Inlägg från: Mandelskorpan |Visa alla inlägg
  • Mandelskorpan

Komplicerad fråga av arv

optimusprime skrev 2023-11-08 16:57:52 följande:
    min morbror hade testamentet på att jag skall ärva han.

vi har kontakt med juristen på begravningsbyrån. 

men det känns inte som det stämmer det hon säger. när man läser på,
    därför en av anledningarna jag frågar.

För i min värld så bör det vara att även om hennes boupptäckning inte var gjord när min morbror dog, så borde man gjort hennes först, och gjort ett arvsskrifte på hennes del. sen gjort en boupptäckning på hans del.

Men nu gjordes båda bouppteckningarna samtidigt och  enligt juristen så ska bot delas hälften till hennes syskon och hälften till mig,

det jag stör mig på e att hon hade typ inget, utan det var min morbror som hade alla pengar mm som han ärvt av min morfar, så att min släkts pengar mm skall gå till hennes tycker jag e helt galet.
    Hade dom äktenskapsförord? Om inte så är halva boet hennes, och halva hans.
  • Mandelskorpan
    Ellie skrev 2023-11-08 18:31:02 följande:
    Det gäller ju vid skilsmässa. Vid dödsfall ärver maken/makan allt (om det inte finns särkullbarn).

TS det verkar som om du behöver en timma med en annan advokat.
    Ok trodde det styrde efterarvet men jag blandar nog ihop det med bodelning under äktenskapet.
  • Mandelskorpan
    Maymom skrev 2023-11-09 08:09:23 följande:
    Fast i detta fall verkar det inte utgöra annan del än hälften då ts inte skrivit att något var enskild egendom eller att frun testamenterat bort något av sin del.

Du måste läsa det stycket du citerar ihop med de tidigare styckena i paragrafen, inte bara taget ur sitt sammanhang.

Läs även om giftorättsgods, (all egendom är gemensam och delas lika när en av makarna går bort.)
    Om det inte finns några särskilda papper mellan makarna, att viss egendom är enskild till exempel, eller att dom gjort bodelning under bestående äktenskap så är ju allt dom äger giftorättsgods och då delas det 50/50.

Vi hade en liknande situation i släkten, äldre gift par utan barn. Han ägde huset, hon ägde inget. Inga papper, inget testamente. Hälften gick till hans sida och hälften till hennes.
Svar på tråden Komplicerad fråga av arv