne i Israel? Jaha. Då ska jag tala om för dig att ALLA blir kontrollerade i Israel för att det tyvärr är nödvändigt.  Det kräver hög säkerhet och många kontroller om man vill undvika självmordsbombare. Vi fick inte ens gå in i en galleria för att vi hade en resväska med oss, i Haifa!  Och man blir kontrollerad så fort man går in i tunnelbanan i Tel Aviv. 

Och jag kan också tala om för dig att det var på liknande sätt i Storbritannien när IRA höll på (1980-talet). När jag reste dit med irländsk pojkvän så var det han som togs ut ur kön och förhördes speciellt. Men inte ser du att irländare behöver försvaras av Amnesty. I motsats till palestinierna har de ju också haft åtgärder mot extremism i sitt eget land. Där försvarade inte regeringen och hela befolkningen extremism. 
    Du verkar inte förstå det svenska språket.
  • Anonym (Fader)
    AndreaBD skrev 2024-04-07 10:44:24 följande:
    1. De flesta blev inte fördrivna. 
    2. De blev inte fördrivna ifrån LANDET. De hade fortfarande kunnat stanna i Israel, så hade de haft ett mycket bättre liv nu. Men många har valt att dra sig tillbaka till västbanken och bekämpa Israel generellt. 
    Jo då, en majoritet av palestinier är fördrivna från sina hem och ges inte rätt att återvända. Samtidigt, en jude född i New York som aldrig tidigare satt sin foot i Israel, får flytta in till Israel och per automatik får medborgarskap. Ingen normal människa kan tycka att det är ok.
  • Anonym (Fader)
    AndreaBD skrev 2024-04-07 10:53:53 följande:
    Skillnaden är ju också att dessa palestinier INTE var beredda att ha judar som grannar. Judarna däremot brukar anpassa sig när de bor i andra länder och fördrevs sedan för att man plötsligt fick för sig att man ska kasta ut alla icke-muslimer. Jag säger inte att det inte har förekommit orättvisor och våld OCKSÅ mot araberna. Men inte i den omfattningen som du och andra låtsas. 

Två helt olika situationer är det också. Mandat Palestina skulle ju delas upp och tillhörde aldrig araberna som bodde där. Inte i sin helhet alltså. De skulle få ungefär halva landet. Då kan det ju hända att de bor "i fel del". Det kan säkert vara fel sätt att tänka, men DÅ gjorde man så att man bara flyttade på folk, och det har man ju gjort i hela Europa också. Och nu kan man tycka att det hanterades fel, men man kan inte ändra historien. 
    Du svamlar igen. Judarna tog över palestinska områden, fördrev palestinier från deras hem för att skapa Isreal. De judiska terroristorganisationer atackerade palestinska byar redan innan Israel skspades. Ingen skulle tycka att det är ett tecken på fredliga avsikter. Terror över palestinier har aldrig slutat. 
  • Anonym (Fader)
    AndreaBD skrev 2024-04-07 15:00:22 följande:
    Du visar verkligen vad du går för när du säger att folk som inte tycker som du inte är normala. Vilken trevlig åsikt det var! 

Jo, jag tycker absolut att det kan vara okej. Varje land bestämmer själv vad som gäller. USA bestämmer att man måste ha grönt kort, Australien släpper ibland bara in folk som har vissa yrken, som man har användning av och Schweiz ger inga permanenta uppehållstillstånd utan bara tillfälliga (om de inte har ändrat det). Ungern och Tjeckien vill inte släppa in flyktingar alls. Enda anledningen att de KAN få problem med den inställningen är att de är med i EU.
    Är jag otrevlig för att jag tycker att det inte är normalt att fördriva folk från deras hem? 🤣 Jag förstår att du känner dig träffad eftersom du tycker att det är helt ok att Israel födriver palestinier som bott i landet i tusen år. Du väl att det är inte heller normalt att döda oskyldiga barn? Det är mycket onormalt det som pågår i Gaza och det är oerhört svårt för en normal människa att förstå varför. 

Dy svamlar igen och pratar om invandrare och invandring nör det i Gaza handlar om ETNISK RENSNING OCH FOLKMORD. 

Att fördriva judar från deras hem och sedan bygga där illegala bosättningar för fanatiska islamister skulle få vem som helst att koka av ilska. I det här fallet fördriver man palestinier för att bygga bosättningar för fanatiska religösa bosättare och då tycks det vara ok. Varför?
  • Anonym (Fader)
    Dr Nail skrev 2024-04-08 13:30:36 följande:
    Men säg om man är både antisemit och islamofob, vilka ska man heja på då? Eller snarare, vad ska man vända sig till? Ska man hppas att de utrotar varandra så mycket som möjligt?
    Är man både antisemit och islamofob då är man med största sannolikhet en nazist och borde helst sitta i fängelse. 
  • Anonym (Fader)
    Mentat skrev 2024-04-09 20:43:59 följande:
    I vissa länder är det tyvärr vanligt. Än så länge inte här och så vill vi förstås att det skall förbli. Även motbjudande åsikter får framföras
    Jaså? Varför är det då förbjudet att framföra vissa åsikter om judar?
  • Anonym (Fader)
    Mentat skrev 2024-04-09 22:34:11 följande:
    Hurså? Är dina åsikter om dessa motbjudande? 
    Du förstår tydligen inte yttrandefrihet, vare sig dess rättigheter eller begränsningar.
    Du svarar inte på min fråga. Du tyckte att det inte var bra att man i vissa länder förbjuder åsikter. Du skrev också att du vill att det ska förbli fritt att framföra åsikter i Sverige och att även motbjudande åsikter ska fritt kunna framföras. Då frågar jag dig varför tycker du att det ska vara förbjudet att framföra obekväma åsikter om Israel och judar?  Du har redan visat i en annan tråd att du är en av de som är förespråkar just bestrafning av åsikter men bara när det gäller Israel och judar. Så, varför vill du att det ska vara förbjudet att framföra obekväma åsikter om Israel och judar men helt fritt att framföra exakt samma åsikter om vilket annat land och folkgrupp som helst? 
Svar på tråden Gaza eller Israel?