• Ellie

Komplicerad fråga av arv

Hade hon något testamente? 

Kontakta jurist. Det är inte säkert att de har rätt till efterarv.

• Ellie
    Daisy28 skrev 2023-11-08 07:35:45 följande:

För att reda ut detta behöver du hjälp av ett proffs. Hänger på saker som testamente, äktenskapsförord mm.

Men i grunden är gången denna, väldigt förenklat, och det kan ske retroaktivy

Moster dör
    Bodelning görs, Hälften till dödsboet, hälften till maken.
    Hennes arvingar ägar hennes halva

Morbror dör
    Hans arvingar får det han har kvar

Resultat hade inte skyllt sig nämnvärt om de dött samtidigt eller i omvänd ordning.

Jag är inte fullt insatt i detta, men menar du att om min man dör så ärver hans bröder hälften och jag hälften? Bröderna är ju inte bröstarvingar och jag trodde jag ärvde honom 100% (utan testamente).
  • Ellie
    Agda90 skrev 2023-11-08 09:51:31 följande:
    Nej, är ni gifta och han inte har barn sedan tidigare så ärver du honom. 
    Daisy28 skrev 2023-11-08 10:00:22 följande:
    "Hennes arvingar ägar hennes halva"

Inte nödvändigtvis hennes syskon. Kan vara henne man också. Beror på testamenete bla

Utan testamenet blir det hennes man, om mostern inte hade barn
    Ok, då är det som jag trodde.
    Enligt TS handlar det om syskon och syskonbarn som nu vill ha arv, men utan testamente borde de inte ha rätt till något, utan TS morbror ärver allt (därefter TS).

• Ellie
    Mandelskorpan skrev 2023-11-08 18:12:43 följande:
    Hade dom äktenskapsförord? Om inte så är halva boet hennes, och halva hans.
    Det gäller ju vid skilsmässa. Vid dödsfall ärver maken/makan allt (om det inte finns särkullbarn).

TS det verkar som om du behöver en timma med en annan advokat.
  • Ellie
    optimusprime skrev 2023-11-08 20:45:39 följande:
    så med andra ord så ska vi dela på det.
    för läser man boupptecknings papperna så står det att hon hade 80k något sen nästa papper när man la ihop hans "förmögenhet" så hade hon 1.3m

medans på hans papper stod det bara 1.1m

så är ju en del pengar.
    Nej, det är ju inte rimligt att hon blev rikare efter sin död.

Makar ärver alltid varandra (om inget testamente finns). Det skulle inte fungera om massa syskon mm till den först avlidna kommer efter 10 år när nästa make avlidit och skall ha någon slags arv i efterskott.
  • Ellie

Om det skulle vara så att de trots allt har rätt till efterarv, så ärvde de vid dödsfallet (hustrun), men har fått vänta på sitt arv.
    De kan ju inte ärva mer än vad hon hade i tillgångar. De har ingen rätt till din morbrors egendom. 

• Ellie
    Yllop skrev 2023-11-08 23:41:00 följande:

Vi säger att ts morbror ägde 900 000 kronor och hans maka 100 000 kronor.   Detta läggs ihop och utgör giftorättsgodset.
    Sedan delas det i två delar och 500 000 går till ts enligt testamente och den andra delen får mosters syskon/syskonbarn dela på.

Det verkar som juristen har försökt förklara detta för ts men att h*n inte riktigt förstått.

Det kan ju inte stämma.

TS morbrors fru dör. Då får hennes syskon ärva 100 000 kronor. De får vänta på sitt arv eftersom hon är gift och TS morbror får arvet först.

När han sedan dör får de sitt efterarv - vilket bestod av 100000 kr.

De skall ju inte ärva något av TS morbror, bara det de ärvde av sitt syskon.
  • Ellie

Ur ärvdabalken:
    "Om det som den efterlevande maken erhöll i arv av kvarlåtenskapen efter den först avlidne utgjorde annan andel än hälften av summan av detta arv och den efterlevandes egendom efter bodelningen, skall arvingarna efter den först avlidne ta samma andel i boet efter den sist avlidne."

Det måste väl tolkas som om hustruns del vid hennes död var 1/10 av de gemensamma tillgångarna skall hennes släktingar ärva 1/10 av totala värdet när mannen dör?

Svar på tråden Komplicerad fråga av arv