Inlägg från: Anonym (Anti-extremist) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anti-extremist)

Gaza eller Israel?

Anonym (argnettan) skrev 2024-07-03 13:24:34 följande:
    Här började min diskussion, blev direkt påhoppad av AndreaBD som säger att detta är för att jag är judehatare. Vars i, varken Israel eller palestina hamas är den enda som står för skulden, var det man inte kunde läsa? Båda dessa länder har gjort fel och kan inte sida med någon av dom, nä då var man tydligen hatisk. 
    Du måste förstå att nästan alla som du diskuterar med här och som står på israels sida är extrema sionister. Läs vad som skrivits från början. Flera av de är öppna sionister och islamofober. Och nej sionister är inte bara sådana som vill ha ett land för judar. Det finns väldigt extrema sionister som är i samma rang som extrema islamister. Israel leds av extrema sionistiska religiösa partier som är mycket rasistiska och hatiska mot tex araber. Jag tycker att du har en mycket balanserad bild av vad som sker i Gaza och det är inte ok att du blir attackerad på ett så aggressivt sätt av sionisterna här. 
    FuckGoggleAskMe skrev 2024-07-04 12:12:33 följande:

Sionist är någon som är för Israels existen och rätt till självbestämmande. Sen finns det naturligtvis extrema sionister, religiösa sionister, militanta sionister osv men de allra flesta sionister är inte det. Jag är inte extrem på något sätt

Vad har skrivits här som tyder på att någon är islamofob, dvs emot muslimer generellt sett? Du läser också in saker som inte skrivits. 

Jag håller inte med dig. Sionismen idag är en mer eller mindre nationalistisk och expansionistisk ideologi där man förespråkar en aggressiv utvidgning av israeliskt territorium, ofta baserat på religiösa eller historiska anspråk.

De extrema sionisterna tar över och idag kännetecknas främst av följande:

Förespråkar bosättningar som av hela världen anses vara olagliga. De stödjer aktivt utökade israeliska bosättningar i tex Västbanken.

Militaristisk hållning. De förordar en stark militär närvaro och väldigt aggressivt militärt agerande i hela det historiska Palestina området. En stor majoritet av de drabbade palestinier är egentligen civila. Israel anklagas för folkmord och det finns väldiga bevis för att ett folkmord begås i Gaza.

Religiös extremism. Vissa grupper blandar nationalism med religiös fundamentalism och ser Israels expansion som ett gudomligt uppdrag. Partiet ?Religiös sionism? som idag sitter i den israeliska regeringen har kopplingar till den amerikanske rabbinen Meir Kahane och hans förbjudna parti Kach, som klassats som rasistiskt.

Våldsbenägenhet. Extrema sionistiska grupper som Irgun och Lehi har använt terrorism och våld för att uppnå sina mål. Idag ser man det extrema våldet från tex bosättarna som nästan kan räknas som terrorism.

Motstånd mot fredsprocesser. De tenderar att motsätta sig kompromisser eller fredsförhandlingar som innebär territoriella eftergifter.

Exkluderande syn på vilka som ska leva i Israel. De har ofta en exkluderande syn på icke judiska grupper, särskilt palestinier, inom det område de anser tillhöra Israel.

Dessa extrema åsikter representerar den israeliska befolkningen i allmänhet. Sionismen existerar i många former, men den extrema varianten har ett stort inflytande på israelisk politik.

Sionismen kritiseras även av flera judiska organisationer som anser att sionismen skadar Israels långsiktiga intressen och säkerhet, inte minst pga. radikala bosättarrörelser.

Ber om ursäkt. Det ska stå "Dessa extrema åsikter representerar INTE den israeliska befolkningen i allmänhet."

FuckGoggleAskMe skrev 2024-07-04 22:34:50 följande:
    Hej Fadern,
    De flesta sionister är inte extrema.

">

Ni ser Fadern överallt. Nu är även jag Fadern? :)

Tråkigt att du inte besvarade allt det jag skrev och vad är din åsikt om det.
    Hysteri skrev 2024-07-22 16:42:54 följande:

Jag står så klart på Israels sida

Varför? För att jag är inte en liten sozze nasse som hatar judar 

Då står du på den sidan som idag begår folkmord och fullständigt massakrerar civila. Det är lika fel idag som det var alla andra gånger folkmord begicks.
    AndreaBD skrev 2024-08-20 15:28:05 följande:
    Det är just det som inte stämmer. Israel är ett liberalt, västerländskt land.  Det finns gott om Israeler som vill att palestinierna också ska ha det bra. Det finns inget generellt hat. 

Under alla dessa år har det bara hänt ETT terrorangrepp mot palestinier, av en enskild galning, men tusentals mot judarna. Bl.a. självmordsattentat som bara görs att islamister. 
    Endast ett terrorattack? Statsterrorism från Israel mot palestinier har pågått i hur många år som helst. Det pågår just nu ett folkmord i Gaza där man dödat oerhört många civila, medvetet! Uppenbara krigsbrott händer nästan varje dag. Allt detta görs av Israel. Ja, islamister dödar civila och utför terrorattacker mot oskyldiga människor men Israel självt har dödat oerhört många civila och barn.
    AndreaBD skrev 2024-08-20 15:31:05 följande:
    Hamas påstår att de är civila. INGEN på palestinska sidan är ju i uniform - vilket är emot krigslag, dvs. de begår krigsbrott med det också. Plus mycket annat. 
    Hamas påstår att de är civila? Det där kan inte stämma alls. Hamas terrorister stoltserar över att de är en militär grupp. 
    RebeckaZ70 skrev 2024-08-21 12:09:39 följande:
    Häromdagen hittaders 6 personer som "palestinier" kidnappade den 7 oktober förra året torterade och mördade i en tunnel under Khan Yunis. 
    Ifall du undrar varför vi för krig mot hamas.
    Över 40 000 människor dödades av Israel i Gaza bara under det senaste "kriget". En majoritet civila och oerhört många barn. Detta är inte krig mot Hamas, utan ett folkmord.
    Mentat skrev 2024-08-21 14:54:14 följande:
    Bara 40.000 efter 9 månaders krig i stadsmiljö är en oerhört låg siffra! Tillkommer dessutom att Hamas inte redovisar sina förluster som stridande utan som civila. Vad det än är, så är det inte folkmord.
    Det är inte "bara" när det tex handlar om minst ca 18 000 barn som dödats. Hade det varit "bara" om det var judiska barn?
    Rataxes skrev 2024-08-21 16:38:11 följande:
    ....enligt hamas...

Den som tror på deras uppgifter är mer än lovligt naiv.
    Att ifrågasätta att minst 18 000 palestinska barn har dödats är typiskt extremister som stödjer Israel. Ingen seriös gör det. Du verkar inte bry dig alls om tusentals palestinska barn och offer som dödats av Israel men lyfter upp varje judisk. Har för mig att det är ungefär så Hamas gör också. 
    AndreaBD skrev 2024-08-21 17:16:24 följande:
    Men om man inte vill bli dödad så kan man ju sluta kriga mot Israel. Det är ju inte som om det bara har varit 7.oktober, utan de har ju aldrig slutat kriga. Varför angriper man då Israel hela tiden. Och klagar sedan på att folk blir dödade i kriget? 
    Civila krigar inte och barn krigar inte. Terrorattacken utfördes av terrorister och inte av palestinska femåriga barn. Att tycka att barn är legitima mål är fel på alla sätt och vis. Märkligt och skrämmande att du som bor i Sverige försvarar något som verkar vara folkmord i Gaza.
    Mentat skrev 2024-08-22 09:15:42 följande:
    Du klarar tydligen inte av att läsa det du svarar på. "....efter 9 månaders krig i stadsmiljö" skrev jag. Då är det "bara" och ett klart bevis på att det på intet sätt handlar om folkmord!
    Det är barnsligt att ta till personliga attacker när du inte har några argument.

Alla folkmord har skett i ett krig och mer eller mindre i stadsmiljö. I Gaza är det mer än uppenbart att Israel överhuvudtaget inte tar hänsyn till civila utan verkar medvetet just skjuta mot civila. Att avsiktligt döda små barn och civila i en sådan omfattning är folkmord. Att israeliska politiker dessutom kommer med uttalanden som hetsar till att förinta det palestinska folket är också ett bevis på att folkmordet är planerat. 
    Mentat skrev 2024-08-22 10:38:25 följande:
    Fel på varje punkt. Att du inte läser det jag skriver är ett konstaterande, inget personangrepp, och jag förklarade vad jag avsåg. Det finns gott om folkmord som inte skett i krig, exempelvis Holodomor eller Kinas "Det stora språnget" som dödade tiotals miljoner. Att det skulle vara avsikten att döda små barn är din projicering och definitivt inget faktum. 
    Fakta. Över 14 000 barn dödades i Gaza och det är en siffra som är fyra månader gammal. Att döda så många barn bevisar att Israel dödar civila med avsikt och tar absolut ingen hänsyn överhuvudtaget för att se till att så få civila som möjligt dödas. Israel bombar skolor, skjuter på humanitär hjälp, bombar "skyddade zoner" osv.

unicef.se/katastrofinsatser/over-14-000-barn-har-dodats-i-gaza

Jag har märkt att personer som stödjer Israel förvränger fakta. Varför gör ni så?

Anonym (En liten kvinna) skrev 2024-08-22 12:38:15 följande:

Antalet barn som drabbats är givetvis olyckligt, dock bortser du från det väsentliga faktum att nästan halva Gaza består av barn. Hur är det så besynnerligt att den större delen av offer då består av barn?

Vilket inte innebär att dessa barn avsiktligt dödats, som är synonymt med folkmord. Hade Gaza bestått av 40% män hade det m.a.o inte kallats folkmord.

Du beskriver just att Israel inte tar hänsyn till civila och barn i Gaza, vilket jag också hävdar. Israel vet mycket väl att hälften av invånarna i Gaza är oskyldiga barn men väljer endå att urskilningslöst bomba hrla Gaza. Att medvetet göra det är krigsbrott och visar att det inte finns någon skillnad mellan Israel och Hamas. 
    AndreaBD skrev 2024-08-22 12:39:43 följande:
    Nyskapade ord utan innehåll! Vad är statsterrorism? Påhitt. 

Israel är en demokrati. Visst, det har varit konflikter t.ex. på västbanken. Det har också hänt att folk har blivit skadade eller dödade. Såna incidenter utreds och IDF soldater blir också straffade om de brukar onödigt våld. Men här handlar det om 1200 människor som har slakats, torterats - barn, gamla, you name it. Det är väl en ganska stor skillnad. 
    Nyskapat ord? Hur är det egentligen med kunskapen i svenska? Det Israel sysslar med är statsterrorism.

svenska.se/so/&pz=5

"statsterrorism stats­terrorismen
    substantiv
    [stat`s-]  el. [sta`ts-] 
    terror­liknande verksamhet av stat"

RebeckaZ70 skrev 2024-08-22 13:41:23 följande:
    Du har helt fel. Att det dör civila ligger helt och hållet på terrorsekterna som antigen gömmer sig själva eller sina vapenförråd bland civila. I samma stund som de använder ett sjukhus, skola eller bostadshus för att skicka iväg raketer blir detta ett legtimt militärt mål. Om det dör civila när vi oskadliggör målet är skulden terroristernas. 
    Om vi urskillningslöst bombat hela Gaza så hade dödssiffrorna varit i klass med när de allierade bombade Tyskland sönder och samman.
    Vilka är "vi"? Är du med  i IDF och dödar civila och barn i Gaza? I så fall förstår jag att du skyller ifrån dig. Ja, det stämmer att i vissa fall är det lagligt att skjuta även mot civila objekt om de används i ett krig, men även då måste man se till attacken mot civila objekt är proportionerliga och man i varje förekommande fall undviker civila offer. Israel gör inte det, Israel bryr sig inte alls om att civila dödas och israels attacker mot civila objekt är verkligen inte proportionerliga. Civila objekt jämnas med marken. Sedan finns det jättemånga exempel på attacker mot civila där det inte funnits Hamas överhuvudtaget, tex attacker mot humanitära konvojer eller skjutningar mot barn och journalister. 

Om du lever i Israel borde du vara medveten om att ni lever i ett land med högerextremistisk propaganda och censur. Era politiker begår ett folkmord i ert namn.
    OlleSQ skrev 2024-08-22 14:28:54 följande:

En 16 eller 17åring som strider för Hamas är på pappret ett barn och utan uniform blir denne "civil"...  Men fortfarande ett legitimt mål i ett krig startat av Hamas.

Att gömma sig bland civila är ett krigsbrott. Att inte bära uniform är ett krigsbrott. Resultatet blir förstås civila förluster men ansvaret för dessa ligger på Hamas och inte på Israel.

De flesta barn som dödats i Gaza är under 8 år! Enligt lag ligger ansvaret för döda civila alltid på den parten som skjuter mot civila. Ja, Hamas är också skyldiga till krigsbrott på det sättet som du beskriver, men inte för civila offer som dödats av Israel. 

Läs på om krigslagarna och proportionalitetsprincipen.
Svar på tråden Gaza eller Israel?