Inlägg från: Anonym (Villeintegöradettaegentligen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Villeintegöradettaegentligen)

Vill bli gravid efter abort. Någon som blivit det kort efter?

Har gjort en medicinsk abort för två veckor sedan för att jag blev oplanerat gravid trots kondom. Vi hade planerat börjat försöka i januari -24 och nu gick det såhär och det passade tyvärr inte i livssituationen vi befinner oss i (orkar inte förklara men går igenom en mycket svår tid).  

Vi har båda en stark längtan efter barn och min biologiska klocka tickar på de sista åren som fertil. Vill gärna försöka igen så fort som möjligt men har läst att man bör vänta åtminstone en menscykel. Det som oroar mig är att jag läst att risken för missfall kan vara högre om man blir snabbt gravid efter en abort och att det kan bli defekter på äggen, samt att defekta ägg dessutom lättare skulle fästa i livmodern om man blir gravid för snabbt inpå? Är det någon sanning i det eller något påhitt?? 

Finns här någon som gjort abort och blivit gravid inom några månader igen?

• Svar på tråden Vill bli gravid efter abort. Någon som blivit det kort efter?
    Anonym (J) skrev 2023-11-12 20:59:16 följande:

Jag gjorde en abort i V 9. 1 månad efter blev jag gravid igen. 

Gick det vägen då och hur gammal var du? 

Det är märkligt vad folk dömer varandra här på familjeliv! 

Jag blev oplanerat gravid och valde detta både pga livssituation och pga medicinska orsaker. Vågade jag inte behålla barnet då jag hör till dem som behöver planera en graviditet pga medicin. Nu hoppas jag att jag blir gravid igen snart <3 Sörjde mycket i november och det kändes inte roligt att läsa era kommentarer. 

Anonym (C) skrev 2024-02-27 16:58:39 följande:

Den medicinska orsaken kan jag till viss del fatta men inte det kring livssituation. Vad kan förändras så pass mycket att det inte alls är görligt med en graviditet mot ett par månader senare. Verkar mysko. Tror fortfarande att du blev gravid med fel man. 

Ja det spelar väl ingen roll vad orsaken är, fel man, religion, flytt, studier eller whatever. Intressant hur man orkar hoppa på folk med moralpredikningar istället för att svara på frågor (om man har något vettigt att svara). 
    Anonym (Linn) skrev 2024-02-27 17:41:03 följande:
    Japp, fullkomligt skriker efterkonstruktion. Helt osannolikt att både hälsan och livssituationen i stort kan förändras helt radikalt och mirakulöst på två veckor.
    Ja det kan faktiskt göra det, tyvärr. Livet ser väldigt olika ut för oss alla och för mig har det varit en mycket ensam och tuff tid, hade inte klarat av att vänta barn och gå och oroa mig över medicinen heller. Det finns flera mediciner man behöver vara utan i några månader innan man försöker, ifall du inte visste. 
    Anonym (C) skrev 2024-02-27 23:04:06 följande:

Jag hoppar inte på dig med moralpredikan. Det är du som tolkar det så. Frågan var ju vad som kunde ha en så lass dignitet att du väljer abort för att en mycket kort tid efter det hagen gravidönskan. Snudd på att du inte skulle få igång menscykeln eller ha fått klartecken från bm/gyn. Du vill bara säga whatever. Att orsaken är egal. Ser du inte det orimliga  att det handlar om sådan kort tid. Om man inte befinner sig på en sådan plats i livet så man väljer att avsluta en graviditet så inte fasen har du styr på situationen inom 6 Max 8 VECKOR! Det är där det skiter sig för oss som läser och skriver här. Var du får in moralen där kan bara du svara på. 

När du säger så kan jag skjuta in några fler spelmarker om att du blev gravid med fel man. 

"Orkar inte förklara" står det skrivet i inlägget och jag har ingen skyldighet att brodera ut orsaken åt någon, jag ställde bara en fråga. Och nej, jag är inte gravid nu flera månader efter heller, har inte ens försökt, p.g.a. det som hände i november blev inget som vi planerade från början. Min fråga var väl hur snabbt efter abort man kunde bli gravid igen. Jag antar att jag sökte svar i desperation p.g.a. min längtan. Tyvärr ingen annan man i bilden som du gärna vill höra om. 
Svar på tråden Vill bli gravid efter abort. Någon som blivit det kort efter?