• Maymom

Komplicerad fråga av arv

Prata med jurist.
    Min gissning är att deras gemensamma egendom/giftorättsgodset delas lika mellan dem och så ärver du din morbrors del och hans frus släktingar ärver hennes del. Hade han något som var enskild egendom så undantas det uppdelningen och bör gå direkt till dig. Hade bouppteckningen varit klar hade han ärvt henne och sen vid hans bortgång så hade de ärvt det han ärvt av henne, sk efterarv, så det borde ju bli typ samma sak nu.

Kostnaderna vågar jag inte gissa hur det blir med, men kan ju tycka att de borde läggas på dödsboet eller räknas samman i bouppteckningen när man räknar ut tillgångarna...

• Maymom
    Ellie skrev 2023-11-09 01:58:34 följande:

Ur ärvdabalken:
    "Om det som den efterlevande maken erhöll i arv av kvarlåtenskapen efter den först avlidne utgjorde annan andel än hälften av summan av detta arv och den efterlevandes egendom efter bodelningen, skall arvingarna efter den först avlidne ta samma andel i boet efter den sist avlidne."

Det måste väl tolkas som om hustruns del vid hennes död var 1/10 av de gemensamma tillgångarna skall hennes släktingar ärva 1/10 av totala värdet när mannen dör?

Fast i detta fall verkar det inte utgöra annan del än hälften då ts inte skrivit att något var enskild egendom eller att frun testamenterat bort något av sin del.

Du måste läsa det stycket du citerar ihop med de tidigare styckena i paragrafen, inte bara taget ur sitt sammanhang.

Läs även om giftorättsgods, (all egendom är gemensam och delas lika när en av makarna går bort.)
  • Maymom
    optimusprime skrev 2023-11-13 16:23:03 följande:

Känns ju väldigt konstigt att det ska delas 50/50

Låt säga att morbron dog 3 år efter. ska det delas 50/50 då med?

En annan sak som jag tänkte på.

han hade en bil när frun dog. en xc40, efter hon dog så köpte han ny bil en xc60.

ska den med delas då?

Varför känns det konstigt att dela 50/50? De var gifta, giftermål innebär i stort sett att allt man äger blir gemensamt, man delar lika på allt vid tex skilsmässa.

Hade morbrodern levt när bodelningen gjordes så hade alla deras tillgångar som räknades som giftorättsgods, förmodligen allt, slagits ihop och delats 50/50. 
    morbrodern hade ärvt fruns 50% och sen tre år senare när han gick bort så hade fruns släktingar fått ta del av sitt efterarv. Så i stort sett samma förlopp som nu, som sagt.

Den gamla bilen skulle således ha varit med i hennes bouppteckning. Så Hur man gör där när han sålt en tillgång innan bodelning var klar vet jag inte. Min gissning är att den summan den gamla bilen såldes för skall tas med i bodelningen. Och eventuellt de pengar som tagits från konto för att köpa nya bilen.
    Gör som ombudet säger,
    Avvakta tills ni vet säkert.

Svar på tråden Komplicerad fråga av arv