AndreaBD skrev 2024-07-01 09:31:10 följande:
Allvarlig? Okej, du vet inte tillräckligt om konflikt. Men Hamas är en terrorgrupp. Deras mål är att döda varenda jude och upprätta ett kalifat, ungefär som IS. De villl inte ha några kompromisser eller någon stat för palestinierna. De vill bara döda varenda jude.
Israel är ett demokratiskt land - visserligen är den nuvarande regeringen väldigt höger. Men de vill egentligen bara vara i fred. De har blivit angripna med jämna mellanrum. Israel har aldrig börjat någon konflikt, de har inte heller slagit tillbaka varje gång.
Parallela stater har Israel velat ha länge, det har ju lagts fram flera förslag under dessa medlade samtal med olika amerikanska presidenter. Palestinierna har alltid sagt nej. De undviker till varje pris att gå med på något sånt. Man har lagt fram samma plan som den ursprungliga från 1948 där palestinierna skulle ha hela västbanken, Gaza och halva Jerusalem. Men de säger nej. Och Israel kan som sagt mycket väl tänka sig två stater - de har ju under alla år velat ha en lösning.
Men inte en stat som styrs av terrorister som beskjuter Israel hela tiden. Från Gaza har de ju skjutit raketer på Israel nästan en gång varje månad. EFTER att Israel har lämnat området. Israel har försökt hitta moderata palestinska ledare i Gaza ganska nyligen, för att kolla om någon av dessa kanske kan ta över och förvalta Gaza. Men då har Hamas dödat dessa palestinier. På den nivån är det.
såhär om man omformulerat. Inget av länderna är oskyldiga, om det känns bättre för dig. Jag står inte för något av länderna, men nu tänker du endast från Israels ?sida?. Palestinier vill ju inte dehär, de är Hamas. Sen om du tänker att Israel bara stoppades in i deras land och har fortsatt att utöka sina landområden pch tagit dela av Palestina. Vilket inte heller är rätt. De är en av världens mest komplicerade och invecklade konflikter, man kan inte säga att det bara är ett skyldigt land. Visst kan Hamas ha gjort snäppet mer men det gör inte Israel oskyldiga. Om du fattar. Därav tar jag nästintill ingen ställning för något av länderna, omvärlden måste behandla dom som lika skyldiga för att få en lösning tror jag.