• Anonym (Mamma)

Barn som inte kissar på förskolan

Jag har en nybliven fyraåring som i princip aldrig kissar på förskolan. När hen blir "tvingad" gör hen det. Det innebär att fröken måste påminna och inte acceptera ett nej. Annars håller sig barnet hela dagen. Det blir många timmar mellan klockan 8 och 16, att inte gå och kissa.

Vi har så klart pratat mycket med barnet om detta. Hen är medvetet om att man måste kissa, men tycker att det är tråkigt att behöva pausa lek för toabesök. Vi har också pratat mycket med förskolan, som lovar att påminna och tjata lite, men inget händer. Någon gång under dagen frågar en fröken, barnet säger nej och sen är alla glada och nöjda över detta. Detta är bekräftat av både barnet och förskolan.

Hur mycket kan man förvänta sig att förskolan hjälper till och ser till att barnet går på toaletten i alla fall en gång under dagen? 

• Svar på tråden Barn som inte kissar på förskolan
  • Anonym (hmm)

Hur länge har det varit såhär? Kissar barnet på sig ofta? Hur ofta kissar hen när ni är hemma? Måste ni "tvinga" då?

Känns spontant som ett ganska ovanligt problem = inte så konstigt om förskolepersonalen inte har rutiner för att följa upp det.

Känns också som något som borde lösa sig av sig självt med tiden?

Jag fick inpräntat i mig att våra naturliga instinkter ska man mixtra så lite som möjligt med - mat, kiss, sömn, osv. Inte tvinga, inte tjata, inte göra några storslagna firanden osv. Det tankesättet har hittills funkat väldigt bra för mina barn.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (hmm) skrev 2023-11-13 17:01:27 följande:

Hur länge har det varit såhär? Kissar barnet på sig ofta? Hur ofta kissar hen när ni är hemma? Måste ni "tvinga" då?

Känns spontant som ett ganska ovanligt problem = inte så konstigt om förskolepersonalen inte har rutiner för att följa upp det.

Känns också som något som borde lösa sig av sig självt med tiden?

Jag fick inpräntat i mig att våra naturliga instinkter ska man mixtra så lite som möjligt med - mat, kiss, sömn, osv. Inte tvinga, inte tjata, inte göra några storslagna firanden osv. Det tankesättet har hittills funkat väldigt bra för mina barn.

Det har varit så i ungefär ett år. Men nu har man bytt pedagoger. De förra "tjatade" tills han kissade och då blev det en vana. Hemma kissar han regelbundet. Ibland påminner vi, om vi ska iväg till exempel, men oftast går han själv. Det kommer i princip aldrig något i kalsongerna. 
  • Anonym (hmm)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-11-13 17:11:21 följande:
    Det har varit så i ungefär ett år. Men nu har man bytt pedagoger. De förra "tjatade" tills han kissade och då blev det en vana. Hemma kissar han regelbundet. Ibland påminner vi, om vi ska iväg till exempel, men oftast går han själv. Det kommer i princip aldrig något i kalsongerna. 
    Då kanske han har vant sig vid att han måste bli tjatad på innan han verkligen ska gå på toa? Så då kanske det ändå är bra att man inte gör så längre så han får lära sig att känna igen sina egna signaler.

Om han inte kissar på sig ovanligt ofta eller får återkommande urinvägsinfektioner skulle jag nog låta det vara...
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (hmm) skrev 2023-11-13 18:14:37 följande:
    Då kanske han har vant sig vid att han måste bli tjatad på innan han verkligen ska gå på toa? Så då kanske det ändå är bra att man inte gör så längre så han får lära sig att känna igen sina egna signaler.

Om han inte kissar på sig ovanligt ofta eller får återkommande urinvägsinfektioner skulle jag nog låta det vara...
    Fast så är det inte, eftersom barnet kissar utan problem hemma. Barnet känner sina signaler och är kissnödig och kissar mängder vid hemkomst. På förskolan vill barnet inte avbryta lek för att kissa, och håller sig istället. 
  • Anonym (hmm)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-11-13 18:30:59 följande:
    Fast så är det inte, eftersom barnet kissar utan problem hemma. Barnet känner sina signaler och är kissnödig och kissar mängder vid hemkomst. På förskolan vill barnet inte avbryta lek för att kissa, och håller sig istället. 
    Då förstår jag nog inte problemet. Han har FÖR kul? Vad bra! Snart blir det not tråkigare tider...
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (hmm) skrev 2023-11-14 12:20:33 följande:
    Då förstår jag nog inte problemet. Han har FÖR kul? Vad bra! Snart blir det not tråkigare tider...
    Problemet är att barnet håller sig över 8 timmar om dagen, trots kissnödighet. Och det sker i princip varje dag på förskolan. Och eftersom barnet kopplat att man blir kissnödig av att dricka, dras det ner på vätska under dagen. 
Svar på tråden Barn som inte kissar på förskolan