Inlägg från: optimusprime |Visa alla inlägg
  • optimusprime

Komplicerad fråga av arv

Har en en svår fråga som jag fått 1000 olika svar på, men kanske någon som vet bättre här.

Det är så att min morbror och hans fru dog förra året.
    Dom var gifta men hade inga barn.

Han testamenterade sin egendom till mig,
    nu den biten jag inte riktigt vet,

Hans fru dog oktober 2022, 
    och han december 2022.

Hennes bouppteckning blev aldrig gjord innan min morbror dog.

Nu vid bouppteckningen så kommer det fram massa syskon till hans fru, och även syskon barn (för ena syskonet har åxå dött så hans son kom istället)

nu så verkar det som att dom skall ärva min morbror med pga att hennes bouppteckning inte var gjort när han dog.

då är hans tillgångar även hennes, fasten hon dog 2 månader innan.
    så vad jag förstår det som så skall vi dela på det, 
    eller ja till och med dom får dela på mycket medans jag får stå för hans räkningar, flyttstäd mm pga att han dog efter henne.

Någon som vet om detta stämmer?

• Svar på tråden Komplicerad fråga av arv
  • optimusprime
    Ellie skrev 2023-11-08 06:40:15 följande:

Hade hon något testamente? 

Kontakta jurist. Det är inte säkert att de har rätt till efterarv.

min morbror hade testamentet på att jag skall ärva han.

vi har kontakt med juristen på begravningsbyrån. 

men det känns inte som det stämmer det hon säger. när man läser på,
    därför en av anledningarna jag frågar.

För i min värld så bör det vara att även om hennes boupptäckning inte var gjord när min morbror dog, så borde man gjort hennes först, och gjort ett arvsskrifte på hennes del. sen gjort en boupptäckning på hans del.

Men nu gjordes båda bouppteckningarna samtidigt och  enligt juristen så ska bot delas hälften till hennes syskon och hälften till mig,

det jag stör mig på e att hon hade typ inget, utan det var min morbror som hade alla pengar mm som han ärvt av min morfar, så att min släkts pengar mm skall gå till hennes tycker jag e helt galet.
  • optimusprime
    Yllop skrev 2023-11-08 10:32:13 följande:

Mosterns släktingar ärver hennes del av dödsboet.
    Du ärver din morbror enligt testamente.

Kostnader för begravning, städning och andra räkningar betalas först.
    Det som är kvar blir arvet.

det tog jag med upp med juristen och sa att vi tömde deras lgh, hade städfirma och flyttfirma, då får vi ju dela på det,

men nej. hon var död när vi gjorde detta så då behövde inte hennes del stå för det.

Men alla möbler vi sålde från lgh dom pengarna skulle vi dela lika på i bouppteckningen
  • optimusprime
    Agda90 skrev 2023-11-08 10:14:46 följande:

Vem har sagt till dig att mosterns släktingar ärver?

Hennes syskon och syskon barn pga ena syskonen är döt

Juristen på begravnings byrån.

Någon som vet att när man göra bo delningen, kan man "ej" godkänna den om man inte är nöjd med hur hon gjort och anlita en annan jurist?
  • optimusprime
    Ellie skrev 2023-11-08 18:31:02 följande:
    Det gäller ju vid skilsmässa. Vid dödsfall ärver maken/makan allt (om det inte finns särkullbarn).

TS det verkar som om du behöver en timma med en annan advokat.
    det känns som man skulle kontaktat en annan med, så man har kött på benen när man tar det med juristen ja :/ 
  • optimusprime
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-11-08 20:08:53 följande:
    Först dog moster, och morbror ärvde allt (med eller utan bouppteckning).

Sen dog morbror, och det morbror och moster ägde lades tillsammans och delades på två för att se vad efterarvet efter moster blev, vid bouppteckningen.

Mosters släktingar ärver då hälften (efterarv), och morbrors släktingar ärver hälften.

Moster slutade att bli betalningsskyldig när hon dog. Kostnader som uppkommit efter det, städfirma etc, blir en kostnad för morbror, eller morbrors dödsbo. 
    så med andra ord så ska vi dela på det.
    för läser man boupptecknings papperna så står det att hon hade 80k något sen nästa papper när man la ihop hans "förmögenhet" så hade hon 1.3m

medans på hans papper stod det bara 1.1m

så är ju en del pengar.
  • optimusprime

Känns ju väldigt konstigt att det ska delas 50/50

Låt säga att morbron dog 3 år efter. ska det delas 50/50 då med?

En annan sak som jag tänkte på.

han hade en bil när frun dog. en xc40, efter hon dog så köpte han ny bil en xc60.

ska den med delas då?

• optimusprime

när vi fråga om vi kunde sälja bilen innan bodelningen så sa hon, det e bättre vi väntar till bodelningen för se hur det blir med bilen.

bra svar? hon e inte så villig att svara rätt ut på vissa frågor

Svar på tråden Komplicerad fråga av arv