• Anonym (T)

Har ni förtroende för svensk socialtjänst?

Anonym (Superman) skrev 2023-10-31 06:10:39 följande:

Skönt att felaktiga beslut från soc kan överklags till domstol och ändras. 

Problemet är att i det läget har straffet ofta redan utdelats. Och den som har straffats är barnet.

Ett omhändertagande går inte att göra ogjort. Även om barnet kommer hem igen så är skadan redan skedd.
  • Anonym (T)
    Lönnsirap skrev 2023-10-31 08:17:21 följande:

Jag ser inte socialtjänsten som EN myndighet... Och kan alltså inte ha varesig förtroende, eller rädsla för dem. Vänder man på resonemanget är ju också frågan hur mycket förtroende jag har för föräldrar.

Som vuxen har man ju träffat en hel del människor som haft rätt kritiska saker att säga om en förälder och som förälder undrar man ibland över hur det ser ut hos andra. 

Jag tänker att det definitivt skulle kunna vara ännu bättre skydd för barn och ungdomar, men att detta verkligen inte betyder att jag faktiskt tror på all den kritik som riktats mot landets olika socialtjänster. Jag tänker att det finns en väldig styrka i att socialtjänsten är organiserad på kommun-nivå, men att man också behöver bygga upp ordentligare strukturer uppåt.

Just nu börjar exempelvis SIS ha oerhörda problem. Och det är väldigt viktigt att fortsätta utveckla alla delar av välfärden, snarare än att avveckla de delar som faktiskt behöver putsas på.

För många år sedan hittades ett nyfött spädbarn i Danmark och det blev en världsnyhet. För i Norden behöver man inte dumpa sitt barn.... Riktigt så är det inte på andra platser. 

Jag tror att det är få, om ens någon, av oss som kritiserat socialtjänsten här i tråden som vill att socialtjänsten ska avvecklas.

Vi behöver en fungerande socialtjänst. En där ingen anställd har befogenheter som överstiger deras kompetens. En där det finns resurser nog för att utföra rättssäkra utredningar.
  • Anonym (T)
    Anonym (M) skrev 2023-11-01 15:35:50 följande:

Det är ju inte så att det är de bra föräldrarna som hamnar där,  

Bra föräldrar kan hamna där, när de tar sitt ansvar och söker all hjälp som finns att få åt ett barn som mår dåligt. För även bra föräldrar behöver hjälp ibland.

Hamnar man då hos en handläggare som inte har tillräcklig kompetens kan det bli väldigt fel.
  • Anonym (T)
    NinanaMama skrev 2023-11-18 19:28:42 följande:
    Om dessa kritiker bara kunde förstå hur många barn som skadats fysiskt, psykiskt och sexuellt för att socialtjänsten blivit så försiktiga på grund av rädslan att bli kritiserade. Så hade de kanske skämts.
    Jag skäms inte ett dugg och jag har inga problem med att man granskar alla slags fall där socialtjänstens agerande, eller brist på agerande, gör att barn kommer till skada. 

Att det blir fel i båda ändar är inte ett bevis på att de gör ett bra jobb.
Svar på tråden Har ni förtroende för svensk socialtjänst?