Inlägg från: Anonym (Fundersam) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fundersam)

    Har ni förtroende för svensk socialtjänst?

    Har noterat att det finns en del trådar om svensk socialtjänst.
    De flesta som startar trådar är väl missnöjda på ett eller annat sätt. 

    Jag undrar om ni själva har förtroende för den här institutionen? Tänker på rättssäkerhet, objektivitet, integritet och bemötande. 

    I de fall olika former av tvångsåtgärder, omhändertagande etc sker. Har då alltid socialtjänsten på fötterna tror ni?

    Har sett att man från vissa håll kallar kritik för desinformation. Är all kritik desinformation?

    I de fall socialtjänsten begår misstag. Får de drabbade då upprättelse? Går det ens att få? Hur åtgärdar man ryktesspridning som exempelvis ett felaktigt omhändertagande kan ge upphov till? 

  • Svar på tråden Har ni förtroende för svensk socialtjänst?
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (rädda barnen) skrev 2023-10-29 16:19:50 följande:

    Nä, eftersom en släkting har ADHD, borderline och är hoarder som lever med möglig mat och en massa äckel runt sig men ändå får ha kvar sina egentillverkade barn och låta dem lukta illa.

    Hon fick avlastningsperson av soc en dag i veckan bara under ett par år, och nu flyttade hon och då är de väl utanför all övervakning igen.

    Jag tvivlar ffa väldigt mycket på att det sker en adekvat överlämning mellan kommuner och skolor vid flytt.

    Det borde vara dryga böter på att inte kontakta nästa soc-kontor om man redan har pågående stödinsatser, anser jag.


    Ja, det där låter förstås inte bra, men jag antar att det som vanligt finns två sidor av storyn? 
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-10-29 16:33:35 följande:

    Ja, till viss del. 
    Anser att de i allt för många fall tar ställning för mamman till barnen istället för att sätta barnen i första rummet. 


    Rör det fall med separation, vårdnadstvister m.m.? 
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Ani) skrev 2023-10-29 17:32:36 följande:

    Jag har stort förtroende för dem.
    Tvångsomhändertaganden är ju såklart ett tungt ansvar att ta, framförallt under tidspress. Inte konstigt att det blir fel ibland, det är ju människor som tar besluten, och hellre kanske ta ett barn för mycket än att man missar något och något hemskt händer, det har ju också hänt..
    Sen kan de ju rikta intern kritik om tex en chef tycker att fel beslut tagits.

    Beror på vad man menar med upprättelse, att man får tillbaka sitt barn och en ursäkt från handläggaren och dess chef är ju definitivt upprättelse.

    I trådar i detta forum och liknande hörs ju bara Ts version av det inträffade, vilket såklart kan leda till att desinformation sprids. 
    Ta ett uppmärksammat fall där soc har gjort by the book, men föreställ dig vad den föräldern som tycker att de gjort fel skulle skriva i en tråd så kan du ju tänka dig hur den tråden skulle låta. 


    Det som kan påverka mitt förtroendet är väl om jag skulle möta en väldigt ung person i ett ärende, någon utan livserfarenhet, som kanske inte är så bra människokännare, och utan egen erfarenhet av att vara förälder.


    Jag tycker det är lite märklig inställning det där. Hellre ta ett barn för mycket än ett för lite. Jag tror inte att vare sig familjer eller barn riktigt ser det så. Att bli av med sina barn är nog det värsta många kan tänka sig. Att sedan dessutom bli misstänkliggjord för att vara en olämplig förälder, kanske en brottsling gör ju inte saken direkt bättre. 

    Att få tillbaks sina barn läker dessvärre inte såren. Många blir traumatiserade för livet, både barn och vuxna. Ursäkter i de fallen tror jag också är mycket ovanligt. Soc tycker helt enkelt inte att de agerat fel. Bara att det inte funnits tillräckligt mycket att gå på för att tvångsomhänderta barnen under en längre tid, eller att det inte funnits tillräckligt med bevis. 
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Elisa) skrev 2023-10-29 22:17:15 följande:
    Nej! Jag har inget förtroende av socialtjänsten alls..Och har aldrig haft...

    Vad det än gäller..

    Dom gör ju helt klart fel,dom med, sen om det är desinformation vet jag inte..

    Jo just det...men, dom är jättebra för personer som kommer hit som flyktingar.däremot..dom får hjälp med allt dom vill!? .Vi har flera grannar som fått socialtjänstens hjälp....
    Ja, det där är också en farlig utveckling. Att kalla kritik för desinformation. Att säga att alla kritiker är partiska eller medvetet sprider desinformation. Eller gömma sig bakom standardfrasen att man inte uttalar sig om "enskilda" fall, så slipper man uttala sig om samtliga fall, eftersom varje fall är enskilt var för sig. Smart. 
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Donna) skrev 2023-10-30 11:35:45 följande:
    Sin "stolthet sårad"?
    Du borde nog stänga till foderluckan om detta, du saknar totalt inlevelserförmåga.

    Det kunde varit du som togs från dina föräldrar, eller dina ungar som tas från dig. Men det är väl inte så farligt heller, lite sårad stolthet är väl bara att ruska av sig?
    Precis. Det handlar om ett enormt trauma för alla inblandade. Barn och föräldrar som för alltid förlorar sin trygghet och sin tillit.

    Sedan det här med att soc behöver jättemycket på fötterna för att åka till förskola och skola och omhänderta barn kan jag säga att det inte alls stämmer. Det kan räcka med misstankar. Och hur uppkommer då dessa misstankar? Jo, vanligen har någon anmält. Kan vara anonymt, eller någon som väldigt bokstavligt tolkar sin roll som förskollärare, lärare, fritidspersonal eller annan som fått lära sig att de ska anmäla varje misstanke till soc, som sedan ska göra en bedömning. Misstanken kan vara av rätt vag natur. Ett eller flera blåmärken, eller att barnet uttryckt att föräldrarna är dumma. Barn kan ramla och slå sig, vilket inte är helt ovanligt. Barn kan bli arga på sina föräldrar vilket inte heller är helt ovanligt. 

    Jag tycker att systemet är otroligt skevt. Att soc ska gömma sig bakom att de "skyddar barnen" håller inte riktigt. Uppenbarligen finns det flera som kan vittna om att soc har gjort större skada än nytta. 

    Är så trött på att höra att de inte kan kommentera enskilda fall, vilket i praktiken innebär att de slipper undan ansvar helt, då varje fall var för sig är enskilt. Lägger man samman dem framkommer dock en bild. Det måste vara tillåtet att diskutera socialtjänstens metodik i de här sammanhangen. 

    Jag har full förståelse för att socialtjänstens uppdrag är svårt, men det gör också att det krävs en fingertoppskänsla. Ibland får jag intrycket av att socialtjänsten är som en elefant i en porslinsaffär. 

    Det här handlar inte om att bli "kränkt", utan något mycket värre. Att socialtjänsten skulle be om ursäkt för att de inte anser sig ha tillräckligt på fötterna för ett permanent LVU tror jag inte heller är särskilt vanligt förekommande.  De tycker helt enkelt inte att de agerat felaktigt när de tvångsomhändertagit barn på misstankar. De anser t.o.m. att det är deras jobb. Läste någonstans om hur stor andel av alla akuta omhändertaganden som resulterar i LVU. Kommer inte ihåg siffran i huvudet, men det var försvinnande få. Någon enstaka procent.  Så egentligen handlar det inte om att man omhändertar ett barn för mycket istället för ett barn för litet. Det handlar snarare om att man omhändertar 100 barn för mycket istället för 1 barn för lite. Ett grundfel tror jag är att många verksamma inom soc bara tycks se en uppsida på ett omhändertagande. Tror alla som varit utsatta för detta inte alls håller med. Just den förståelsen tycks vara väldigt svår. Jag tror de flesta inte fattar detta, förrän den dag de själva drabbas. Kan komma som en blixt från klar himmel att få det där samtalet.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (T) skrev 2023-10-31 06:49:04 följande:
    Problemet är att i det läget har straffet ofta redan utdelats. Och den som har straffats är barnet.

    Ett omhändertagande går inte att göra ogjort. Även om barnet kommer hem igen så är skadan redan skedd.
    Exakt! 

    Det tycker jag är helt sjukt. Var finns rättssäkerheten liksom? Sedan sitta och gömma sig att man skyddar baaaaarnen, som sedan förlorar sin trygghet totalt och blir helt inbundna efter att soc klampat in. Men det är tydligen helt okej enligt gängse rutin. Hellre omhänderta än inte. 
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Ani) skrev 2023-11-16 13:09:05 följande:
    Ja men det gör ju att folk kan klaga i tidningen över hur fel soc gjort, 
    men soc kan inte svara på frågor från journalister på samma sätt.
    blir väldigt skevt.
    Det tycker jag inte. Soc kan inte hela tiden gömm
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Ani) skrev 2023-11-16 13:15:29 följande:
    Typexempel på där föräldrarna gråter ut i tidningen medan soc inte kan kommentera pga sekretess. Blir väldigt skevt och oproffsig journalistik. 
    Man undrar ju hur huset såg ut? Hade de vatten, värme? Låg det farliga verktyg och material runt om och i huset?
    Hade huset sett ok ut tänker jag att det hade funnits med en bild i reportaget...
    Tycker inte det blir skevt. Soc tycks hela tiden tro att de ska kunna gömma sig bakom sekretess och upprepa standardfrasen att de inte uttalar sig om enskilda fall. Det innebär att de aldrig uttalar sig om några fall och aldrig får stå till svars för felaktig myndighetshantering. 

    Som påpekats i tråden råder ingen sekretess gentemot föräldrarna. Därmed kan journalister få information med föräldrars medgivande. Föräldrar kan även ge fullmakt till utomstående att föra deras talan. Det vill dock oftast inte soc, för soc tycker det är bekvämt att aldrig behöva stå till svars. 

    Själv fick jag ett barn omhändertaget på skolan utan min vetskap. Barnet hämtades av socialsekreterare och polis och kördes till polisstation då någon hade fått för sig att vi slår barnet hemma, vilket givetvis var helt grundlöst. Det blev ett trauma för alla inblandade. Någon ursäkt får man förstås inte, utan alla ser bara på varandra med misstro. Tillit och förtroende raseras totalt. 
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Ani) skrev 2023-11-16 23:59:35 följande:
    Och då blir det ju väldigt tydligt vad syftet är när föräldrar går till tidningen och gnäller på soc och inte delar med sig av sina akter... men de skjuter ju sig själv i foten eftersom det blir uppenbart att de inte vill dela all info utan bara sin version av det hela.
    Finns flera fall där föräldrar låtit journalister få fri tillgång till sina akter. Bland annat en familj i Dalarna som Uppdrag granskning gjorde ett resultat kring. Tror det var i Sandviken. Sedan en familj i Stockholm där ett yngre par blivit anklagade för att ha skakat sitt spädbarn. DN gjorde reportage, så även något inslag i TV.

    Jag förstår att det kan handla om svåra bedömningar, men det är ingen ursäkt för att göra fel. Sedan tycks det vara en utbredd föreställning att det är bättre att rycka upp ett barn för mycket från sina föräldrar, än ett för lite. De som blir utsatta lär dock inte hålla med. Vare sig föräldrar eller barn. Sedan ska man vara medveten om att när något sådant här händer skapar det stort trauma för föräldrar och barn. Saken blir så att säga inte ogjord bara för att man får tillbaks sitt barn. Det skapar rädsla, oro, irritation, ångest, sömnstörningar m.m. m.m. I det läger frånsäger sig soc allt ansvar what so ever.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Anne) skrev 2023-11-17 12:02:07 följande:

    Det alla soc-vurmare inte förstår är att de som drabbas av soc och deras klavertramp får sin tillvaro raserad och i värsta fall blir traumatiserade.
    En del kommer aldrig över en förstörd barndom, andra har tagit sina liv. Både barn och föräldrar.
    Ändå ska den skitmyndigheten försvaras med näbbar och klor.

    Varför heter det socialTJÄNST förresten? Vore lämpligare att heta socialmyndigheten. För deras "tjänster" är då många gånger mer ett straff till en oskyldig.


    Jag tror att de allra flesta som har ett högt förtroende för socialtjänsten aldrig själva har haft någon kontakt med dem.
    De tror också att alla de som någon gång fått sina barn omhändertagna av soc har fått det för att de är olämpliga som föräldrar. Att man antingen knarkar, dricker sprit eller är psykiskt sjuk. Att barn lever i misär, att de blir misshandlade eller utsatta för övergrepp. 

    Många förstår inte att vem som helst kan få sina barn omhändertagna och bli utredda baserat på minsta misstanke från en uppgiftslämnare som kan vara helt gripen ur luften. Inte förrän den dagen kommer och faller ned som en bomb över dem själva. I stort sett det som hände oss. 
  • Anonym (Fundersam)
    NinanaMama skrev 2023-11-18 19:28:42 följande:
    Nog borde vi alla ha förståelse för att dessa socialsekreterare gärna vill förklara sina beslut. Men de får de helt enkelt inte, enligt lag. Det handlar om att skydda familjerna. Det finns många historier om socialtjänstens brister, men dessa familjer delar sällan med sig av utredningsmaterial eller domstolsbeslut, även om det är i deras fulla rätt att göra så. Man kan undra varför det är så?

    En socialsekreterare som fattar dessa beslut kan I kritikers ögon aldrig göra rätt, antingen placeras barn på fel grunder, eller så har socialtjänsten misslyckats i sitt uppdrag att skydda samhällets barn då de fattat beslut om att inte omhänderta barnet och något hemskt tillslut hänt.

    Om dessa kritiker bara kunde förstå hur många barn som skadats fysiskt, psykiskt och sexuellt för att socialtjänsten blivit så försiktiga på grund av rädslan att bli kritiserade. Så hade de kanske skämts.

    Socialtjänsten har ett otroligt viktigt uppdrag, och i och med hur samhället ser ut idag, mörkt och förjävligt och männens utveckling som förvärras år för år. Är chansen större att föräldrabalkens rättigheter avseende föräldrar kommer förminskas medan barnens rättigheter kommer öka. Och tacka fan för det!
    Men det där stämmer ju inte. Föräldrar har låtit journalister granska och givit dem fullmakt. Soc vill inte uttala sig ändå. Man kan lätt tro att soc vill gömma sig bakom sekretess (även om den inte finns) för att helt enkelt slippa stå till svars för de beslut man fattat. 

    När soc klampat in finns det inget kvar hos föräldrarna att skydda. 
  • Anonym (Fundersam)
    NinanaMama skrev 2023-11-18 19:55:03 följande:
    Det där med sekretess är ett väldigt svårt ämne. Och den situation som du beskriver låter självklart fruktansvärd, men det kan ändå finnas skäl att försöka vara kritisk. Både för journalistens, föräldrarnas eller socialtjänstens avsikter. Jag hade önskat mer information innan jag bildar en åsikt om det du beskriver.

    Det är tråkigt att du känner så inför socialtjänsten, men du har säkert dina egna skäl inför dina känslor.
    Det är inte speciellt svårt. Tyvärr är sekretessen bara viktig för soc när journalister vill ställa kritiska frågor. Den är inte lika viktig när de agerar inför öppen ridå framför lärare, andra elever och föräldrar. 
  • Anonym (Fundersam)
    NinanaMama skrev 2023-11-18 20:07:50 följande:
    Sekretess är väl reglerad i lag. Sekretess avseende enskilda har människan i fråga fullt förfogande över och kan begära ut närsomhelst. De kan däremot inte begära att en anställd eller flera ställer upp på exempelvis intervjuer i tv. Att en myndighetsperson brustit i hanteringen av sekretessbelagda uppgifter ska såklart anmälas och tas upp i domstol.
    Du tror inte att det märks när socialsekreterare hämtar barnen i skolan? Vad är det för sekretess? 
  • Anonym (Fundersam)
    NinanaMama skrev 2023-11-18 20:50:26 följande:
    Det har ingenting med sekretess att göra. Där utför de sina arbetsuppgifter. Det handlar ofta om att intervjua barn för att avgöra om det finns en faktisk oro eller inte. Men de springer knappast runt med en socialtjänstkeps och utannonserar för omgivningen vad de gör på skolan. När det exempelvis handlar om olika former av våld är det viktigt att prata med barnen snabbt, för att inte föräldern ska kunna påverka eller hota barnet. Eller tycker du annorlunda?
    Nej, det blir ingen sekretess då inte. Du tror inte ungarna fattar? 
    Ska inte föräldrarna kunna påverka sina barn? Det är väl vad all uppfostran handlar om? Eller anser du annorlunda? 
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Filipstads Beyonce) skrev 2023-11-18 23:03:34 följande:

    Soc är ju ett stort skämt emellanåt, i min stad blev de ertappade med att ha vinlotteri, tom expressen skrev om det. har sett videor och en soctant filmar sin vinst när hennes son på 2 år plockar upp den ur kassen. de andra soctanterna erbjuder sonen familjehem och öppenvård med fria samtal för sitt missbruk? 
    inte ens tidningarna vågar publicera deras filmer eller namn då de är grova. 


    googla filipstad vinlotteri så har ni lite härlig läsning på en socialtjänst i en kommun som inte fungerar


    Det där tycker jag i och för sig låter som ett skämt.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Systemfel) skrev 2023-11-19 10:09:05 följande:

    Nej, jag har mycket lite förtroende för socialtjänsten. Det finns bra socialsekreterare/chefer och dåliga sådana. Platser där det fungerar bättre och där det fungerar sämre (beroende på vilka som jobbar och på arbetsplatskulturen som finns). På det stora hela finns det ett inbyggt systemfel som gör att utredningar och bedömningar som görs av socialtjänsten inte sällan är godtyckliga, och som en följd av detta, rättsosäkra.

    Detta systemfel består av flera delar. En del är att socialsekreterare sällan har adekvat utbildning för att kunna göra sådana livsomvälvande bedömningar som de gör. De få läsa väldigt lite psykologi, tex, och för att inte tala om den ofta låga kunskap kring autism de har, som inte sällan gör att de tolkar det som bristande omsorg när det egentligen handlar om autism, och följaktligen även inte kan ge dessa barn och familjer rätt hjälp och stöd.

    En annan aspekt av den bristande utbildningen är att många socialsekreterare inte kan utföra en saklig och objektiv utredning. Inte sällan färgas dessa av socialsekreterarens åsikt och/eller förutfattade meningar. Resultatet är inte en objektiv utredning, utan ett dokument där deras bedömning förklaras och försvaras.

    Till detta hör också att socialnämnd och domstolar litar mer eller mindre blint på tjänstemännen. Det är så överlag i Sverige, att myndigheter, oavsett om det är socialtjänsten, Försäkringskassan, eller Polisen, förutsätt göra rätt. En vanlig medborgare har oerhört svårt att få rätt mot dessa, det krävs i princip konkreta bevis såsom filminspelningar när ord står mot ord. När det gäller just socialtjänsten kanske inte ens det hjälper, jag vet fall där det funnits sådana bevis på att socialtjänsten direkt ljugit, men ändå godkänns deras begäran i Förvaltningsrätten.

    En annan del är att det i praktiken inte finns något tjänstemannaansvar i Sverige. De översynsorgan som vi har är tandlösa. Som jag skrev ovan litar socialnämnden på tjänstemännen, och domstolarna i sin tur litar på socialnämnden. Det gör att även om det rent formellt är socialnämnd och domstolar som fattar besluten, är det de enskilda tjänstemännen som "bestämmer". När oegentligheter uppdagas, är det ingen som tar ansvar för detta. Tjänstemännen pekar på nämnden, som pekar på domstolen, som i sin tur pekar tillbaka på nämnden. Pga av sekretess så behöver de aldrig förklara eller stå till svars för sitt agerande Även fall där det blivit blamerande fel, slipper alla inblandade undan utan konsekvenser, utan kan fortsätta sitt arbete som om ingenting hade hänt, medan de enskilda medborgarna blivit traumatiserade, ibland för livet.

    Så, nej jag har mycket lite förtroende för socialtjänsten som myndighet.


    Otroligt bra skrivet och sammanfattat av dig. Du slår verkligen hammaren på spiken med ditt inlägg. Jag fattar ju att socialtjänsten behövs och jag tror säkert att många som jobbar där vill göra ett bra jobb, även om det nog tyvärr inte gäller alla. 

    Men precis som du säger är ju hela arbetet käpprätt åt skogen organiserat. Framförallt fungerar inte kontrollorganen som det är tänkt. Det är grymt rättsosäkert.  Jag personligen har även känt att syftet med arbetssättet mer har varit att försöka sätta dit oss föräldrar, snarare än att de uppvisat genuin omsorg över barnen. Just den biten har jag väldigt svårt för. När de sedan erbjuder "hjälp" och "stöd" känner jag redan att förtroendet är förbrukat. Inte ens om det funnits behov hade jag velat ha något. 
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Systemfel) skrev 2023-11-19 13:40:49 följande:
    Vi fick våra barn LVUade för ungefär tio år sedan. Socialnämndens ansökan om fortsatt LVU efter utredningen nekades däremot av Förvaltningsrätten, och vi fick tillbaka barnen. Inte ett ord till ursäkt från socialen, trots att deras utredning och arbetssätt fick en hel del kritik både från förvaltningsrätten och barnens ombud. Jag upplevde det som att socialsekreterarna faktiskt inte riktigt förstod hur djupt ingrepp de utsatt våra barn och oss för, vilken skada de åsamkat. Än idag litar ena barnet inte på vuxna utanför familjen, har mardrömmar och kämpar med rädsla för att bli övergiven (för det var vad den femåringen då trodde, att vi föräldrar inte ville ha hen lägre och hade lämnat bort hen). Detta trots att placeringen "bara" varade i ungefär sju-åtta veckor.

    Efter detta engagerade jag mig i frågan, och jag har genom åren hört många hårresande berättelser som belyser problemen som socialtjänsten har, både från föräldrar och barn, men även från socialsekreterare, jurister och politiker.

    En av de saker som är väldigt vanligt, är det du nämner om att socialsekreterarna verkar mer vilja sätta dit föräldrar än hjälpa dem. Att de går in i utredningen med en förutfattad mening om vad som har hänt. Att de bara tar med sådant i utredningen som talar för deras åsikt, och att de vrider på allt, både uttalanden och händelser, för att det ska passa denna förutfattade åsikt. Man ska definitivt ha i åtanke att det är lätt att man som föremål för utredningen tar allt väldigt personligt, men jag har också läst utredningar som är ren smörja av vinklingar, insinuationer och flagranta lögner.

    Orsaken till detta tror jag är tudelad, dels finns det brister i själva utbildningen kring hur man utför sakliga, objektiva utredningar, och dels så ser arbetskulturen på socialtjänskontoren ut så, att det är så man skriver utredningar, helt enkelt.

    Jag anser det självklart att de flesta blir socialsekreterare för att de vill hjälpa. Sedan kastas ofta relativt nyutexaminerade, unga personer in i en värld där de helt plötsligt ska göra bedömningar som går utanför deras utbildning, och som de inte kan i alla fall delvis uppväga med arbetslivserfarenhet eller livserfarenhet. Plötsligt är det verkliga fall, verkliga människor de möter, inte teorier i en lärobok eller seminarium. De kommer också som nya in i en redan etablerad arbetskultur med allt vad det innebär.

    En vän till mig är jurist och jobbar med familjerätt, och hen säger att enligt hennes erfarenhet av socialsekreterare, så har de ofta en hög uppfattning av sig själva och sitt eget kunnande. Hen har mött få ödmjuka socialsekreterare genom åren, utan de kör på utan insikt i att de inte kan och vet allt och att de kanske missuppfattat situationer eller personer. Återigen handlar det nog snarare om arbetskultur, än om individerna.

    Detta rättsosäkra system möjliggör maktmissbruk, där både barn och föräldrar utsätts för regelrätta övergrepp från samhällets sida, utan att de har en chans att få upprättelse.
    Tack för att du redogör för dina erfarenheter. Kan inte göra mycket annat än att instämma till 100% i det du skriver. På ett sätt är det otroligt att det får gå till på det viset. Kritiker kallas för rättshaverister och man försöker till varje pris klanka ned på dem. Senaste tiden har man tom gått så långt att man kallar kritiker för troll utsända av Putin i syfte att splittra det svenska samhället, bara för att man belyser den kritik du också lyfter fram. Man vet inte om man ska skratta eller gråta...

    Det verkar onekligen viktigare att skydda systemet än att skydda barn och föräldrar. Man kan fundera på vilka som tjänar på det. 
Svar på tråden Har ni förtroende för svensk socialtjänst?