Vår situation är så udda! Eller?
Hur är det med dig nu, ts? Känner du dig okej efter ditt ex och hans nyas weekend? Jag har följt din tråd och varit på väg att skriva ett par gånger men inte kommit till skott. Jag känner med dig, det är en enorm livsomställning du/ ni går igenom. Jag vill mest säga att du inte är ensam om din reaktion på allt detta.
Jag och maken hade en situation som liknade er för ett antal år sedan. Det var dock jag som blev kär i en annan? Det var ett känslomässigt kaos för alla även om jag självklart bar ansvaret för det. Vi hade också levt tillsammans sen vi var mycket unga. Man knyter starka band då. Min man reagerade liknande som du och var mer ledsen än arg och lät mig bo kvar så länge jag ville trots att jag dejtade den andre. Han rev inte lägenheten utan grät och hade tusen frågor och vi pratade i timmar om allt och kom närmre varandra än någonsin. Jag hade enorm ångest över vad jag utsatte honom för men inte vett att stanna upp och gå i parterapi utan fokuserade på att lära känna min dejt. Som du började min man efter ett tag att fokusera mer på sitt liv och sina intressen.
När jag flyttade upptäckte jag hur tufft det var att leva utan den person som stått mig närmast i alla år och att min dejt bara var en förälskelse. Det var en hink iskallt vatten över huvudet att inse vad jag slängt bort. Min man hade börjat bygga ett eget liv och var oerhört sårad och tveksam till att komma tillbaka till mig. Det tog närmre två år att återuppbygga saker mellan oss och jag var livrädd mer än en gång att det aldrig skulle bli vi igen.
Jag känner varken dig eller din man och alla är vi olika men jag hoppas att han tänkt igenom det här noga. Han behöver inse vidden av sitt val, att välja henne är också att välja bort äktenskapet med dig fullt ut. Han kommer inte kunna ha det som nu, dig hemma i huset och dejta henne för evigt.
Ta hand om dig. Fortsätt göra roliga saker med din dotter och bygg på ditt liv. Du är värd att ha det bra. Både nu och när han flyttar.