Inlägg från: Anonym (Nej) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nej)

Borde jag hoppa av gymnasiet?

Nej, du borde inte hoppa av. Oavsettcom ditt företag går bra så kan du vilja vidareutbilda dig i framtiden, jobba med något annat, eller så sker något oväntat med företaget. Är man seriös läser man klart gymnasiet.

• Anonym (Nej)
    Egenföretagaren skrev 2023-11-03 17:03:15 följande:

Vill gärna höra fler perspektiv på saken. Nej, jag är Inte A.H. 

Alla här (vuxna människor) tycker det är en dålig idé att hoppa av gymnasiet.

Kanske det inte är så många som tycker som du. Fundera på varför.
  • Anonym (Nej)
    Egenföretagaren skrev 2023-11-03 21:20:55 följande:

Jag tänker ju givetvis bo kvar hemma. Bara det att jag inte vill spendera dagarna i skolan när jag hellre satsar 110 % på företaget. Jag skulle kunna gå så långt som att börja arbeta med sälj eller något för att slippa skolan.

Varför skulle det vara vettigare att börja arbeta med sälj istället för att plugga?
    Skolan är en mycket viktig investering i din framtid.
    Bor du kvar hemma kan du räkna med att dina föräldrar tar dina 34000 kr per år i mat/hyra.
  • Anonym (Nej)
    Egenföretagaren skrev 2023-11-04 19:32:45 följande:

Motiven är att jag vill satsa på det jag älskar här i livet. Jag är beredd att ta stora risker, och sälj skulle kunna funka som min trygghet tills företaget går riktigt bra. Sedan har vi ju komvux om allt går åt helvete. Jag tänker i alla fall försöka. Notera, försöka. 

Du har inte tid art studera och jobba med företaget, men du har tid att jobba heltid som säljare och satsa på företaget?

Vem tror du anställer en 16-åring som säljare, som inte orkar gå i gymnasiet?

Säljare ger dig mindre meriter än gymnasieexamen. Dessutom r du dig saker som matematik, språk, kanske ekonomi/teknik mm.

Det är helt galet att välja att jobba som säljare istället för att skaffa gymnasiekompetens.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Elin) skrev 2023-11-04 20:33:56 följande:
    För vissa är ju gymnasiet en ren plåga. Att tvingas ha massa ämnen parallellt, att umgås med folk man inte valt, att åka två timmar fram och tillbaka till skolan varje dag? Efter det ska man göra läxor. För vissa är det betydligt skönare att kunna styra sin egna dag, läsa ett ämne i taget eller två, ha sådär 4 timmar schemalagt i veckan. Energimässigt kan detta vara en dröm för många, som inte är så intresserade av att umgås med folk. Och slippa använda energin till att sitta på tunnelbanan i rusningstrafiken. 
    Så kan det vara.
    TS har dock sagt att han har lätt för sig i skolan.
    Planen är att jobba heltid som säljare - då måste han verkligen umgås med folk han inte valt hela dagarna, alltid vara på topp och prestera. Det är säkert en viss resväg då också.
    Därefter tänker han satsa på företaget, som han inte hinner när han går i skolan, men hinner när han jobbar heltid. Han verkar också ha planer på att bo gratis hemma.
Svar på tråden Borde jag hoppa av gymnasiet?