Inlägg från: fultextad användarhandbok |Visa alla inlägg
  • fultextad användarhandbok

Ingenting kommer hända förrän kvinnor sänker sina krav

Jag känner inte igen mig i de påstådda kraven, men visst, jag är en bland flera. Hur som, att hänvisa till trender och samhällsnormer blir ju lite cirkulärt, trender och samhällsnormer skapas jus av oss, det är inget som står bortom vår vilja. 

Sedan det riktigt intressanta. Vad är det egentligen vi ser i varandra då eller om man söker en partner? Lämplighet, flera bedömningar sker undermedvetet. Varför attraheras man allt som oftast av vissa attribut? För att det visar på lämplighet och friskhet som kan föra livet vidare förmodligen. Det här går lätt att häva fram och förstärka genom olika verktyg. 

Att större delen av världen skulle vara på väg mot avbefolkning ställer jag mig tvivlande till. Vi har hela Sydasien, Östafrika, Sydostasien, Sydamerika med mera. Ganska folkrika och barnrika länder mid veterligen.

Peterheter skrev 2023-11-03 13:47:30 följande:
    Attraktion är delvis biologisk, och delvis beroende av rådande samhällsnorm. Samhällsnormen idag är att män ska vara i princip perfekta, annars duger de inte.
    Nej, attraktion är helt och hållet biologisk, precis som samhällsnormer. Utan biologi hade samhällsnormer inte funnits. 

Angående Kina kanske det här är vad du sökte? www.wsj.com/articles/BL-CJB-25655
    Peterheter skrev 2023-11-03 14:02:18 följande:
    Om attraktion helt och hållet är biologisk, hur förklarar du då att män gifte sig med småflickor för 1 000 år sedan? Sedan dess har det som bekant hänt en del, och ingen man vid sina sinnes fulla bruk skulle tända på en 12-åring idag.

Du har helt enkelt objektivt fel.
    Man kan gifta sig utan att vara attraherad. De som gifte sig kanske var attraherade av dem. Sådant förekommer tyvärr. 

Nä, ett subjekt kan inte ha objektivt fel. Var finns objektiviteten hos subjekt?
    Peterheter skrev 2023-11-03 14:12:00 följande:
    Man hade sex med småtjejer förr i tiden. Det kan man inte ha om man inte är attraherad. Det är en norm som har ändrats oerhört mycket i väst. I Japan däremot är pedofili inte lika demoniserat som här. Det finns exempel på kända profiler som blivit dömda för barnporrbrott, och det enda de behöver göra är att ursäkta sig, sedan är de tillbaka på sitt vanliga jobb igen som om ingenting hade hänt. Och straffet är böter och inte fängelse. Det beror på att det finns en annan norm i Japan, och inte på biologi.
    Inget av det, inklusive konceptet Japan, hade existerat utan biologiskt liv, det finns inga exempel på det. Normer är biologiska uttryck. Finns normer bortom biologin får du gärna visa var.
    Peterheter skrev 2023-11-03 14:22:56 följande:
    Nu försöker du förklara bort dig, eller så har du missuppfattat allting totalt.

Biologi: våra gener styr var vi tycker är attraktivt
    Normer: trender i samhället styr vad vi tycker är attraktivt

Man kan helt tydligt se hur exempelvis skönhetsnormer för kvinnor har ändrats över årtionden. Man kan lika tydligt se hur statusnormer för män har ändrats före och efter dejtingappar.
    Tror inte att jag har missuppfattat någonting åtminstone. Trenderna förhåller sig till attraktion, utan attraktion, alltså biologi, inga trender. Sedan den viktigaste poängen, man kan aldrig friställa normerna från biologin. Kan du visa att det finns normer där det inte finns biologiskt liv kommer jag att erkänna att jag har haft fel.
    Peterheter skrev 2023-11-03 14:35:29 följande:
    Förstår jag dig rätt om jag säger att du menar att oavsett trend, oavsett årtionde, så finns det en biologisk anledning till att vi finner vissa saker attraktiva?
    Precis, attraktion och trend finns inte utan biologiskt liv. 
    Peterheter skrev 2023-11-03 14:47:54 följande:
    Med det argumentet menar du då alltså att alla män är pedofiler, men att det just nu inte är trendigt eller accepterat?
    Nä. Jag menar bara det jag har skrivit.
    Peterheter skrev 2023-11-03 15:06:20 följande:
    Du skrev att varje trend och tidsålder har sin rot i biologin. Det är fakta att män förr i tiden såg 12-åriga tjejer som sexiga och satte på dem. Och eftersom du menar att attraktion alltid är biologiskt rotat så måste det betyda att du anser att män även idag är pedofiler, annars hade de ju aldrig, under historiens gång, kunnat se en 12-åring som sexig.
    Absolut, en del män gjorde det. Och det hade inte kunnat ske utan biologi. De som är lagda åt det hållet är det på grund av biologi, självklart. De som inte är det, är inte det på grund av biologi, självklart. Ingenstans har jag skrivit att alla män är lagda åt det hållet.
    Peterheter skrev 2023-11-03 16:00:06 följande:
    En del? Det var norm då. De flesta gjorde det. Begreppet pedofil myntades inte förrän på 1700- eller 1800-talet tror jag.
    Har inte sett några siffror, har du några får du gärna visa, en del eller två delar är underordnat att det inte går att särskilja från biologi. Sexualitet, i någon form, finns inte bortom biologin, inte heller trender, eller attraktion.
Svar på tråden Ingenting kommer hända förrän kvinnor sänker sina krav