• Jagärkille

Fridays For Future blev nazistorganisation.

Som ni säkert läst sprider nu Fridays For Future konspirationer mot judar, hur judar styr media mm.

Varför blir alla vänsterorganisationer antisemitiska? 

När ni ser Fridays For Future demonstrera, skrik INGA NAZISTER PÅ VÅRA GATOR!!

• Svar på tråden Fridays For Future blev nazistorganisation.
  • Anonym (Håppsan)
    linani skrev 2023-11-03 11:00:30 följande:
    "Inte vika oss" är inte synonymt med att bomba och svälta palestinska barn. 

Det är Hamas som offrar barnen.

Om jag sätter ut barn på järnvägen så är det inte tågets fel att barnen dör.

• fornminne

Fridays for Future är ingen nazistorganisation, men delar av rörelsen har uttryckt sig märkligt och olämpligt, vilket har skadat rörelsens rykte. Men framför allt är rörelsen nu splittrad pga detta.

Inte för att den har tagit parti för Palestina eller palestinska civila (även om man kan tycka att de borde bry sig lika mycket om israeliska offer), utan för att företrädare för rörelsen har hävdat att västerländska medier ?hjärntvättar? folk till att okritiskt stödja Israel. De har även kallat döda palestinska barn för ?martyrer?, ett språkbruk som bara islamister och jihadister brukar använda. 

Från att ha varit en renodlad miljörörelse, framstår de nu i stället som extrem vänsterrörelse som sprider konspirationsteorier. Fridays for Future behöver rensa i de egna leden, annars gräver de sin egen grav. Om det betyder att grundaren Greta rensas bort eller inte, vet jag inte. Hon lär också ha uttryckt sig olämpligt, men senare tagit tillbaka det.

• fornminne

Fast Anonym Håppsan, tågen kan stanna.

Om lokföraren inte stannar tåget, är det lika mycket lokförarens fel.

Israel har rätt att försvara sig, men finns det verkligen inget annat sätt?

Det som nu sker i Gaza är en humanitär katastrof av gigantiska mått.

Hamas är värre ja, eftersom de medvetet använder civila som mänskliga sköldar. Direkt eller indirekt. Men Hamas saknar vett. De gör inte Israel, eller påstår sig i alla fall inte göra. Oavsett vad Hamas gör eller har gjort, ligger det inte i Israels intresse att döda eller fördriva miljontals palestinska civila.

• linani
    Anonym (Håppsan) skrev 2023-11-03 11:02:52 följande:

Om jag sätter ut barn på järnvägen så är det inte tågets fel att barnen dör.

En både felaktig och undermåligt formulerad analogi.
  • Anonym (Håppsan)
    linani skrev 2023-11-03 11:17:22 följande:
    En både felaktig och undermåligt formulerad analogi.
    Nja, det beror på läsarens kapacitet till abstrakt tänkande
  • linani
    Anonym (Håppsan) skrev 2023-11-03 11:42:02 följande:
    Nja, det beror på läsarens kapacitet till abstrakt tänkande
    Att du förenklar en mångbottnad konflikt till den jämförelsen skulle lätt kunna uppfattas som brister i just den förmågan. 
  • Anonym (Håppsan)
    fornminne skrev 2023-11-03 11:11:14 följande:

Fast Anonym Håppsan, tågen kan stanna.

Om lokföraren inte stannar tåget, är det lika mycket lokförarens fel.

Israel har rätt att försvara sig, men finns det verkligen inget annat sätt?

Det som nu sker i Gaza är en humanitär katastrof av gigantiska mått.

Hamas är värre ja, eftersom de medvetet använder civila som mänskliga sköldar. Direkt eller indirekt. Men Hamas saknar vett. De gör inte Israel, eller påstår sig i alla fall inte göra. Oavsett vad Hamas gör eller har gjort, ligger det inte i Israels intresse att döda eller fördriva miljontals palestinska civila.

Jag förstår hur du tänker. Jag skall försöka redogöra för min syn.

Låt oss nu föreställa oss att jag är irriterad på tågtrafiken, mitt mål är att de skall lägga ner järnvägen.

Sent på nätterna så smyger jag ut och binder barn vid järnvägen, gärna i skymda kurvor (ja, jag vet att det knappast finns på järnvägar). Oavsett vilket tåg som än går så dör barn.

Är det fortfarande järnvägens eller tågförarens fel?

Det som är så svårt att förstå är att Hamas vill att civila skall dö.
    Propagandan är superviktig för deras finansiering och för att vända opinionen mot Israel.
    Raketramper vid skolor. Vapenfabriker under sjukhus.
    Israelernas val blir då vem som skall dö, israeler eller palestinier?
    Vi vet vad de väljer och vem kan klandra dem?

Och ja, det är humanitär katastrof men vi måste se vem som vinner på det och som iscensätter det... Hamas...

• Jagärkille
    linani skrev 2023-11-03 11:48:47 följande:
    Att du förenklar en mångbottnad konflikt till den jämförelsen skulle lätt kunna uppfattas som brister i just den förmågan. 
    Men muslimerna i Sverige som inte är förtryckta, får bidrag, gratis skola, sjukvård m.m. ÄNDÅ försöker de döda svenska polisen pga att en ensam galning bränner koranen. 

Det jag sagt hela tiden, det finns ingen lösning, inte ens om alla judar skulle lämna Israel skulle muslimerna vara nöjda, tvärt om skulle läget förmodligen bli värre. 

Det enda Israel kan göra är att avskärma sig helt från Palestina. 
  • KillBill
    Jagärkille skrev 2023-11-03 08:05:07 följande:
    Fridays For Future blev nazistorganisation.

Som ni säkert läst sprider nu Fridays For Future konspirationer mot judar, hur judar styr media mm.

Varför blir alla vänsterorganisationer antisemitiska? 

När ni ser Fridays For Future demonstrera, skrik INGA NAZISTER PÅ VÅRA GATOR!!

Förhoppningsvis så skämtar du. Annars är du en skam för den manliga delen av befolkningen för så dålig koll på politiska ideologier är inte rimlig.
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • linani
    Jagärkille skrev 2023-11-03 11:59:14 följande:
    Men muslimerna i Sverige som inte är förtryckta, får bidrag, gratis skola, sjukvård m.m. ÄNDÅ försöker de döda svenska polisen [...]

Inte ens om alla judar skulle lämna Israel skulle muslimerna vara nöjda, tvärt om skulle läget förmodligen bli värre. 
    Ok, din islamofobi är noterad. 
Svar på tråden Fridays For Future blev nazistorganisation.