Anonym (Fundersam) skrev 2023-11-06 16:41:25 följande:
Hur sitta vid begravning
Det här är lite allmänna funderingar kring hur man ska sitta vid begravning när det är en splittrad familj. Dvs finns bonusmamma, som inte har egna barn, utan hennes partner/man har två vuxna barn och mamman till barnen lever.
Säg att barnens pappa dör. Hur ska de efterlevande sitta i kyrkan? Ska vuxna barnen sitta med sin ?styvmamma? för sig och riktiga biologiska mamman för sig själv på andra sidan i kyrkan?
Skulle ju kännas konstigt om den biologiska mamman inte skulle sitta med sina barn?
Det är en märklig situation. Har någon av er varit med om detta?
Hur skulle ni tänka?
Biomamman är ju inte helt självklar på begravningen iom att det är en expartner. Men om relationerna varit goda så kan hon ju vilja vara med och även vara välkommen.
Om jag var på begravning för min far så skulle jag inte direkt välja att sitta med hans fru, hon är hans fru, men inte min något mer än pappas fru. Om det skedde när jag är vuxen så skulle jag sitta med min egen familj, man och barn alltså. Om det skedde när jag var barn så kanske jag hade valt att sitta med släktingar till min pappa, tex fastrar, farmor/farfar eller bara med mina syskon.
Om min mamma skulle varit med på min pappas begravning (inte sannolikt) så skulle jag ju suttit med min mamma, inte pappas fru, oavsett om jag var barn eller vuxen.