Inlägg från: Anonym (Kvinna 30) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kvinna 30)

Vill bli gravid efter abort. Någon som blivit det kort efter?

Tror inte det är någon fara rent fysiskt. Men det kanske är bättre att vänta tills orsakerna till aborten är lösta så att säga? Jag blev gravid ca 4-5 månader efter en abort och då hade mycket ändrats i mitt liv på kort tid så läget var helt klart mycket bättre för en graviditet. Ändå tycker jag i efterhand att jag borde ha väntat längre för situationen var fortfarande inte optimal. Jag lät mina känslor och barnlängtan styra istället för att tänka rationellt. Ångrar såklart inte barnet dock. 

• Anonym (Kvinna 30)

En livssituation kan förändras radikalt på kort tid, likväl som en livssituation kan vara mer eller mindre likadan i 10 år eller mer.

Ett exempel: en person är arbetslös med dålig ekonomi och utan möjligheter till ett bra boende. Några månader (eller tom veckor) senare har samma person lyckats hitta ett bra betalt jobb med tillsvidareanställning och har plötsligt ekonomisk möjlighet att skaffa sig en bra bostad.
    Helt förståeligt att välja abort i den första situationen men inte den andra. 

Det kan också hända att en kvinna väljer abort pga att situationen känns svår, graviditeten kom oväntat och oplanerat, påtryckningar utifrån etc (tänk på vilken enorm hormonstorm det innebär att bli gravid och att man kan känna sig otroligt sårbar och skör om omständigheterna runtomkring t.ex inte är de bästa), och sedan ångrar sig/ sörjer och därför har funderingar kring bli gravid på nytt. Att uttala sig dömande om någon i den situationen är verkligen att sparka på någon som ligger ner. 

Svar på tråden Vill bli gravid efter abort. Någon som blivit det kort efter?