Inlägg från: Anonym (Lio) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lio)

Borde jag hoppa av gymnasiet?

Skulle nog ändå råda dig att gå kvar. Även om företaget går bra nu så vet du inte vad som händer i framtiden, eller om du vill göra något annat i livet.
    Visst, det går alltid att läsa in gymnasiet på komvux sen, men det är nu det är gratis och det är bara 2,5 år till av ditt liv.
    När man är ung ser man mer nuet, när man tittar i backspegeln sen så ser man de misstag man gjorde.
    Kanske kommer det bli jättebra om du hoppar av, men att inte hoppa av gör att du inte ens måste fundera på att plugga upp gymnasiet senare. Så mitt råd: gå klart. Utbildning är inte tungt att bära. 

• Anonym (Lio)

34000 kr i år är 3400 kr i månaden.

3400 kr täcker inte ens en hyra om du skulle vilja flytta hemifrån. Det täcker knappt den mat du äter och de kläder du har på kroppen.

För att försörja sig själv måste man kunna:

betala hyra ca 3500-5000 kr för en 1:a
    el ca 200-300 kr
    mat ca 2500-3000 kr
    hemförsäkring ca 100 kr.
    internet ca 300-500 kr

Sedan kommer du ju behöva kläder, skor, nöjen osv. Så minst 10 000 kr i mån, då kan vi prata att du kan försörj dig själv åtminstone så du kan överleva från månad till månad. Du ligger just nu 6500 kr i månaden från det.
    Och att leva från månad till månad är inte jättekul, du kanske vill åka på semester, gå på konsert någon gång, gå på dejt, ut på krogen när du har åldern inne osv.

3400 kr är INTE att försörja sig själv. Be dina föräldrar sätta dig ner med dig och ta reda på vad du faktiskt kostar i månaden,

• Anonym (Lio)

Tobben

Ts skrev att han tjänat 34 000 kr i ÅR, året är inte slut än utan har bara varit 10 månader än, alltså har han i år tjänat 3400 kr i månaden detta år.
    Han kommer ju säkert tjäna pengar både i november och december också.

• Anonym (Lio)

Tobben

Ts skrev att han tjänat 34 000 kr i ÅR, året är inte slut än utan har bara varit 10 månader än, alltså har han i år tjänat 3400 kr i månaden detta år.
    Han kommer ju säkert tjäna pengar både i november och december också.

Svar på tråden Borde jag hoppa av gymnasiet?