Inlägg från: Akymo |Visa alla inlägg
  • Akymo

    3 snabba frågor

    Behöver hjälp med lägenhet, har 3 snabba frågor

    1) betalar man hyra i exkl moms eller inkl moms? (hyreslägenhet)

    2) får man lov och stå i kö & tacka ja till flera lägenheter samtididgt? som exempel om man står med på en köplats sida i stockholm och en i uppsala, och visat intresse till båda och får båda är det tillåtet?

    3) hur länge har man på sig att skriva ett hyres kontrakt om man får sådant? en dag? en vecka? 

  • Svar på tråden 3 snabba frågor
  • Akymo

    1. två av er skriver inkl moms

    men på google står det
    "Generellt är uthyrning av fastigheter momsbefriat. Som fastighetsägare tar man alltså inte ut moms från hyresgästen. På grund av detta kan inte heller momsen kvittas mot ingående moms på produkter som köps in för exempelvis renovering."

    är ni säkra på det är inkl moms? för alla svar på google står det exkl moms

     2. hur är det om man söker i samma stad då men från olika bostads föreningar? är det fortfarande emot regler eller okej om man söker från flera samtidigt tills man hittar en som man vill ha , även om man skulle få beviljat på fler än en?

  • Akymo

    1. jaså för mig står det "exkl moms"

    2. ja men jag menar inte efter skrivit kontrakt, jag menar om det är okej att söka flera tills man skriver ett kontrakt. om man tex sökt och visat intresse och sedan blivit erbjuden den eller flera fram tills att skriva kontrakt att ha flera bollar i luften och sen när man skrivit på kontrakt så bestämmer man sig för den självklart men innan kontraktet att ha flera bollar samtidigt även om man får "flera" kontrakt förfrågningar men man skriver bara på en om det var okej?

Svar på tråden 3 snabba frågor