Vår situation är så udda! Eller?
Detta är antingen en trolltråd eller så är TS så manipulerad att hon är bortom all räddning.
Eller också är det du (och några till) som inte begriper att relationer ser olika ut, vi reagerar olika i kriser. TS personlighet i kombination med kärlek, djup vänskap och förståelse för mannen innebär att hon inte dömer.
Bara för att situationen är ovanlig behöver det inte betyda att mannen medvetet manipulerat henne. Det kan vara så att de båda gör så gott de kan, har svårt att hantera starka och överraskande känslor. De är ju båda ganska oerfarna av uppbrott och liknande med tanke på att de varit ihop hela sitt vuxna liv.
Jag tror dock som fler i tråden att det kommer en räkning i efterhand, kanske för dem båda. I hans fall är det långtifrån säkert att den nya relationen leder till något varaktigt och då hamnar han i en kris.
I hennes fall så är känslorna troligen bedövade och upp-och-ner omväxlande och kaotiskt. En sorg kommer, en ensamhet och ett krisarbete att ta sig igenom separationen som väntar.
Hon kommer landa bättre än honom är min gissning.
Men det går inte att säga säkert.
Min uppfattning är att det är ovanligt men inte helt ologiskt, det som händer.
TS verkar i alla fall vara en fantastisk person med ett otroligt gott hjärta. När mannen inser vad han kastar bort kommer det troligen vara för sent.