• Tänk logiskt

Vill män ha mer sex än kvinnor?

Jag har tittat på ett antal amerikanska Youtubevideor med budskapet att mannen vill ha mer sex än kvinnan i en relation. Att många män är frustrerade för att deras fruar/sambor nästan inte vill ha sex alls.

Men är det så? Har kvinnor allmänt mindre lust än män? Eller är det ett specifikt amerikanskt fenomen?

Själv har jag bara haft ett fåta relationer och de varade bara några år och var långdistansrelationer, men de kvinnor jag var ihop med då ville ha sex lika ofta som jag.

• Svar på tråden Vill män ha mer sex än kvinnor?
  • Anonym (Ballefjanten)
    Anonym (L) skrev 2023-11-15 08:36:43 följande:

Män som grupp har större sexlust än kvinnor som grupp är jag sker på. Däremot finns så klart många relationer där kvinnan har mest lust.

Men det är undantag, inte majoriteten?
  • Anonym (Alex)

Mycket av det här handlar om att vi är biologiska varelser och de hormoner vi har. VÄLDIGT FÖRENKLAT så kan man säga att testosteronet är det som gör störts skillnad. Mäna har normalt 10 gånger mer än kvinnor. Höjs kvinnans testosteron mängd med en procentenhet av vad en man har så resulterar det i markant ökning av lusten till sex för henne.
    Sedan skiljer sig hormoncykllerna markant mellan män och kvinnor. Mannens är ett dygn, medan kvinnans är ungefär 28 dagar. Dessutom är kvinnor skapta att bära och vara den huvudsakliga näringskällan för avkomman under 18-24månaders tid. Under graviditeten kanske lusten öka för att manen ska knyta an hårdare till henne i relationen. Detta för att han sedan ska försörja henne med förnödenheter så att hon och barnet klarar sig bra genom den andra halvan av denna perioden. Då är hon i regel mer mätt på beröring på grund av ammande, vyssande och tröstande. Mensen och framförallt ägglossningen uteblir ofta medan hon ammar, för att energin ska räcka till en kull åt gången.
    Mycket av detta kring reproduktionen har satts ur spel i dagens samhälle men biologin har ännu inte anpassat sig.
    Utöver biologin så har vi sociala strukturer i samhället och relationer som gör att kvinnor arbetar mer än män, om man sumerara förvärvs- hushålls- och emotiellt arbete. Detta skiljer sig mycket mellan kulturer och på sanhällsnivå men även på det personliga planet från relation till relation. "Problemet"  är därför troligen större i USA som är mer konservativt i sina sociala strukturer än vad det är i Europa. 
    Skillnaderna från person till person är stora men sett över populationen så är det statistiskt säkerställt att kvinnor tappar lust till sex oftare än män. Att helt avsakna lust till sex är ungefär dubbelt så vanligt bland kvinnor som bland män. Det gapet kanske minskar eller försvinner när vi kommit längre i förbättringen va de sociala strukturerna, när män tar sin del av bördan, men det är för tidigt att säga ännu. De biologiska aspekterna kan komma att utvecklas med de sociala förändringarna där pappor lika gärna kan mata med ersättning som mammorna. Men det tar ganska många generationer så inget vi kommer få svar på under våra liv.

• Anonym (L)
    Anonym (Ballefjanten) skrev 2023-11-15 08:41:35 följande:
    Men det är undantag, inte majoriteten?
    Om män som grupp har större sexlust än kvinnor så vad tror du är svaret på din fråga? Nej det är inte majoriteten. Sedan är det en definitionsfråga om det är undantag eller inte.
  • Anonym (?)

Trist svar men ... så har jag upplevt det. Många kvinnor använder sex för att "lura in" män i förhållanden,. Sedan dör det bara av ....
    När man är äldre (klimakterie) så finns det ju en biologisk förklaring men i 20 -30 års-åldern så ....njaaa Då har man nog kanske sex gemensamt.
    I dag -som äldre har jag mer ett stabilt förhållande som o början byggde mycket på sex men som idag bygger mer på ...att det är vi liksom... 10 år som särbo men det funkar på något sätt.....

• Tänk logiskt
    Anonym (.) skrev 2023-11-15 07:50:51 följande:

Amerikanska män som beklagar att de inte får sex? Alltså feta fula Trump lovers som sitter med öl framför tv och inte fattar varför det blir så lite sex.

Riktigt så är det inte. Det finns kvinnliga youtubers som tar männens parti och är kritiska mot hur kvinnor begandlar män (t.ex. Emily W King). Jag vet dock inte vem de röstar på. Några av dessa kvinnor anser t.o.m. att kvinnor har mer eller mindre skyldighet att ställa upp på sex. Jag kan inte säga att jag håller med.
    Det dumma är att bara för att jag tittat på några sådana videor så har jag hamnat i en filterbubbla där jag får upp många såna videor, men har svårt att hitta videor som är mer kritiska mot män. Det är inte bra. 

• Anonym (..)

Kanske generellt, men inte alltid. Jag är kvinna och har i princip alltid lust, åtminstone är min lust väldigt lättväckt. Men jag har haft tur med sexpartners också som alltid varit måna om min njutning, så min kropp kopplat sex till njutning och orgasm väldigt starkt. 

• Tänk logiskt

Jag noterar med tuillfredsställelse att det finns kvinnor som inte alls har mindre sexlust än sina män. Kanske är Sverige mer jämställt än USA.

• Anonym (Ja...)
    Tänk logiskt skrev 2023-11-14 23:24:17 följande:
    Vill män ha mer sex än kvinnor?

Jag har tittat på ett antal amerikanska Youtubevideor med budskapet att mannen vill ha mer sex än kvinnan i en relation. Att många män är frustrerade för att deras fruar/sambor nästan inte vill ha sex alls.

Men är det så? Har kvinnor allmänt mindre lust än män? Eller är det ett specifikt amerikanskt fenomen?

Själv har jag bara haft ett fåta relationer och de varade bara några år och var långdistansrelationer, men de kvinnor jag var ihop med då ville ha sex lika ofta som jag.

Ja, både att männen brukar tända på fler personer, kan bli kåt av att se nakna kvinnor, samt kvinnors sexlust brukar påverkas av övriga måendet.
  • Anonym (Ja...)
    Tänk logiskt skrev 2024-01-02 01:26:29 följande:

Jag noterar med tuillfredsställelse att det finns kvinnor som inte alls har mindre sexlust än sina män. Kanske är Sverige mer jämställt än USA.

Ja, de kvinnor som är i slutet av sin fertilitet. 
    Exempelvis 40 åriga kvinnor brukar ha högre sexlust än motsvarande 40 åriga män. 
  • Anonym (Ja...)
    Tänk logiskt skrev 2024-01-02 01:26:29 följande:

Det är svårare för kvinnor att få hög sexlust men när de väl får det så kan olika kvinnor få fler orgasmer än vad män kan få. 
Svar på tråden Vill män ha mer sex än kvinnor?