• Anonym (Hmm)

Vår situation är så udda! Eller?

anonym gullviva skrev 2023-11-07 17:30:02 följande:

Hon är enl kille då väldigt mån om att vår familj ska ta så lite skada som möjligt då hon själv varit i en mkt hemsk skilsmässa förut.
    Rädd för mig för att hon ju vet hur sårad jag blev och att vi varit ihop så länge så jag har svårt att släppa honom. 
    Så räds i den bemärkelsen att träffa mig pga det de gjort mot mig. 
    Tyvärr verkar hon ha ett mkt stort hjärta av vad jag hört. 

Vi hade ett bra snack idag på en lång promenad. 
    Han frågade hela tiden hur jag vill göra hur jag mår... Och lyssnade när jag berättade. 
    Och vi är kvar på samma punkt som innan...
    Jah mårr dåligt av att gå o grubbla på framtiden, därav lever jag bara här och nu så gott jag kan. 
    Och han känner likadant. 
    Det går inte en dag utan att han grubblar på situationen. 

Jag var för första gången lite hård och sa att vi går här tillsammans trots vad du utsatt mig för och hur illa du behandlat mig, det betyder bara att vi fortfarande bryr oss om varandra. Och han sa att ja han kunde ju bara ha dragit dag ett, men samma sak där det går bara inte... 

Men TS det var ju inte riktigt sant det din sambo sa att han kunde dragit första dagen. Vart skulle han ta vägen? Ekonomi att ta in på hotell?

I stället har han ju faktiskt använt dig som en samtalsterapeut för att reda ut sina känslor. Det borde han ha besparat dig. Att du tycker han är snäll (och säkert varit också) betyder ju inte att han inte agerar enligt bara sina intressen nu. 

Han vet hur snäll du är och nu får han behålla sitt familjeliv samtidigt som han är tillsammans med den nya. Dessutom får han möjlighet att prata av sig om allt med sin bästa vän (du). För egentligen borde han tänka såhär "när jag går ut genom dörren för att gå till X gör det ont i min sambo". Han skulle istället säga att jag träffar inte henne mer förrän vi flyttat isär. Så hade han varit bra.

Sedan skriver du att du vill inte att han ska flytta. Det förstår jag, verkligen på djupet. Din vardag blir helt annorlunda, det blir en tomhet. Men tänk lite såhär, jag vill inte beskriva din man som ett plåster men, men. Ska du dra av det sakta eller  riva av allt på en gång?

Under tiden ni bor ihop skulle han inte träffa henne. Har de så djupa känslor för varandra kan de vänta de månader de tar tills huset är sålt.

Sedan en sak till: Nästan alla förväntar sig att man har familj och/eller vänner man kan vända sig till. Sanningen för många (de flesta?) är att när tvåsamheten upphör är det väldigt ensamt.

Jag tror faktiskt att det är det som skrämmer dig. Hade jag varit som du skulle jag lagt upp kontaktannonser på valfri datingsite. Han är hemma hos dottern medan du går ut och dejtar. Det behöver inte betyda att du är seriös, skulle vara kul att se hur godhjärtad han är då :).

Så småningom kommer du träffa någon som du blir passionerat kär i. Ni har varit ihop länge och det är tomheten/ensamheten som talar tror jag. Släng in en datingannons så du får komma ut en kväll om han fortsätter träffa henne. Så du får känna dig uppskattad som kvinna.
  • Anonym (Hmm)
    anonym gullviva skrev 2023-11-07 21:51:48 följande:
    Hon är 3 år yngre? 

Nej jag vill inte dejta ngn nu bara ngn månad efter allt. Hänt?? 
    Känner rent ut avsmak att röra vid en annan man just nu. Jag älskar ju fortfarande honom?? 
    Jag måste ju få läka först och inse att det inte blir vi igen. Då kanske jag kan släppa att jag älskar honom fortfarande och då kanske börja se mig om efter ngn ny. 

Men tror jag skulle behöva leva ensam ett tag, varit ihop med honom sen vi var 18... Aldrig varit ensam...
    Du behöver inte röra eller ligga med någon. Det räcker att du tar ett glas vin och träffar ngn en kväll.
    Framför allt skulle det var skoj att se hur storsint och "snäll" din man är.

Tror också du behöver bo själv. Men att sätta in en annons kan boosta ditt självförtroende, det behöver inte betyda att du träffar ngn. Om du träffar ngn så betyder det bara att du sitter och pratar med ngn. Absolut ingen fysisk kontakt förrän om/när du vill det själv.

Tänk på en sak, även om han skulle vilja komma tillbaka hur kan du då glömma att han var beredd att kasta bort dig.

Du ska vara ett förstahandsval, inget annat!
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Lisa) skrev 2023-11-07 22:59:13 följande:
    Nej jag menar  att jag skrev det i mitt första inlägg överhuvudtaget i den här tråden..

Hur man står upp för sig själv är väl inte så svårt att förstå? 

Men ok..Man är tydlig med var ens gränser går, så att man INTE blir sårad..
    Man accepterar inte att ens man träffar andra tjejer...för att klura ut vad han vill göra..
    Man säger åt mannen på en gång att om du fortsätter träffa den där tjejen du kysste  så kan du flytta hem till henne nu..
    Man tillåter inte mannen fortsätta bete som ett svin eller som en martyr.genom att inte tycka synd om fanskapet.. (samma om det gällde en kvinna som betedde sig så omoget såklart)

Jag är ingen expert på otrogna män för ingen har betett sig på det viset, men jag vet hur jag själv är och att jag vet att jag inte hade accepterar män som beter sig så illa mot mig som TS tillåtit hennes man att göra..

Skulle min man göra något likanande så hade jag sagt att han gärna kunde ta den andra tjejen, för jag skulle totalt ha tappat både attraktionen och respekten för honom på 1 minut.
    Ja och det intressanta är att vi vet ju egentligen inte om den andra tjejen vill ha han boendes hemma hos sig.
    Hon trivs kanske också med att snubben bor hemma medan de utforskar varandra s.a.s.
    Om det skulle få sådana konsekvenser att han var tvungen att flytta hem till henne så kanske hon dragit öronen åt sig. Lite promenader, bio och sex kanske passar henne jättebra.
    Det naturliga är givetvis att han skulle flytta ensam till en lägenhet. Men detta är ju det ultimata för honom
    Träffa henne, samtala med sambon som tillåter det och ekonomin påverkas inte.

Så frågar han sambon hur hon mår, ja vad tror han :(. Han känner givetvis sin sambo efter alla dessa år.
    Han kan vara hur ärlig som helst för det får inga konsekvenser. Skulle han gå tillbaka till sambon igen så kan det bli repeat efter några år. Han vet att ingenting händer utan han är fri att utforska sina känslor....

Otroligt att hon tänker på hur han sover och mår. Nästan som han blivit sjuk.. När han istället velar mellan sambon och den andra kvinnan.
  • Anonym (Hmm)

Nu måste jag bara tillägga att det låter som jag/vi skäller på TS eller sitter med
    facit i hand för hur hon ska bete sig.
    Det är inte meningen från min/vår sida i tråden. Jag tror att vi alla känner djup
    medkänsla för den svåra situationen hon befinner sig i.

Jag förstår hur svårt det måste vara att livet förändrats så på några månader.
    Om det finns möjlighet kanske TS kan byta ut sin sambo t ex när det gäller gymkompis. Att försöka gå och gymma med någon annan. 

Den tvåsamhet som TS och sambon levt i förstår jag. Man gör allt tillsammans. Jag hade det likadant med min man. Den enda som verkligen "förstod" mig var han. Nu dog han tyvärr men vi gjorde också allt tillsammans, pratade om allt osv..

Det tomhet och ensamhet som uppstår är svår.. Jag sänder mina varmaste tankar till TS och hoppas att hon går och pratar med någon professionell. Hoppas du uppdaterar tråden hela tiden för du har verkligen engagerat oss här på familjeliv.

• Anonym (Hmm)
    anonym gullviva skrev 2023-11-08 19:37:32 följande:
    Det som kändes udda var att jag inte kastat ut honom, att jag ville fortsätta leva under samma tak, att jag fortfarande ville ha sex med honom.... 
    Att jag helt enkelt reagerade som jag gjorde. 

Att jag tyckte det var värt att bara låta allt bero ett tag. 

Att jag inte ekan känna ilska eller hat. 
    Ja men du är oerhört klarsynt och medveten om dina känslor. Sedan  så tänker jag på främst på min egen reaktion i början.

Du säger att han alltid varit ärlig och är det nu också. Jag med andra pratar om konsekvenser som om han begått ett brott. Vi pratar dessutom om han borde få gå på promenad med en kvinna.

Säga vad man vill men "kvinnorna på familjeliv" håller ihop, haha.
    Nästa steg blir att vi kräver männen på burka.

Nej men det finns ju naturligtvis en ofattbar sorg över det som hänt. Som du själv skrev tidigare innan var det ni som pratade om hur dagen hade varit. Nu är du utbytt. Hans sms går till en annan kvinna. Det är klart att det gör fruktansvärt ont.

Ilska är ju oftast maskerad sorg. Jag tycker du ska göra det som känns bra för dig, använda familjeliv som ett bollplank. Sedan är detta ett känsligt ämne vi reagerar med ilska för att det är lättare än att erkänna sorg vilket du redan har gjort. Du kommer att klara dig bra eftersom du helt klart har bättre kontakt med dina känslor än vad många av oss andra har.

I och med att de har gått ut på jobbet med att de är ett par så är det klart nu. Nu ska julen gå och sedan ska dottern informeras. Sedan säljer ni huset. 
    Försök få så många lugna sköna stunder som möjligt och ta vara på det lilla.
    Det är klart att 25 år tillsammans glömmer man inte på en eftermiddag, inte två heller.
    Det som var ni finns inte längre..
  • Anonym (Hmm)
    anonym gullviva skrev 2023-11-12 20:40:35 följande:

Ni kankse vill ha en update och ha lite mer att diskutera... 

Vi har haft 2 fina dagar där vi umgåtts en hel del och pratat mkt. 

Det är mkt praktiskt som ni vet med husförsäljning mm.  Och vi har väl eg tänkt vad som är bäst både praktiskt och ekonomiskt.

Om inget oförutsett händer, att vi känner att allt funkar så bra som det faktiskt gör just nu, så vill vi istället för Stor renovering göra det allra nödvändigaste för en snabbare försäljning. 
    Och istället för att hetsa fram två lägenheter bodelning mm så tänker vi hitta en lägenhet som jag o dottern vill ha i första hand. 
    När flytten kommer, och om den kommer snabbt, så flyttar han med i början. Och när han hittar ngt eget (behöver bara en etta känner han) så tar vi det praktiska då med bodelning utköp etc. 

Fubkst det inte så hittar han ngt annat snabbare såklsrt men att en lägenhet jag o dottern trivs i är prio ett. 
    Bo med den nya vill han inte, han säger ärligt att han inte känner alla hennes sidor, då de mest ingås någes timmar på kvällarns, aldrig levt vardagsliv tillsammans. 
    Så när vi flyttar i sär kommer han hitta ngt eget först. Och det tro jag är klokt, ingen av oss har bott ensamma Någon gång då vi var så unga när vi träffades. 

Det är bra att ni skippar ngn större renovering faktiskt. Nu vet jag inte inköpsvärde men det är ju så att allt över inköpsvärde betalar man 22% skatt på.

Det är bra att du och dottern väljer lägenhet som ni ska bo i, men sedan måste han försöka skaffa lägenhet så fort som möjligt så du får chans att gå vidare.
    Annars blir det så att ni lever som en familj och han har en älskarinna.

I ärlighetens namn oavsett hur det går med den nya så behöver ni båda bo ensamma eftersom ni aldrig gjort det som du själv skriver.

Men det verkar som du mår hyffsat bra och det är bra att ni tar dessa stora beslut nu. Framför allt att skippa renoveringen tycker jag personligen är jättebra. Då det bara drar ut på tiden och att ni knappast tjänar något på det i längden.

Toppenbra att du fortsätter uppdatera Glad
  • Anonym (Hmm)
    anonym gullviva skrev 2023-12-02 15:28:31 följande:
    Vi är ej gifta så nej inte skiljt oss vi är separerade. 

Nej men ska berätta troligen i morgon vi Ska sätta oss ner o diskutera allt i morgon.

Mer stackars dig som inte förstår att allas situationer är olika och att det verkligen inte varit läge att berätta för vår dotter ännu. Varför vet nog vi som föräldrar bäst? 
    Hejsan, det var länge sedan! Vill du uppdatera lite hur det har gått med allt.
    Att ni har berättat/eller när ni berättar för dottern vet du/ni själv när det är bäst.
    Hur har ni klarat jul och nyår, särskilt jul är en sån "familjehögtid" och inte minst
    när man har barn.
    Hur känns det inom dig nu? Det var ju väldigt nytt när du startade tråden för att få höra andras åsikter och det fick du ju...Flört
    Jag tycker fortfarande att det är väldigt nytt inte minst med tanke på din/er bakgrund. Du har varit tillsammans med en man hela ditt vuxna liv, du har ingen erfarenhet eller kunskap om något annat. 
    Jag tror inte alla förstår hur det är när man blir tillsammans så tidigt och sedan håller ihop i 20 år.
    De flesta kan ju prata i plural om relationer, sedan är vi några som får uttrycka oss annorlunda eftersom vi inte har någon erfarenhet av annat än en relation.
    Hoppas gärna att du vill skriva lite och berätta hur du har det. 
Svar på tråden Vår situation är så udda! Eller?