Inlägg från: Anonym (Fader) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fader)

Gaza eller Israel?

AndreaBD skrev 2023-11-21 11:31:53 följande:
    Okej, jag ska titta på den också. Men kan du försöka att svara på vad som är så farligt med sionism? Din personliga åsikt alltså, inga länkar på videon. 
    Min personliga åsikt om sionism är att det är rasism eftersom själva sionistiska idén bygger på att bygga en stat först och främst för judar, trots att det bor oerhört många palestinier (både muslimer och kristna) där.

Det uttrycks också tydligt i den israeliska grundlagen där man definierar Israel som "det judiska folkets stat" och självbestämmande som är unikt för judar. Det finns många olika lagar som gör att palestinier diskrimineras i Israel.  Tex: I juli antog Knesset lagen om den judiska nationalstaten som en av landets grundlagar. Bland annat förklaras att självbestämmande i Israel är unik för det judiska folket och att staten kommer att uppmuntra etablering av illegala bosättningar och uppmuntra rassegregation. Lagen fördömdes allmänt i världen men också av flera av israels anhängare eftersom det är rasistisk och förankrar apartheid i Israel. 

• Anonym (Fader)
    AndreaBD skrev 2023-11-21 11:41:17 följande:
    Jag tror säker att han är väldigt smart och bildad. Men om man påstår att Hamas är beredda att förhandla så har man ju ingen realistisk uppfattning av verkligheten. 

Han har fått mycket kritik just dem senaste åren för att det började bli märkliga saker som hävdar saker som låter lite väl konspiratoriska. Han är 78,  det skulle ju kunna handla om demens. 
    Demens? Nej, han verkar mycket skarp och tydligt. Det är mycket värre med Joe Biden. ;) Men du tycker säkert att han går att lita på ;)
  • Anonym (Fader)
    AndreaBD skrev 2023-11-21 12:07:30 följande:
    Demens kan yttra sig väldigt olika, finns olika former också. Jag har sett några andra exempel på väldigt intelligenta män som spårade ur som äldre. Behöver inte vara demens, kan också vara något annat.

I alla fall så är det INTE realistiskt att man skulle kunna förhandla med Hamas och åstadkomma en två-stats-lösning. Bestrider du det?
    Israel har byggt och fortsätter att bygga illegala bosättningar i ockuperade områden. Jag tycker att det säger allt. Israel vill inte ha tvåstatslösning överhuvudtaget. Sionisterna som styr Israel vill ha allt och etnisk rensa Israel från alla som inte är judar.
  • Anonym (Fader)
    AndreaBD skrev 2023-11-21 22:33:00 följande:
    Varför tar du upp saker om och om igen? Jag håller ju med dig där, att bosättningarna är helt fel och att Netanyahu inte vill ha en tvåstatlösning heller.  Och jag säger det inte första gången heller. Behöver vi upprepa oss hela tiden? 

Men detta gäller den nuvarande regeringen, det har inte varit så hela tiden.
    Nämen vad snackar du om. Du skriver så här " alla fall så är det INTE realistiskt att man skulle kunna förhandla med Hamas och åstadkomma en två-stats-lösning. Bestrider du det?"

Och mitt svar är att det spelar ingen roll vad Hamas vill när Israel har förstört alla chanser för tvåstatslösning. 

• Anonym (Fader)
    AndreaBD skrev 2023-11-21 23:17:33 följande:
    Jo, det var en oprovocerad attack. Och det var så illa att t.ex. rättsmediciner och soldater var chockade. Och journalisterna som fick se en del på film - så att världen inte tror att Israel överdriver.

Gazaborna har ingen anledning att attackera Israel. Israel har lämnat området, tagit bort alla bosättningar och hjälper ändå Gaza med gratis el och vatten.
    Gaza är ockuperad och palestinier har enligt lag rätt att försvara sig.
  • Anonym (Fader)
    Anonym (Fader) skrev 2023-11-21 23:35:46 följande:
    Gaza är ockuperad och palestinier har enligt lag rätt att försvara sig.
    Vilka lögner!!! Ingenting är gratis.  Vilka äckliga lögner. Israel har nu blockerat mat och vatten och medicin. Varför?! Det drabbar bara oskyldiga människor. Tycker du att det är humant?
  • Anonym (Fader)
    Rataxes skrev 2023-11-21 22:40:58 följande:
    På grund av pro-palestinska/pro-Hamas aktivisters beteenden och lögner runt om i världen skiter jag i er kamp. Ni är lika låga som troende nazister 1938. 

Synd om alla barn och andra i Gaza mfl platser som Ni bidragit till att ta död på. Jag sörjer med deras familjer och vänner. 

Men er politiska och krigiska kamp som tydligen kräver folkmord, antisemitism, antidemokrati kan dra åt helvete.
    Vi bor för övrigt i en rättsstat och demokrati. Flytta om det inte passar er.
    Nazisterna bar hela skulden till alla de civila offer som Tyskland fick plikta med under WWII.

På samma sätt bär Ryssland och Putin hela skulden för alla döda i Ukraina.

Och bara Hamas samt deras väljare hela skulden för det som händer i Gaza
    Jag har gått från att vara för en tvåstatslösning till att förorda en enstatslösning (Israel).

Nazistinierna förtjänar ingen egen stat, och ett självständigt Nazistina skulle utgöra ett ännu större hot mot omvärlden.
    Extrema, odemokratiska åsikter har ingen plats i Sverige. Sådana som försvarar bombningar på oskyldiga civila och mord på barn är extremister. Så det är du som borde flytta.
  • Anonym (Fader)
    AndreaBD skrev 2023-11-21 23:42:27 följande:
    Av vem har Gaza varit ockuperad? Av Hamas? Israel har ju lämnat det för länge sedan. Ja, nu är de där igen! Av uppenbar anledning. 
    Israel kontrollerar allt i Gaza. Gränsen, luften, sjö, varor, rörelsebegränsningar...allt. Gaza ockuperas av Israel.
  • Anonym (Fader)
    AndreaBD skrev 2023-11-21 23:50:39 följande:
    Ingen vill ha Gaza! Varken Israel eller Egypten. Israel skulle vara glad om Egypten tog det, men det vill de ju inte. 
    Jo då. Israel vill ha ALLT. 

• Anonym (Fader)
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-11-22 00:24:06 följande:
    Ja tänk om de kunnat bygga upp lite infrastruktur själva i Gaza i stället, så de inte vore så beroende av Israel. Varför är de inte beroende av Egyptens hjälp i stället, det är ju ett annat grannland?

Fast om Israel kontrollerade allt i Gaza, hur är det möjligt att de har alla dessa vapen i Gaza som de använder för att attackera Israel?
    Palestinier bygger upp och Israel river ner. Gaza är ockuperad av Israel och av många beskrivs som världens största utomhusfängelse. Jag skulle vilja beskriva det som koncentrationsläger. 

Israel är bra på att blockera mat, vatten och mediciner för oskyldiga civila men är uppenbart skitdåliga på att se till att Hamas inte får några vapen. 
Svar på tråden Gaza eller Israel?