• Mymlan82

Får medicinska sekreterare strejka??

Hejsan!

Jag undrar kort och gott om medicinska sekreterare får gå i strejk. Kan vi organisera oss i hela Sverige och strejka mot våra usla löner, att vi inte är en skyddad titel och vår låga status? Min kollega säger att vi inte får det, men jag hävdar att det är en grundlagsskyddad rättighet. Jag läste något luddigt på nätet att man inte får det så länge kollektivavtal gäller, men vad innebär det och när slutar ett sådant att gälla? 

Jag är själv nästan utbildad sjuksköterska och utbildad med. sekreterare med 8 års erfarenhet i yrket. Jag tjänar 22700 kr i månaden men jobbar 90 % pga barn och får ut mellan 11-18000 kr efter skatt. Det är mindre än vad en lagerarbetare tjänar och mindre än vad undersköterskorna på vår enhet tjänar. De senaste lönesamtalen har chefen sagt att vi ska vara glada för de hundringar vi får därför att man hotat med att han måste sänka våra löner pga budget. 

Vad gäller egentligen? Är vi totalt maktlösa? Jag älskar visserligen mitt jobb men har så usel ekonomi att vi överväger att flytta. Jag visste visserligen att ett kvinnligt jobb inte var lönebringande i någon större utsträckning, men detta är ju snudd på inhumant.

• Svar på tråden Får medicinska sekreterare strejka??
  • Mymlan82

Tack för svaret. Jag tillhör Vision och har skickat frågan vidare till dem. Hur ofta och varför görs nya avtalsrörelser? Sker det årligen i samband med lönerevision? 

Borde det inte gå att först gå samman och därefter lägga fram detta för facket? 

Till skribenten ovan: Jo, jag var medveten om den låga lönen, precis som sjuksköterskor och barnmorskor var. Å andra sidan var det ingen som ifrågasatte deras yrkesval när de strejkade. Jag tvivlar också på att det kan ersättas av AI, för jobbet innebär mycket mer än att skriva, sådant som kräver en mänsklig hjärna för att patienter inte ska råka illa ut när läkaren exempelvis glömmer att diktera en remiss. Vi är ironiskt nog ett skyddsnät för problem orsakade av den mänskliga faktorn. 

• Mymlan82

Vad är ditt problem egentligen? Får man fråga vad du jobbar med som är så förbannat viktigt?

• Mymlan82
    Daisy28 skrev 2023-11-03 13:27:53 följande:
    Finns ett kollektivavtal så gäller fredsplikt, dvs ingen strejk, till det löper ut. Sen får ni strejka. 

Vill ni in nästa förhandling få bättre vilkor så driv detta via facket. Engagera dig i facket!
    Tack för sakligt svar. Jag tror nuvarande avtal löper ut i början av 2024, så det blir till att dra ihop något tills dess. Har kontaktat facket, så vi får se vad som händer :) 
Svar på tråden Får medicinska sekreterare strejka??