Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Gaza eller Israel?

Anonym (Fader) skrev 2024-04-05 10:12:31 följande:
    Israel svartmålar sig själva. Hamas och Israel är lika extrema och det är svårt att se någon skillnad. Båda använder sig av terrorism och religiös extremism. 
    Desinformation. Israel är ett demokratiskt land. 
  • AndreaBD
    Anonym (Snickarn) skrev 2024-04-05 11:56:42 följande:
    Precis det jag tänkte skriva. Hur ska man kunna välja sida så länge båda vill slå ihjäl varandra? I den här konflikten måste man komma till en lösning som folken kan acceptera och det kanske inte är samma som vad varken Israels företrädare och absolut inte en terrororganisation vill och står för. 
    Israelerna vill bara få vara i fred. De har beskjutits med raketer ganska ofta ifrån Gaza. Många gånger om året, ibland varje månad. Samtidigt har Israel hjälpt till att frakta hjälpmedel till Gaza. Jag förstår att de är less på att aldrig få vara säkra!
  • AndreaBD
    Anonym (fi) skrev 2024-04-05 12:18:43 följande:
    För att "båda" inte vill slå ihjäl varandra. Det är en falsk bild. Det är inte "två lika goda kålsupare".

Hamas har som mål att utrota alla judar och förinta Israel. Israel har inte som mål att utrota alla araber. Det är en fundamental skillnad.
    Det bor nästan 2 miljoner araber i Israel och de trivs bra där. 
  • AndreaBD
    Xenia skrev 2024-04-05 13:35:17 följande:
    Eftersom såväl hjälporganisationen som israeler inom IDF sagt att det inte var något misstag så tror jag på dem.
    VAD har "någon inom IDF" sagt då? Det vet vi ju inte.  Kanske var det ett missförstånd. Det som står i den artikeln (i den lilla biten som man kan läsa) är ju redan motsägelsefullt. 

Och hjälporganisationer överreagerar för det mesta "för säkerhets skull". De flaggar direkt om det KAN vara något. Dessutom -  två av dem, Amnesty och HRW är kända för att vara anti-Israel och har påstått mycket som inte stämmer tidigare. .
  • AndreaBD
    Anonym (Fader) skrev 2024-04-06 14:41:54 följande:
    Nej, Israel skapades med våld och genom terrorism. Israel mördar palestinska barn, fördriver palestinier från deras hem för att in ska flytta olagliga bosättare från USA och Ryssland. Det är inget man sysslar med om man vill ha fred. 
    Skitsnack.
  • AndreaBD
    Xenia skrev 2024-04-05 13:35:17 följande:
    Eftersom såväl hjälporganisationen som israeler inom IDF sagt att det inte var något misstag så tror jag på dem.
    Men de har ju INTE sagt vad det VAR. Så länge jag inte har fått en förklaring som ger ett MOTIV och en trovärdig berättelse, så skulle jag aldrig påstå att någon har gjort något elakt med flit. Varför skulle de? 
  • AndreaBD
    Anonym (Fader) skrev 2024-04-06 17:04:11 följande:
    via.tt.se/pressmeddelande/3376091/palestiniers-liv-hotas-nar-israel-forstarker-apartheid&lang=sv

Dagliga bevis på apartheid
    Den 1 februari 2022 publicerade Amnesty en rapport som beskriver hur Israel upprätthåller ett institutionellt system som förtrycker och kontrollerar det palestinska folket varhelst de kan kontrollera deras rättigheter: i Israel, i de ockuperade palestinska områdena och mot palestinska flyktingar genom att förvägra dem rätten att återvända. Rapporten visade hur israeliska lagar, politik och praktik utformas med det övergripande syftet att upprätthålla en judisk demografisk majoritet samt maximera kontrollen över mark och resurser för att gynna judiska israeler på bekostnad av palestinier.
    Palestinier blir kontrollerade, även inne i Israel? Jaha. Då ska jag tala om för dig att ALLA blir kontrollerade i Israel för att det tyvärr är nödvändigt.  Det kräver hög säkerhet och många kontroller om man vill undvika självmordsbombare. Vi fick inte ens gå in i en galleria för att vi hade en resväska med oss, i Haifa!  Och man blir kontrollerad så fort man går in i tunnelbanan i Tel Aviv. 

Och jag kan också tala om för dig att det var på liknande sätt i Storbritannien när IRA höll på (1980-talet). När jag reste dit med irländsk pojkvän så var det han som togs ut ur kön och förhördes speciellt. Men inte ser du att irländare behöver försvaras av Amnesty. I motsats till palestinierna har de ju också haft åtgärder mot extremism i sitt eget land. Där försvarade inte regeringen och hela befolkningen extremism. 
  • AndreaBD
    Anonym (Fader) skrev 2024-04-06 16:59:22 följande:
    På samma sätt som palestinier födrivits från SINA HEM i över 70 år? Hur kan du tycka att det fel när judarna fördrevs men inte när samma sak görs mot palestinier? Dubbelmoral.
    1. De flesta blev inte fördrivna. 
    2. De blev inte fördrivna ifrån LANDET. De hade fortfarande kunnat stanna i Israel, så hade de haft ett mycket bättre liv nu. Men många har valt att dra sig tillbaka till västbanken och bekämpa Israel generellt. 
  • AndreaBD
    Anonym (Fader) skrev 2024-04-06 16:59:22 följande:
    På samma sätt som palestinier födrivits från SINA HEM i över 70 år? Hur kan du tycka att det fel när judarna fördrevs men inte när samma sak görs mot palestinier? Dubbelmoral.
    Skillnaden är ju också att dessa palestinier INTE var beredda att ha judar som grannar. Judarna däremot brukar anpassa sig när de bor i andra länder och fördrevs sedan för att man plötsligt fick för sig att man ska kasta ut alla icke-muslimer. Jag säger inte att det inte har förekommit orättvisor och våld OCKSÅ mot araberna. Men inte i den omfattningen som du och andra låtsas. 

Två helt olika situationer är det också. Mandat Palestina skulle ju delas upp och tillhörde aldrig araberna som bodde där. Inte i sin helhet alltså. De skulle få ungefär halva landet. Då kan det ju hända att de bor "i fel del". Det kan säkert vara fel sätt att tänka, men DÅ gjorde man så att man bara flyttade på folk, och det har man ju gjort i hela Europa också. Och nu kan man tycka att det hanterades fel, men man kan inte ändra historien. 
Svar på tråden Gaza eller Israel?