Inlägg från: Anonym (UD är ingen resebyrå) |Visa alla inlägg
  • Anonym (UD är ingen resebyrå)

Svenska barn i Gaza...

Såg en kvinna på TV igår som var väldigt irriterad på regeringen och UD.
    Sverige borde ha gjort mycket mer, enligt henne.

Något eget ansvar nämnde hon dock inte.
    Det verkar alltid vara någon annans fel.

Vad är det för människor som åker till Gaza?

Är det sådana som flytt sitt hemland och nu återvänt till landet man "flydde" från?

Kan de 500 personerna innehålla terrorister som var med 7/10? Risken finns.

Anonym (Göran) skrev 2023-11-14 23:59:27 följande:

jag förstår inte att man vill resa till sådana länder. Speciellt inte om man en gång lyckats fly det landet.

frågor som bör ställas till dem är? 

varför reste du dit?
    hur hade du råd?
    hur länge var du där? 

hur finansierar du ditt uppehälle och kostnaderna du har i Sverige. vad har du för inkomster från Sverige ?
    hur ser din ekonomi ut?
    vem reste du med?
    var bodde du?

Sen undrar jag hur ?hemresan? finansieras. 

Rimliga och relevanta frågor som inte ställs. Vad har hänt med det egna ansvaret? Är det på väg att avskaffas i Sverige?

UD har förmodligen gjort vad de kunnat och det är skillnad på att få hem 500 personer jämfört med 50.

Läste i min lokaltidning idag om en anhörig som menar att "Regeringen bryr sig inte om Gaza-svenskarna och att regeringen är ansvarig för att barn dör där".
    AndreaBD skrev 2023-11-15 09:23:35 följande:
    Det är inte riktigt fråga om att vilja bo där, de får i regel INTE flytta till Israel. Och jag tror inte heller att de får bo i Egypten. Sedan vet jag inte om det finns alternativet att de hämtar sina gamla föräldrar till Sverige. 

I den kulturen tar man hand om sina gamla föräldrar. Att hälsa på dem ibland är väl minimum. Dock bör de inte klaga och kräva en massa insatser om de har problem där. 
    Varken Egypten eller andra närliggande länder är villiga att ta emot palestinier och man kan undra vad det beror på.

Jag är ganska säker på varför.

Man kan undra vad barnen gör där, vi har ju skolplikt i Sverige.
    Så mkt som är konstigt
    först flyr man fr gaza och får hjälp i sverige, sedan förväntas man få hjälp en gång till när man är på semester i landet man en gång flytt från.

Hmmm, tänker jag om det.

Anonym (Fader) skrev 2023-11-17 09:10:17 följande:
    Ja, alla barn som har svensk medborgarskap räknas som svenskar. Om Sverige inte är någon slags rasistisk apartheid där man gör skillnad på folk och folk efter deras etnicitet? 
    Ok, så oom jag bosätter mig i Afrika och så såmingpom för medborgarskap i låt oss säga så är jag en kenyan?
    Anonym (Linda) skrev 2023-11-18 10:23:09 följande:

Vi har väl skolplikt i Sverige? Och antar att bidragen fortsätter ticka in från Sverige när de hänger där nere. Och varför måste vissa av de som vill ha hjälp att komma hem ta intervjun på engelska eller arabiska trots att de säger sig ha bott i Sverige länge? Varför har de inte lärt sig svenska?

Dina frågor är högst relevanta och jag begriper inte hur man kan bortse från dem.

Att resa till Gaza väcker flera frågor.

Hur många bor i utlandet och lyfter bidrag från Sverige? Formodligen skrämmande många eftersom man verkar kunna ha bidrag i evigheter utan att fysiskt behöva visa att man befinner sig i landet.

Var med en kvinna på Svt i förra veckan som var så besviken på UD, men hon nämnde överhuvudtaget inte det egna ansvaret.

Tycker UD ska hjälpa dem, men man får ha förståelse för att det inte är en lätt operation.
    AndreaBD skrev 2023-11-20 16:01:57 följande:
    Ja, precis. På rapport, eller hur?  Hon bara krävde en massa saker. 
    Ja, hon såg inte sin egen anhöriges del i det hela.
Svar på tråden Svenska barn i Gaza...