• Agda90

Druckit och gravid

Jag drack inte en droppe och ändå försökte barnmorskan skrämma skiten ur mig gällande alkohol. När jag var där på mitt TREDJE besök och hon gick på som om jag vore världens alkis blev jag förbannad och skällde ut henne. Sen bokade jag in mig hos den andra barnmorskan och berättade varför jag vägrade träffa den första. 

Att de måste ställa frågor om alkohol det förstår jag, men de kan välja hur de gör det. Man behöver inte ge en mamma världens ångest. 

Du kan inte ändra på det som har varit. Men att göra abort pga vad barnmorskan sa är inte rätt väg att gå.
    Finns det andra barnmorskor på den MVC som du tillhör?
    Boka i så fall en tid med en av dessa och prata med dem. Förklara hur du mådde efter förra besöket. 

• Agda90
    Juuuuulie skrev 2023-11-08 09:05:54 följande:

Ja det finns andra och skulle vilja byta men vet inte hur jag ska lägga fram det? det fick mig verkligen att känna mig kass, och just att hon var där med pekpinnen och precis som du beskriver så kände jag mig också som en alkis. Utöver den här fyllan som absolut inte hör till vanligheterna!!  så har jag kanske druckit 1 glas vin i månaden i snitt innan jag plussade 

jag hade ju aldrig druckit om jag vetat om att jag var gravid!! 

Du ringer och ber att få boka tid med en annan barnmorska. Säg att det inte fungerade med den andra, att du inte kände dig trygg. Barnmorskan ska följa dig genom hela graviditeten och det är rätt bra om man känner förtroende för henne. 

När du kommer till nästa besök berättar du varför du ville byta. Säg som du skriver här att den festen var ett extremt undantag. 
  • Agda90
    Mbladh skrev 2023-11-08 11:06:44 följande:

Jag drack hela tiden som gravid tog även tjack, ingen föddes för tidigt och hade vattenskalle, jag lämnade den på hem och besöker sällan. men det är nog olika till olika fall

Bara för att din bebis hade en otrolig tur så betyder det inte att bebisen mådde bra. Bebisar föds med abstinensbesvär om mamman knarkar (bland annat)
Svar på tråden Druckit och gravid