• Anonym (Orolig)

Abort i v. 13

Hej,

Jag fick veta förra veckan att jag är gravid, idag var jag på ultraljud och är tydligen 13+3?.

Ni som gjort abort i v13, hur ont gjorde det? Hur upplevde ni det emotionellt? 

Jag känner mig dum för det är SÅ MÅNGA som kämpar och skulle göra allt för att vara i min situation, men jag är inte på ett ställe i livet där jag kunnat ge ett barn ett bra liv? Familjesituationen är inte optimal heller, pappan vill behålla men jag tror inte alls att jag vill behålla?

• Svar på tråden Abort i v. 13
  • Anonym (Orolig)

Ingen som kan svara?

• Anonym (Kimchi)

Förstår att du känner dig dum. Manga som vill bli gravida och så de som blir pga skarv mm. 

Omöjligt att veta hur du kommer att må efter abort. Beror ju lite på hur övertygad du är om att det är bästa lösningen. Hur kan det komma sig att du hann gå 13 v innan du kom på att du var gravid? 

Det verkar som en del kvinnor gör abort på typ lunchrasten och bryr sig inte ett dugg och en del är jävligt knäckta. MVC har ju kurator som träffar inför aborten. Där går du tänka igenom om du ska genomföra det eller fortsätta graviditeten. 

Du säger att din kille vill behålla. Är ni ett etablerat par? Vad är det som gör att du tvekar? När är det rätt plats i livet för dig att skaffa barn? Blir det ens rätt tid? 

Oavsett vad du beslutat då kommer det att vara emotionellt. Men du ska vara säker så kommer det att gå bra. Lycka till! 

• Anonym (Eva)

från vecka 12 måste man föda ut fostret.Det kan göra ont och kan vara jobbigt .

• Anonym (Anonym)

Hej, 
    Detta är ditt val och tyvärr kan ingen fatta detta beslut åt dig och låt heller inte någon göra det eller påverka dig. 

Jag gjorde abort för ca 1 månad sedan då var jag 12 veckor och jag ångrar det så jag spricker. Hade haft bebislängtan länge men när det plötsligt kom oplanerat  så fick jag panik och folk runt omkring mig ville att jag skulle göra abort det var det mest logiska. Jag var inte mig själv i och med hormonerna men önskar nu i efterhand att någon försökt stoppa mig. 

Jag trodde att det var rätt beslut för mig men det var inte det om jag kunde få en ända önskan skulle det vara att få tillbaka just den graviditeten. 

Gör det som känns bäst för dig försök att lyssna på vad just du vill och strunta i vad andra runt omkring dig tycker och tänker. Det är ditt liv och din kropp lyssna på dig själv.  

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Kimchi) skrev 2023-11-14 12:33:14 följande:

Förstår att du känner dig dum. Manga som vill bli gravida och så de som blir pga skarv mm. 

Omöjligt att veta hur du kommer att må efter abort. Beror ju lite på hur övertygad du är om att det är bästa lösningen. Hur kan det komma sig att du hann gå 13 v innan du kom på att du var gravid? 

Det verkar som en del kvinnor gör abort på typ lunchrasten och bryr sig inte ett dugg och en del är jävligt knäckta. MVC har ju kurator som träffar inför aborten. Där går du tänka igenom om du ska genomföra det eller fortsätta graviditeten. 

Du säger att din kille vill behålla. Är ni ett etablerat par? Vad är det som gör att du tvekar? När är det rätt plats i livet för dig att skaffa barn? Blir det ens rätt tid? 

Oavsett vad du beslutat då kommer det att vara emotionellt. Men du ska vara säker så kommer det att gå bra. Lycka till! 

Tack till er som tog er tiden att svara. Jag har inte insett jag var gravid för jag har fått min mens som vanligt, mått bra, inte haft ömma bröst osv. Det var för en 2v sen jag började må illa och tog då ett test, vilket var positivt. Bokade tid hos MVC då vi först diskuterade hur vi skulle göra och blev inklämd på ett ultraljud då jag inte haft några symptom. 

Jag är inte orolig över att bli psykiskt knäckt, beslutet känns självklart men är den fysiska upplevelsen jag är mest orolig för, har inte hög smärttröskel? 

Vi är ett par men har bara träffats ett par månader, vi bor ej ihop heller och jag vill inte bli sambo riktigt än då jag för ett år sen lämnade en sådan och inte är redo att flytta ihop med någon. 

Ekonomiskt har jag inte möjlighet att ha ett barn, bara om jag flyttar ihop med pappan och det känns som fel anledning att flytta ihop också.. 

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-11-14 22:02:08 följande:

Hej, 
    Detta är ditt val och tyvärr kan ingen fatta detta beslut åt dig och låt heller inte någon göra det eller påverka dig. 

Jag gjorde abort för ca 1 månad sedan då var jag 12 veckor och jag ångrar det så jag spricker. Hade haft bebislängtan länge men när det plötsligt kom oplanerat  så fick jag panik och folk runt omkring mig ville att jag skulle göra abort det var det mest logiska. Jag var inte mig själv i och med hormonerna men önskar nu i efterhand att någon försökt stoppa mig. 

Jag trodde att det var rätt beslut för mig men det var inte det om jag kunde få en ända önskan skulle det vara att få tillbaka just den graviditeten. 

Gör det som känns bäst för dig försök att lyssna på vad just du vill och strunta i vad andra runt omkring dig tycker och tänker. Det är ditt liv och din kropp lyssna på dig själv.  

Vad trist du tog beslutet pga vad andra runtomkring sa.. Jag hoppas du snart får gå igenom en graviditet och inte behöva tänka på det mer :( hemskt att ångra något man inte kan ta tillbaka.. Skickar styrkekramar till dig!

Hur upplevde du aborten fysiskt? Om du orkar berätta.. 

• Anonym (Anonym)

Tack! 🙏🏻💕

Jag gjorde en kirurgisk abort och det kan man tydligen göra fram till vecka 12. jag fick komplikationer som följd rester som låg kvar som blev en infektion så blev inlagd på sjukhus. Jag tror att det var mer jobbigt psykiskt än fysiskt då jag ångrade mig. I övrigt så blödde jag lite och hade som lättare mensvärk. 

Nu är detta ovanligt jag var en av de som hade otur,
    jag rekommenderar den medicinska men detta blir nog ändå ditt ända alternativ. 
    Den medicinska blir mer naturligt för kroppen då kroppen uppfattar det som ett missfall vilket gör att kroppen återhämtar sig snabbare även fast man blöder längre. Jag har hört att det kan göra väldigt ont men idag får man så bra hjälp med smärtstillande. Då du är i vecka 13 så kommer detta att ske på sjukhus och du kommer har kompetent personal omkring dig som hjälper dig. 

Om du väljer att göra det skulle jag rekommendera dig att gå in med inställningen att det kommer att göra ont så att du inte blir förvånad. Men våra kroppar är otroliga, smärtan klarar du men den är inge rolig. Sen kan det variera från person till person.

Oavsett vad du väljer så kommer det att gå bra. 

• Anonym (Kimchi)

Förstår bättre din tanke nu. Du får be om rejält med smärtstillande så går det där bra. Ta reda på så mycket du kan om processen så blir det mindre skrämmande och få överraskningar. Du fixar det här. 

• Anonym (L)

gjort abort i vecka 18, var hemskt. Värsta smärtan. övar precis som en förlossning och morfinen hjälpte inte ett dugg. Behövde avbryta då barnet hade fosterskador? men eftersom du är i vecka 12 så lär det inte göra lika ont 

• Anonym (Jo)
    Anonym (L) skrev 2023-11-15 00:44:00 följande:

gjort abort i vecka 18, var hemskt. Värsta smärtan. övar precis som en förlossning och morfinen hjälpte inte ett dugg. Behövde avbryta då barnet hade fosterskador? men eftersom du är i vecka 12 så lär det inte göra lika ont 

Har fött fullgångna barn och gjort "abort" (ma) i den veckan. Gör lika ont, ända skillnaden är att jag inte fick en ring of fire med aborten. 
  • Anonym (Abort)

Hej

igår gjorde jag abort. var i vecka 13. Hade ont i 40 minuter kanske, sedan fick jag smärtstillande och somnade i en timme. Efter det kände jag ingen smärta alls. Fostret kom ca 2,5 h efter jag fick smärtstillande och det gjorde inte alls ont

• Anonym (Abort)
    Anonym (Abort) skrev 2023-11-16 19:21:01 följande:

Hej

igår gjorde jag abort. var i vecka 13. Hade ont i 40 minuter kanske, sedan fick jag smärtstillande och somnade i en timme. Efter det kände jag ingen smärta alls. Fostret kom ca 2,5 h efter jag fick smärtstillande och det gjorde inte alls ont

Emotionellt har jag idag mest känt en lättnad men nu senare på eftermiddagen och kvällen har jag känt en sorg. Det känns som något saknas
  • Anonym (Eva)
    Anonym (Abort) skrev 2023-11-16 19:22:44 följande:
    Emotionellt har jag idag mest känt en lättnad men nu senare på eftermiddagen och kvällen har jag känt en sorg. Det känns som något saknas
    Det blir bättre med tiden.Det är väl alla hormoner som spökar nu.Helt naturligt.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Abort) skrev 2023-11-16 19:21:01 följande:

Hej

Tack för du tog dig tid att svara, sitter och samlar mod att boka tid

Fast det känns känns som det självklara finns där ändå en tvekan :/ 

Kan föreställa mig att kroppen fattas något, är ju det vi är skapta för så de är klart kroppen reagerar då :( skickar styrkekramar till dig
Svar på tråden Abort i v. 13