• Anonym (Fundersam)

Hur sitta vid begravning

Det här är lite allmänna funderingar kring hur man ska sitta vid begravning när det är en splittrad familj. Dvs finns bonusmamma, som inte har egna barn, utan hennes partner/man har två vuxna barn och mamman till barnen lever.
    Säg att barnens pappa dör. Hur ska de efterlevande sitta i kyrkan? Ska vuxna barnen sitta med sin ?styvmamma? för sig och riktiga biologiska mamman för sig själv på andra sidan i kyrkan? 
    Skulle ju kännas konstigt om den biologiska mamman inte skulle sitta med sina barn?
    Det är en märklig situation. Har någon av er varit med om detta?
    Hur skulle ni tänka?

• Svar på tråden Hur sitta vid begravning
  • Anonym (Nej)

Exet har väl inget alls där att göra såvida barnen inte unga.

• Anonym (Fundersam)

Är det inte vanligt att biomamman är med på begravning, speciellt om barnen varit halvtid hos henne tills de flyttar hemifrån och man är väl där också för att visa vördnad för pappan inför barnen?
    Min mamma var med på min pappas begravning, fast de varit skilda i 20 år. De fick många barn och min pappa dog singel. Min mamma var också singel då.

• Anonym (Fru Ribbing)
    Anonym (Nej) skrev 2023-11-06 17:44:52 följande:

Alla har rätt att komma till en kyrklig begravning, det räknas som en offentlig tillställning. Det finns dessutom många f.d. par som fortfarande står på vänskaplig fot så det kan mycket väl hända att ett ex kommer till en begravning.

www.fridbegravning.se/
  • Anonym (Närmast sörjande längst fram.)

Det är frun och barnen som är närmast sörjande.
    Änkan sitter längst fram, sen beror ju allt på hur gamla barnen är.
    Vuxna barn har ju ofta en partner och kanske egna barn då sitter dom också längst fram eller raden efter.
    Är dom tonåringar sitter dom själva långt fram men behöver inte sitta sitt bredvid sin bonusmamma, det beror ju på hur nära dom står varandra.
    Biomamman om hon ens närvarar sitter längre bak, syskon och andra släktingar sitter efter änkan och barnen.
    Är barnen så gå man ju givetvis efter det och barnen kan sitta med sin mamma men då då kan dom sitta raden bakom änkan.
    man väljer själv, det finns etikett man kan följa men man måste inte sitta hela familjen på samma rad.

Jag har varit på många begravningar genom åren då flera av båda mina och min mans släktingar gått bort liksom vänners föräldrar.
    Det har aldrig varit problem trots bonusfamiljer.
    Ex man eller fru sitter långt bak om barnen är stora, det gäller ju även om dom går på sina fd svärföräldrars begravning vilket många har gjort på dom begravningar jag varit på. Ex håller lite lägre profil men är ju där för att hedra den bortgångna eller om barn är yngre stötta dom.
    Men släkt brukar sitta på höger sida och vänner på vänster.

Är det en kvinna som mist sin man och bonusbarnen sitter bakom med egna partners har kvinna ibland haft en syster eller en väninna sittandes bredvid sig som stöd. Man gör det dom passat bäst för de inblandade.
    Man följer inte allt slaviskt utan anpassar. 

• Anonym (M)
    Anonym (Fundersam) skrev 2023-11-06 17:51:59 följande:

Är det inte vanligt att biomamman är med på begravning, speciellt om barnen varit halvtid hos henne tills de flyttar hemifrån och man är väl där också för att visa vördnad för pappan inför barnen?
    Min mamma var med på min pappas begravning, fast de varit skilda i 20 år. De fick många barn och min pappa dog singel. Min mamma var också singel då.

Självklart kan hon vara med. 
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Fru Ribbing) skrev 2023-11-06 17:55:54 följande:
    Alla har rätt att komma till en kyrklig begravning, det räknas som en offentlig tillställning. Det finns dessutom många f.d. par som fortfarande står på vänskaplig fot så det kan mycket väl hända att ett ex kommer till en begravning.

www.fridbegravning.se/
    Ja självklart FÅR alla komma till kyrkan, det behöver du inte bevisa, det vet alla.

Uppenbarligen står de inte på vänskaplig fot i TS fall då det varit otrohet och exets närvaro där är obekväm för frun. Så nej, om barnen är vuxna ser jag ingen anledning till att exet ska vara där.
  • Anonym (Fru Ribbing)
    Anonym (Nej) skrev 2023-11-06 18:09:14 följande:
    Ja självklart FÅR alla komma till kyrkan, det behöver du inte bevisa, det vet alla.

Uppenbarligen står de inte på vänskaplig fot i TS fall då det varit otrohet och exets närvaro där är obekväm för frun. Så nej, om barnen är vuxna ser jag ingen anledning till att exet ska vara där.
    Som sagt, vem som helst har rätt att närvara. Om exet trots otroheten vill säga ett sista farväl så får den nya kvinnan stå ut med det.
  • Anonym (Ui)

Det där kan ju vara upp till de anhöriga. Var nyligen på en begravning där den avlidnes exfru satt längst fram tillsammans med sina barn. Han hade ingen ny kvinna när han gick bort men hade han haft det hade exfrun ändå med största sannolikhet suttit längst fram ändå. 

• Anonym (Ui)

Pappan var ju ganska delaktig i den splittringen så inte bara den nya kvinnan som gjort det. Mannen har gjort mest fel. Kanske ska skita i att gå på det svinets begravning?

Anonym (Fundersam) skrev 2023-11-06 17:00:16 följande:

Kan nog vara ganska så svårt för en biomamma att sitta med en styvmamma med barnen, om styvmamman t ex splittrat familjen genom att vara otrogen med barnens pappa, innan de blev ihop. Ska de två ?mammorna? sitta med barnen då och om barnen dessutom är vuxna? Knepig situation. 

• Anonym (Nej)
    Anonym (Fru Ribbing) skrev 2023-11-06 18:50:20 följande:
    Som sagt, vem som helst har rätt att närvara. Om exet trots otroheten vill säga ett sista farväl så får den nya kvinnan stå ut med det.
    Det är fortfarande ingen som motsatt sig att vem som helst för närvara. Fattar inte varför du fortsätter att debattera det. Alla får delta, vi är alla medvetna om det. Sedan har man olika åsikter om vad som är lämpligt.
  • Anonym (Fru Ribbing)
    Anonym (Nej) skrev 2023-11-06 21:57:19 följande:
    Det är fortfarande ingen som motsatt sig att vem som helst för närvara. Fattar inte varför du fortsätter att debattera det. Alla får delta, vi är alla medvetna om det. Sedan har man olika åsikter om vad som är lämpligt.
    Ja man får ha åsikter men det är ingen som har med det att göra. Däremot lite väl magstarkt att sätta sig längst fram som ex-fru om hans sambo sitter där och man inte kommer överens.
  • Anonym (A)
    Anonym (Fundersam) skrev 2023-11-06 17:51:59 följande:

Självklart kan hon vara med
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Fru Ribbing) skrev 2023-11-06 22:01:43 följande:
    Ja man får ha åsikter men det är ingen som har med det att göra. Däremot lite väl magstarkt att sätta sig längst fram som ex-fru om hans sambo sitter där och man inte kommer överens.
    Det håller jag verkligen med dig om.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Nej) skrev 2023-11-06 22:08:35 följande:
    Det håller jag verkligen med dig om.
    Njae. Enligt de "gamla" reglerna har faktiskt en exfru en starkare ställning i sådana här sammanhang. Som exfru förblir hon livet ut en officiell person i exmakens liv, hon står i hans folkbokföringsakt och kommer med i hans levandsbeskrivning när den ska skrivas och sådant. En sambo har egentligen ingen ställning alls.

Fortfarande enligt de "gamla" reglerna, så skulle mannens närmaste myndiga biologiska anhöriga (vuxet barn, förälder, syskon...) kunna ta över hela begravningen och strunta i att bjuda sambon. 
  • Anonym (märklig)
    Anonym (Fundersam) skrev 2023-11-06 16:41:25 följande:
    Hur sitta vid begravning

Det här är lite allmänna funderingar kring hur man ska sitta vid begravning när det är en splittrad familj. Dvs finns bonusmamma, som inte har egna barn, utan hennes partner/man har två vuxna barn och mamman till barnen lever.
    Säg att barnens pappa dör. Hur ska de efterlevande sitta i kyrkan? Ska vuxna barnen sitta med sin ?styvmamma? för sig och riktiga biologiska mamman för sig själv på andra sidan i kyrkan? 
    Skulle ju kännas konstigt om den biologiska mamman inte skulle sitta med sina barn?
    Det är en märklig situation. Har någon av er varit med om detta?
    Hur skulle ni tänka?

Biomamman är ju inte helt självklar på begravningen iom att det är en expartner. Men om relationerna varit goda så kan hon ju vilja vara med och även vara välkommen.

Om jag var på begravning för min far så skulle jag inte direkt välja att sitta med hans fru, hon är hans fru, men inte min något mer än pappas fru. Om det skedde när jag är vuxen så skulle jag sitta med min egen familj, man och barn alltså. Om det skedde när jag var barn så kanske jag hade valt att sitta med  släktingar till min pappa, tex fastrar, farmor/farfar eller bara med mina syskon. 

Om min mamma skulle varit med på min pappas begravning (inte sannolikt) så skulle jag ju suttit med min mamma, inte pappas fru, oavsett om jag var barn eller vuxen. 
  • EpicF
    Anonym (Nej) skrev 2023-11-06 17:44:52 följande:

Beror väl på vilken relation hon hade till sin ex-make. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Nej) skrev 2023-11-06 21:57:19 följande:
    Vad som är lämpligt enligt vem?
    Enligt kvinnan som tycker att det är lämpligt att ligga med gifta män?
    Hennes åsikter är inte mycket värda gällande vad som är lämpligt. 
    Vill barnen ens sitta med henne? 
Svar på tråden Hur sitta vid begravning