Inlägg från: Mentat |Visa alla inlägg
  • Mentat

Gaza eller Israel?

Anonym (Enkelt) skrev 2023-12-05 09:22:50 följande:
    Hamas är en islamistisk terrorsekt med utskrivet mål om att ha ihjäl alla judar & förinta israel.
    En stor del av palestinier stöttar hamas.
    Du kan dra dina slutsatser utifrån det :)
    Den enkla och logiska slutsatsen är för mig utifrån dessa axiom att de som stöttar Hamas är mordiska. Däremot kan man inte dra någon slutsats om övriga palestinier.

Logik är uppenbarligen svårt för vissa.
  • Mentat
    Anonym (HataHatet) skrev 2023-12-07 11:47:06 följande:

Om du nu inte vill ge ett seriöst svar på det jag skrev får du gärna förklara närmare hur du tänker när du skriver att Israel är en "ockupationsmakt" och en apartheidregim"?

Det är mycket enkelt: Han vill, liksom Hamas, inte acceptera staten Israels existens.
  • Mentat
    AndreaBD skrev 2023-12-22 23:07:03 följande:
    Tro mig.... halshuggningar är ingenting mot det som de journalisterna har vittnat om, som har sett filmerna. Jag vill egentligen inte gå in på detaljer. De kanske rentav sa "halshuggningar" för att de inte orkade förklara hemskheterna.

Och om du läser artikeln ORDENTLIGT, så står det ju faktiskt inte att inga hemskheter hände, utan man förnekar bara en detalj. 
    Läsförståelse och svenska språkets finare nyanser är inte Faders starka sida, det har vi redan sett exempel på.
  • Mentat
    Anonym (Fader) skrev 2023-12-24 20:05:08 följande:
    😂🤣😂  Det är så lågt och omoget. Ni kan inte parera mig och då går ni till person angrepp. Argumentera istället. Om ni kan.
    Vad det handlade om var alltså att du inte hade förstått innebörden i en enkel mening och med det som grundval gick ut och kallade AndreaBD lögnare. 

Den vars oförmåga till argumentation avslöjades var inte jag. Det var ett kontaterande.
  • Mentat
    Anonym (Fader) skrev 2024-04-06 14:39:00 följande:
    Judarna trivdes bra i andra länder.
    Arabvärlden är idag de facto "Judenrein". Judarna fördrevs i långt högre grad därifrån än från Israel.
  • Mentat
    Anonym (fi) skrev 2024-04-08 09:07:00 följande:

För den som är intresserad av situationen. Rapport om förhandlingarnas år 2008

All hård retorik är bara teater för stunden.

Israel är beredda att tvinga en stor del av bosättarna bort från Västbanken och att låta Östra Jerusalem bli Palestinas huvudstad. Israel är beredda att acceptera ett mindre antal "flyktingar" in i Israel proper. Israel är beredda att byta land mot annat land.

Palestinierna är beredda att a låta en stor andel av bosättarna stanna kvar på västbanken. De är beredd att låta Israel få ha västra Jerusalem som sin huvudstad. De är beredda att ge upp "flyktingarnas" så kallade "rätt till återvändande" mot att Israel tar emot ett symboliskt antal "flyktingar". De är också beredda att byta land mot land. 

Det finns inga låsta principer oavsett hur det låter utåt, ibland.

www.inss.org.il/wp-content/uploads/2021/05/Memo212_e.pdf

Låter ju lovande men det har det gjort förr. Hamas, Hizbollah och islamiska Jihad är väl inte nöjda förrän Israel är utplånat? Fatah kan nog vara mer förhandlingsvilliga. Å andra sidan har Israel erbjudit förmånliga villkor förr som förkastats, jag tänker på Osloprocessen.
  • Mentat
    Dr Nail skrev 2024-04-09 20:40:05 följande:
    Ok, då vet jag. Men det kanske blir svårt att sätta folk i fängelse över åsikter...
    I vissa länder är det tyvärr vanligt. Än så länge inte här och så vill vi förstås att det skall förbli. Även motbjudande åsikter får framföras
  • Mentat
    Anonym (Fader) skrev 2024-04-09 22:23:33 följande:
    Jaså? Varför är det då förbjudet att framföra vissa åsikter om judar?
    Hurså? Är dina åsikter om dessa motbjudande? 
    Du förstår tydligen inte yttrandefrihet, vare sig dess rättigheter eller begränsningar.
  • Mentat
    Anonym (Fader) skrev 2024-04-10 00:22:54 följande:
    Du svarar inte på min fråga. Du tyckte att det inte var bra att man i vissa länder förbjuder åsikter. Du skrev också att du vill att det ska förbli fritt att framföra åsikter i Sverige och att även motbjudande åsikter ska fritt kunna framföras. Då frågar jag dig varför tycker du att det ska vara förbjudet att framföra obekväma åsikter om Israel och judar?  Du har redan visat i en annan tråd att du är en av de som är förespråkar just bestrafning av åsikter men bara när det gäller Israel och judar. Så, varför vill du att det ska vara förbjudet att framföra obekväma åsikter om Israel och judar men helt fritt att framföra exakt samma åsikter om vilket annat land och folkgrupp som helst? 
    Fria fantasier, som vanligt. Vänligen peka ut exakt vilket inlägg i vilket jag skulle ha velat förbjuda åsikter att framföras
  • Mentat
    Anonym (Fader) skrev 2024-04-10 10:27:29 följande:
    Du vet mycket väl vad jag pratar om. Jag säger som du "orkar inte leta efter alla dina kommentarer". Du kan enkelt svara...tycker du att det ska gälla åsiktsfrihet även när det gäller obekväma åsikter om Israel och judar? Ja eller Nej?
    Svar: Ja. Givetvis och alla dina inlägg är bevis för den saken. Bevis för mitt ställningstagande finns i Ni som tror att Hamas och islamister inte vill se fler döda civila, läs detta - Sida 63 (familjeliv.se) , inlägg #621

Då kan vi alltså konstatera att "Fader"s påstående i inlägg #550 var inkorrekt, eller för att använda "Fader"s favorit uttryck: Ren lögn.
Svar på tråden Gaza eller Israel?