• Tom Araya

Rimligt att ta automatkort på 1 år?

Lillarapunzel skrev 2023-11-04 23:14:37 följande:
    Rimligt att ta automatkort på 1 år?

Kontext: Kvinna 25+ år gammal som insett att livet utan körkort är ohållbart. Har övningskört lite för många år sedan, automat, dock bara privat och upp till ca. 30 km/h. Kommer från bilintresserad familj och kan redan all teori kring körkortet som ett rinnande vatten, så det är ett icke-problem. Inser dock att jag helt enkelt måste ta tag i körandet nu på allvar. Tänker mig då ett upplägg med minst 3-4 körlektioner/vecka + eget körande med anhörig varje dag. Givet det körupplägget, är det rimligt att kunna ta automatkörkort på 1 år då? Tänker att det ju ändå kräver rätt mycket vana för att bli bekväm med alla moment som ingår i uppkörningen, särskilt som jag bor i en stad också med allt vad den trafiken det innebär. Så funderar på om 1 år är orimligt kort tid, eller om det är ett realistiskt mål.

Ja, det är i alla fall inte orimligt kort tid, snarare väl tilltaget lång tid. Har du inte allvarliga svårigheter med körningen så borde du kunna ta det på halva tiden eller t.o.m. under det.

Bor du runt huvudstaden kanske jag kan hjälpa dig.
  • Tom Araya
    Anonym (X) skrev 2023-11-05 18:17:24 följande:
    OK? Ja, vill man satsa på gammal teknik är det fritt fram att välja det. Det är inga problem att köpa en automatare med några år på nacken. 
    Att köpa begagnad eller ny bil är för många inte ett val, utan ekonomin bestämmer att det är begagnat som gäller.
Svar på tråden Rimligt att ta automatkort på 1 år?