• Anonym (Orolig och Ångest)

Sambon är otrogen igen...

Då var det dags, 6 år sen sist men jag är 100% säker på att min sambo gömmer något för mig.
    Lite bakgrund. Lever svensson-liv, 2 tonårsbarn, villa, vovve, volvo(Toyota) För 6 år sedan kom jag på min sambo med att umgås med en annan, nära man. De höll tät kontakt, ringde och smsade till varann. De gick även promenader ihop. Allt utan vetskap för mig. hon ändrade kontakter på hans nummer till en kollegas namn och smsade med sin jobbtelefon. Hon tog även bort smsen. Jag konfronterade tillslut mannen och det slutade med att vi 3 satt hemma hos oss och han erkände känslor men inget hade hänt. Det värsta är att min sambo tillät och var ok med det. Uppmärksamhetsbehov tror jag. Jag jobbade på annan ort och dagpendlade 50min enkel resa varje dag, tidiga mornar, sena eftermiddagar.
    Nu, 6 år senare är det dags igen. Nu senaste veckan har en tränarkollega öppnat upp sig om att han har känslor för min sambo och det samtalet(fråga mig inte hur jag hört) var allt annat än roligt. Där ska han berättat, och min sambo bekräftar att hon inte skickat fel signaler men att hon inte orkar gå igenom det som hände för 6 år sedan. Hon säger även att hon "får stå sitt kast" för det liv hon valt med mig och hon hade nog valt annorlunda om vi inte fått barn, helt ok och förståeligt. Det som gör mig så otroligt sårad är att hon berättar att hon inte ser hur man lever ihop om 2-3. 5 år. Livet förändras och hon tror inte vi kommer leva ihop när barnen flyttat ut, vi har inget gemensamt säger hon. Nej det har vi inte men vi har pratat massor om hur vårt liv ska vara efter barnen flugit ut. Vi ser fram emot det, ihop. Det har hon själv sagt. Är det en ren lögn?
    Nu sitter hon och smsar med honom rätt frekvent och raderar smsen direkt. Jag ser rörelsen med fingret.
    Jag har inte på bar gärning tagit henne men jag ser ju sms-historiken på vårt gemensamma abonnemang. Även det långa samtalet på över 30min.
    Hon avslutade med att säga att hon inte har några problem med de små flörtanden dom har med varann på träningarna och en lite för lång kram skadar ju inte.
    Jag är förstörd. Jag har inte ens pallat mig ur det svek hon stod för, för 6 år sen, så går hon och gör detta. Jag orkar verkligen inte mer! Hur gör jag?! Vill bara slå killen på käften och säga vad han kan förstöra....om han skulle bli nöjd med det resultatet....

• Svar på tråden Sambon är otrogen igen...
  • Anonym (vad hade du förväntat dig)

Du förlät ju det sist och då sade du i praktiken att det är ok att göra så och du kommer vara kvar ändå. Och då blev det ju så.

• Anonym (...)

Hon vill alltså inte leva ihop med dig, 

Bäst att börja tänka på uppdelning av bohag etc. 

Det sa hon visserligen även att hon går igång på tanken av att vara flörtig och upptagen. Waow! Helt seriöst.....Går hon igång på att slita sönder en familj, hus, barnen, allt för en jävla flört.
    jag har verkligen inte gjort henne illa eller förstört något. Jag ställer upp hela tiden, ger henne allt utrymme hon vill ha med träning och sånt. Ändå ska hon göra såhär...

• Anonym (raka rör)

Ibland gör man inget fel men den andre tappar attraktionen bara och/eller man vill olika saker när det väl finns mer tid och pengar.

Du får nog börja ställa in dig på att hon lämnar när barnen flyttar ut, och planera för vad du ska göra då. Kan/ska du bo kvar? Hur ser du ditt liv utan henne? Vilka släktingar har du att umgås med eller är det hon som håller igång kontakten med dem också?

Detta är inget ovanligt scenario, jag har en kollega som bestämde med sin sambo åtta år i förväg att de skulle separera när yngsta barnet tog studenten, och det gjorde de också.

• Anonym (vad hade du förväntat dig)
    Anonym (Orolig och Ångest) skrev 2023-11-10 16:45:27 följande:

Det sa hon visserligen även att hon går igång på tanken av att vara flörtig och upptagen. Waow! Helt seriöst.....Går hon igång på att slita sönder en familj, hus, barnen, allt för en jävla flört.
    jag har verkligen inte gjort henne illa eller förstört något. Jag ställer upp hela tiden, ger henne allt utrymme hon vill ha med träning och sånt. Ändå ska hon göra såhär...

Vad är det du inte fattar?

Hon gör ju så JUST FÖR att du är för dumsnäll för ditt eget bästa. Man får inte respekt genom att vara en toffel och ta vilket skit som helst från andra vettu, inte ens sin partner.

Det hon sade var kort sagt att du inte är värd ett piss för henne och enda anledningen till att hon öht är kvar med dig är barnen, och hon agerar därefter oxå.
  • Xenia

Här är det verkligen att fall av "tidigare beteende förutsäger kommande beteende". Hon ångrar inte hur hon betedde sig för 6 år sen och därför upprepar hon det..

Det är tydligt att du har mer känslor för henne än hon har för dig. Lojalitet och empati verkar inte vara något hon äger. Hon bryr sig mest om sig själv och sitt behov av spänning och uppmärksamhet.

Ska du verkligen stanna kvar ens 2-3 år till med henne och lida av hennes flirtande med andra? Hon är uttråkad och vill ha något bättre. Du kanske också vill ha något bättre.

Problemet är ju att mitt liv kretsar runt henne. Våra vänner är gemensamma och jag vet inte riktigt vad jag skulle göra utan henne. Jag vill ju leva det liv vi båda pratat om och drömmer om. Varför kan hon inte bara berätta vad hon vill? Varför ska det vara kört bara för att vi är olika? Jag vet att träning är en stor del av hennes liv. Jag har tränat men med covid för 4 år sen tappade jag all energi med träning. Jag vill verkligen få detta att fungera.

Xenia skrev 2023-11-10 16:54:32 följande:

Här är det verkligen att fall av "tidigare beteende förutsäger kommande beteende". Hon ångrar inte hur hon betedde sig för 6 år sen och därför upprepar hon det..

Det är tydligt att du har mer känslor för henne än hon har för dig. Lojalitet och empati verkar inte vara något hon äger. Hon bryr sig mest om sig själv och sitt behov av spänning och uppmärksamhet.

Ska du verkligen stanna kvar ens 2-3 år till med henne och lida av hennes flirtande med andra? Hon är uttråkad och vill ha något bättre. Du kanske också vill ha något bättre.

Jag har väl tänkt tanken av att leva med någon som delar mina intressen då jag är händig och mekglad. Hon ä motsatsen.
    Men jag går inte bakom ryggen på henne med en flirt bara för spänningens skull. Det sa hon själv till han, att man inte vet hur det blir när det lagt sig. Varför ska hon då bekräfta hans känslor? Säg stopp och be honom backa.
    Anonym (vad hade du förväntat dig) skrev 2023-11-10 16:54:19 följande:
    Vad är det du inte fattar?

Hon gör ju så JUST FÖR att du är för dumsnäll för ditt eget bästa. Man får inte respekt genom att vara en toffel och ta vilket skit som helst från andra vettu, inte ens sin partner.

Det hon sade var kort sagt att du inte är värd ett piss för henne och enda anledningen till att hon öht är kvar med dig är barnen, och hon agerar därefter oxå.
    Jag är fullt medveten om det men det är inte respekt jag vill ha, jag vill ha en fungerande familj för mina barn. Det liv som väntar med en separation i denna ålder är kaos. Jag orkar inte med det. Jag funderade för första gången på hur livet skulle sett ut, utan mig....
  • Tecum

Det är inte killen du ska vara förbannad på utan din sambo. Hon ser dig bara som en kompanjon i AB Familjen, nu är det ditt val om du vill fortsätta ha det så. Hon har rentav en tidsplan för att lämna, om än vag.
    Så mitt förslag är att du förbereder dig på separation, ser över ekonomin och funderar på hur ni ska lösa det på bästa sätt för dig. Om du tror/vill att ni ska ha en chans att fortsätta måste du konfrontera henne och säga hur du känner och att du väljer separation om det fortsätter. 

Svar på tråden Sambon är otrogen igen...