Inlägg från: Tukt |Visa alla inlägg
  • Tukt

Gaza eller Israel?

...det är väl ingen fotbollsmatch?

• Tukt
    AndreaBD skrev 2023-12-05 19:49:22 följande:
    Det här är desinformation. Åtminstone väldigt överdrivet. 
    Nej, det är det inte alls. Problemet är att det går i cirklar som inte tycks brytas. Ingen vet vem som riktigt började, eller hur det ska gå att komma ur det. Det är krigets och hatets realitet. 
  • Tukt
    AndreaBD skrev 2023-12-05 20:57:42 följande:
    Jo, det är överdrivet. Jag pratar inte om kriget nu. Krig är krig. Men påståenden om att man skulle mörda palestinier hela tiden i alla år ÄR överdrivna. 
    Det beror nog kanske på vad man menar med "hela tiden". Men om man inte bott under en sten de senaste 15 åren så borde man....om man klarar av att vara, i alla fall en smula,  nyanserad, se att IDF och Mossad gör en massa skit inne.i Palestina också.
  • Tukt
    AndreaBD skrev 2023-12-06 08:52:41 följande:
    Jag har tidigare i diskussionen - antigen i den här tråden eller i den andra - också medgett det. Mossad har ett rykte, jag vet det. Och det finns förstås anledning för det. Sedan har ju Israel haft det svårare än de flesta länderna. Jag menar, USAs CIA har kanske gjort lika mycket, trots att de inte alls är lika hotade. Mossad har kidnappat Eichmann - det var kritik på det också. Vilket annat land har sånt att ta hand om? Ställa folk framför rätta som dödat 6 miljoner av deras folk? När det gäller sånt, så förstår jag att de kan behöva kidnappa en sån person.

Men det var förstås annat också. Och IDF? Unga människor som gör värnplikt och som måste vara förberedda för terrordåd. Det förvånar mig inte om de överreagerar ibland. Och vi vet att det finns högerfolk i Israel också, som är fördjävliga. För att inte prata om de ultraortodoxa. 

Men, man måste ju se situationen NU också. Israel har blivit angripen den 7. Oktober. De har rätt att försvara sig. Och det gör inte saken bättre att de blir beskjutna från Gaza regelbundet. Ska de bara behöva ta det för att de inte är lika starka som Israel? De måste ha rätt att försvara sig oavsett. De har redan gjort det som den starkare parten brukar göra - ignorera en hel del. Men den här gången har det gått för långt.
    Ja, låt oss prata om raketerna från Gaza...
    Det skjuts en de raketer. Raketerna är så low-tech att de sällan tar sig igenom Israels luftförsvar som är ett av världens bästa.
    Israel i sin tur, med en av världens bästa och mest högteknologiska stridsmakt gör samma sak.  Tror du utfallet blir det samma?
  • Tukt
    AndreaBD skrev 2023-12-06 23:02:08 följande:
    Ändå väljer de att attackera Israel hela tiden. Även om utfallet är mycket lägre så gör det ju att israelerna aldrig kan känna sig säkra. Det är nog det som är syftet. 

Israel har ju valt att lägga sina pengar på ett dyrt system som skyddar befolkningen. Hamas däremot skiter i befolkningen på Gaza, gräver upp vattenrör och gör raketer av dem. Att skydda befolkningen har de inte på sin agenda. Är detta Israels fel, eller snarare palestiniernas dumhet? Och då menar jag både de som röstat på Hamas och de som är aktiva i Hamas. 
    Men nu pratade ju jag faktiskt om att utfallet av det hat som kommer från både Hamas och den israeliska försvarsmakten. 
    Båda använder våld, men utfallet av det våldet är det över tid rätt stor skillnad på. Lite som att hugga någon i halsen med en morakniv för att man blivit knuffad.
  • Tukt
    Anton Chigurh skrev 2023-12-07 14:55:56 följande:
    hamas attack mot Israel är således att jämföra med en....... knuff !!!

Halleluja 🎯
    Du kan ju välja att se det jag skrev, utifrån det bildliga, eller tolka det bokstavligen. Det är valfrit.
    Hade du dessutom läst ordväxlingen hade du också sett att det inte handlade om attacken specifikt, utan den konflikt som sedan många år pågått.
  • Tukt
    AndreaBD skrev 2023-12-07 18:13:52 följande:
    Jag fattar inte ens hur de skulle ha vetat att det var journalister?! De sitter i en stridsvagn - och även på norra gränsen är det ju inte Israel som har börjat skjuta. De har väl skjutit tillbaka på Hizbollah! Och råkat träffat nån journalist. Herregud..... det är sånt som händer i krig. 
    Det är väl inte direkt första gången Israel skjuter på journalister. I vissa fall kan det såklart vara svårt att veta, men många gånger då man skjutit så är det i situationer då dessa är tydligt utmärkta. 
    I den senaste uppblossade konflikten räknas det till 69 döda. Men då av båda sidor och då inräknat både direkta och indirekt eldgivning.
    Men redan innan det...många.
  • Tukt
    AndreaBD skrev 2023-12-07 19:09:08 följande:
    Men varför skulle de? Det vore då lättare att vara noga med att göra allt "rätt" dvs. inte bryta mot några krigslagar. Och så mycket som de HAR tagit till extra försiktighetsåtgärder för att inte döda civila - om de bara hade velat döda alla, så hade de inte gjort sig det besväret. 

Jag tror inte att det är ovanligt att det drabbar just journalister. OM de kommer för nära. Det är därför journalister för svensk TV rapporterar från Jerusalem. Inte bara, de åker också runt lite och kollar. Men de brukar ha sin bas där.
    Det är ju som du som blundar för att det faktiskt finns organisationer som håller koll på sådant där. Det är inte ett antagande, det är fakta.
    Journalister har dödats och skadats av Israel redan innan Hamas attack. I bland oavsiktligt men även av typ prickskyttar och annan militär personal.
    Varför? Ja av samma anledning som att alla krigförande länder vill styra informationen om vad som händer. Dess mer man vill styra, dess mer blir journalistik ett hot. Det är samma sak som att Ryssland i princip inte tillåter utländska journalister vara verksamma inom deras gränser längre.
  • Tukt
    AndreaBD skrev 2023-12-07 22:46:51 följande:
    Det är klart att inte Ryssland gör. De har ju byggt upp en fake-realitet för sin befolkning. Men Israel är inte Ryssland eller Nordkorea. Journalister brukar ju just vilja där de egentligen inte får vara för att få bästa möjliga story. Det är klart att de är i större fara än de flesta andra civila. 
    Inget går in va? Men utan att du ens svarat på mitt första inlägg testar jag att svara en sista gång till på dina teflonresonemang.
    Nej, journalister har i det här fallet inte varit där de "inte får vara". Vad nu det är...
    Sedan är det inte en journalistiskt framgångsrik metod att vara där man "inte får vara". Man är i stället där man kan jobba. Är det för farligt så blir det fullt upp med att hantera säkerhetsriskerna.  Utan man är där det faktiskt kan rapportera. Men mot prickskyttar är det svårt att försvara sig, var en än är.
  • Tukt

Lycka till, alla ni som orkar fortsätta tjafsa med "hen". Men tänk på att det är lätt att göda ondskan bara genom att bekräfta den.

• Tukt
    Anton Chigurh skrev 2023-12-08 01:00:07 följande:
    Eeeh, och vad i helvete skulle skillnaden vara...!!!
    Ditt statement är makalöst korkat oavsett. 

Du får fan skärpa till dig lite. 
    "Statement"? Vill du diskutera - diskutera. Vill du svära och göra personangrepp. Svär och gör personangrepp. Men kalla inte det ena för det andra.
Svar på tråden Gaza eller Israel?