Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Svenska barn i Gaza...

Tow2Mater skrev 2023-11-14 16:21:52 följande:
    Jag läste det igår; det är ju ganska makabert man tar med sig barn till ett land dit de avråder rån att resa.
    Hmm... och jag kan t.o.m. förstå någonstans att man vill hälsa på sina gamla föräldrar och att man vill att de även får träffa sina barnbarn. Okej. MEN... det som störde mig när jag såg nyheterna - då klagade en mamma över att hennes svärfar inte hade kunnat komma ut än, och menade att andra länder hade betalat jättebra hotell till sina medborgare och fixat allt.

Som sagt, jag förstår att man av familjeskäl kan åka dit. Men om det blir krångel då, så får man väl f.....  anstränga sig själv för att komma ut igen och ha lite tålamod också. Man visste ju om riskerna! 
  • AndreaBD
    Tom Araya skrev 2023-11-14 23:53:24 följande:
    Jag har absolut noll förståelse för att någon vill bo kvar i ett land styrt av terroristorganisation, än mindre för de som hälsar på i ett sådant land. Det är så absurt.
    Det är inte riktigt fråga om att vilja bo där, de får i regel INTE flytta till Israel. Och jag tror inte heller att de får bo i Egypten. Sedan vet jag inte om det finns alternativet att de hämtar sina gamla föräldrar till Sverige. 

I den kulturen tar man hand om sina gamla föräldrar. Att hälsa på dem ibland är väl minimum. Dock bör de inte klaga och kräva en massa insatser om de har problem där. 
  • AndreaBD
    Tom Araya skrev 2023-11-15 12:49:17 följande:
    Jag tvekar till att dessa har tvingats att bo i Gaza istället för någon annanstans på jorden och dessutom rösta fram Hamas till makten...

...eller så ser de sig själva som martyrer, som ska offras för Palestinas kamp.
    Jag har själv inte förstått det till 100 %, men det verkar vara så att palestinier som bor på Västbanken eller i Gaza inte får flytta till Israel. Om en palestinier som bor i Israel gifter sig med någon i Gaza, så måste paret bo i Gaza. Så, det är lite taskigt. Israelerna är väl rädda, men det finns uppenbarligen några märkliga lagar. 
  • AndreaBD
    Anonym (UD är ingen resebyrå) skrev 2023-11-15 13:04:19 följande:
    Varken Egypten eller andra närliggande länder är villiga att ta emot palestinier och man kan undra vad det beror på.

Jag är ganska säker på varför.

Jo, det är ju så. Men om man fortsätter så i all evighet, så blir det aldrig bättre. 
  • AndreaBD
    Tom Araya skrev 2023-11-16 02:50:14 följande:
    Ändå bor de flesta palestinierna inte i Palestina...
    Har du koll på siffrorna där? Du menar inte att de flesta bor i Israel? Det finns ju också ganska många som är flyktingar utomlands. 
  • AndreaBD
    Anonym (UD är ingen resebyrå) skrev 2023-11-17 20:31:44 följande:
    Ok, så oom jag bosätter mig i Afrika och så såmingpom för medborgarskap i låt oss säga så är jag en kenyan?
    Det låter som om du aldrig funderat riktigt på det. Om man bor i ett annat land, så förändras man, man anpassas. Beroende på hur mycket och hur länge man bor där så KAN man faktiskt känna sig mer hemma där än i sitt ursprungsland. Får man inte det då - enligt dig? Känna sig svensk? 
  • AndreaBD
    Tom Araya skrev 2023-11-20 08:30:51 följande:
    Min förhoppning är att en sådan person bara reser tillbaka till forna hemlandet i nöd under pågående konflikt och absolut inte tar med barn.
    Väldigt osvenskt beteende skulle jag säga.
    Personligen skulle jag förstås aldrig göra det heller. Jag avstod hellre även från att åka till Berlin när det var återföreningsyra där och folk firade på gatorna. Man hade velat vara med, men min äldste var 3 år då och jag tyckte det var för farligt med små barn. 
  • AndreaBD
    Anonym (UD är ingen resebyrå) skrev 2023-11-20 14:23:02 följande:
    Dina frågor är högst relevanta och jag begriper inte hur man kan bortse från dem.

Att resa till Gaza väcker flera frågor.

Hur många bor i utlandet och lyfter bidrag från Sverige? Formodligen skrämmande många eftersom man verkar kunna ha bidrag i evigheter utan att fysiskt behöva visa att man befinner sig i landet.

Var med en kvinna på Svt i förra veckan som var så besviken på UD, men hon nämnde överhuvudtaget inte det egna ansvaret.

Tycker UD ska hjälpa dem, men man får ha förståelse för att det inte är en lätt operation.
    Ja, precis. På rapport, eller hur?  Hon bara krävde en massa saker. 
Svar på tråden Svenska barn i Gaza...