Har ni förtroende för svensk socialtjänst?
Skönt att felaktiga beslut från soc kan överklags till domstol och ändras.
Ett omhändertagande går inte att göra ogjort. Även om barnet kommer hem igen så är skadan redan skedd.
Skönt att felaktiga beslut från soc kan överklags till domstol och ändras.
Jag ser inte socialtjänsten som EN myndighet... Och kan alltså inte ha varesig förtroende, eller rädsla för dem. Vänder man på resonemanget är ju också frågan hur mycket förtroende jag har för föräldrar.
Som vuxen har man ju träffat en hel del människor som haft rätt kritiska saker att säga om en förälder och som förälder undrar man ibland över hur det ser ut hos andra.
Jag tänker att det definitivt skulle kunna vara ännu bättre skydd för barn och ungdomar, men att detta verkligen inte betyder att jag faktiskt tror på all den kritik som riktats mot landets olika socialtjänster. Jag tänker att det finns en väldig styrka i att socialtjänsten är organiserad på kommun-nivå, men att man också behöver bygga upp ordentligare strukturer uppåt.
Just nu börjar exempelvis SIS ha oerhörda problem. Och det är väldigt viktigt att fortsätta utveckla alla delar av välfärden, snarare än att avveckla de delar som faktiskt behöver putsas på.
För många år sedan hittades ett nyfött spädbarn i Danmark och det blev en världsnyhet. För i Norden behöver man inte dumpa sitt barn.... Riktigt så är det inte på andra platser.
Det är ju inte så att det är de bra föräldrarna som hamnar där,