Inlägg från: Anonym (?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (?)

Gaza eller Israel?

Anonym (Kalle) skrev 2023-11-15 22:16:10 följande:

Frågan är felställd. Det borde stå mellan Hamas och Israel snarare en Gaza. Hamas är en terrorgrupp som måste krossas till nästan vilket pris som helst. Men Israel kunde göra mer för att skydda civila. Å andra sidan gäller det i hög grad även Hamas som endast har skyddsrum och tunnlar för sig själva, ej för civilbefolkningen. Och nu dyker fler och fler bevis upp för att Hamas har såväl vapenförråd som central under sjukhuset. Ett krigsbrott som saknar motstycke. Hamas är därmed i hög grad medskyldiga till sjuka och barn som dör vid sjukhuset.

Kunde inte sagt det bättre.
  • Anonym (?)
    Anonym (Fader) skrev 2023-11-17 09:44:39 följande:
    Om det är vänster att vara mot apartheid och mot ockupation och för mänskliga rättigheter, då är jag völ vänster:) Det är Israel som ockuperar och palestinier är de som har rätt att försvara sig mot ockupanter. I det hör fallet är det klart Israel som är aggressor. Israel är absolut inte demokrati utan är en apartheidregim som förtrycker ich diskriminerar palestinier. 

Amnesty och Human Rights Watch gjorde oberoende rapporter om det och la fram alla bevis för att Israel är apartheidregim. 

www.amnesty.se/aktuellt/israels-apartheid-mot-palestinier/
    Du menar att Hamas försvarade sig när man mördade kvinnor barn och tog gisslan?
  • Anonym (?)
    Anonym (Fader) skrev 2023-11-17 10:42:55 följande:
    Du kan nog svara själv på det genom att svara på min fråga...Menar du att Israel försvarar sig genom att mörda över 11 000 oskyldiga civila varav ca 70% är barn och kvinnor, genom att blockera mat och vatten till civila ? Israel gör precis samma som Hamas men tio gånger värre.
    Jag besvarar din fråga gladeligen efter att du besvarat min. Jag frågade nämligen först. Eller är du svarslös?
  • Anonym (?)
    Anonym (Fader) skrev 2023-11-17 11:19:21 följande:
    Svarslös är jag inte 🤣

Israel är en ockupationsmakt som  mördade över 11 000 oskyldiga civila på bara en månad. Är det försvar att döda civila? Både Hamas och Israel gör det. Ditt svar gäller för båda.
    För det första har du inte hört mitt svar så du kan inte påstå vad som gäller för båda, jag kan säga att jag har gör en helt annan bedömdning.
    För det andra konstaterar jag att du fortfarande inte svarat på min fråga, trots att du påstår dig inte vara svarslös. Upp till bevis och svara på frågan.
  • Anonym (?)
    Anonym (Fader) skrev 2023-11-17 14:29:23 följande:
    Det är din tolkning. Jag tycker att jag har svarat.
    Det är inte en fråga om tolkning och vad du tycker. Alla som kan svenska språket kan se att du inte svarat på frågan så som jag formulerade den. Du har indikerat saker relaterade till den men du har inte svarat explicit.

Så jag frågar igen:
    Anser du att Hamas försvarade sig när de dödade civila israeler och kvinnor samt kidnappande oskyldiga israeler till Gaza?

Relevanta svarsalternativ är
    Ja
    Nej
    Jag kan/vill inte ta ställning
Svar på tråden Gaza eller Israel?