Inlägg från: Anonym (sådär) |Visa alla inlägg
  • Anonym (sådär)

    Sambo men otrogen

    Tecum skrev 2023-10-29 15:38:54 följande:

    Jag tror att det inte är helt ovanligt att man känner så, att man inte vill veta. Därför är det tveksamt om man ska berätta för t ex en bekant när man upptäcker otrohet i dennes förhållande.


    Nja, det är inte alls så vanligt som otrogna själva vill tro att det är så det finns ingen som helst anledning att tveka kring att avslöja en otrohet eftersom de allra flesta vill veta. Det är inte undantag man ska utgå efter när man tar sina beslut.
  • Anonym (sådär)

    Jaha så du var otrogen och nu vill du som alla andra otrogna kunna rättfärdiga det för dig själv så du ska slippa ha dåligt samvete över det och så startar du en tråd för att få andras hjälp att göra det?

    Det kommer du garantera få, FL kryllar av otrogna människor som alla vill inbilla sig att de inte gör nåt fel.

    Personligen tycker jag det är oerhört tragiskt med människor som är så ofattbart svaga att de inte ens kan konfrontera sig själva med vad de gör utan blåser upp stora bubblor av lögner för att kunna stå ut med sig själva och kan för sitt liv inte förstå varför andra inte vill hålla med dem. Jag tror att terapi vore bättre lösning för förr eller senare kommer bubblan av självlögner spricka och det uppvaknandet blir nog inte kul för någon.

  • Anonym (sådär)
    Anto9io skrev 2023-10-30 11:41:28 följande:
    Nej, tyvärr så gick hon inte med på det. Vi tänker och tycker olika där. Jag tillhör den delen av människor (som du) som tror att monogami är inte för mig. Det är nu med tiden som jag insett det. Vi har ett bra liv, skaffat familj och allt man kan önska sig ihop men jag kommer aldrig få ett bra sexliv med henne. Det behovet jag har kommer aldrig uppfyllas. Om inte hon ändrar sig och vill träffa andra ihop. 

    Sen finns det andra som dömer ut oss och tycker att vi gör helt fel och kommer att hamna i helvetet :) Nej, men de tycker att vi borde bryta och lämna istället. Men det är inte så jävla enkelt när man älskar sin partner, har barn ihop osv. För mig har kärlek och sex blivit två olika saker.
    Ofattbart hur fan folk lyckas förvanska saker så ofattbart mycket trotts att det repeterats miljontals gånger. Man kan nästa tro att vissa människor uppfattar saker lite som det passar dem för stunden för att kunna hantera sina egna hjärnspöken.

    Det ENDA som döms ut är när man sätter igång och sviker. ljuger och manipulerar din partner. Dvs bristen på ärlighet, falskheten och missbruket av sin partners förtroende.

    Det är INTE, Obs!!!, INTE... vad du känner, om misstrivs i din relation, om du inte tycker du är monogam eller om det är enkelt eller svårt.

    Så länge du är öppen och ärlig med vad du vill och vad du gör inför din partner, som till exempel att ta upp ett öppet förhållande till diskussion med sin partner så finns liksom inget att fördöma för då har du ju varit öppen och ärlig med vad du vill.

    Kommer aldrig förstå mig på hur vissa människor kan ha så ofattbart svårt att skilja på öppna relationer som sker öppet, ärligt och MED sin partners fulla medgivande och otrohet som sker bakom ryggen på sin partner UTAN personens medgivande....hur svårt kan det vara ?
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Kvinna) skrev 2023-10-31 14:28:55 följande:
    Klokt tänkt.  Man borde kanske se det som något naturligt i långa relationer 
    Nja, jag tycker man borde se det som något man behöver bolla med sin partner oavsett vad man själv anser är "naturligt".

    Bäst att nämna det eftersom det verkar vara väldigt poppis att tycka att bara man själv anser anser att det är "naturligt" att knulla vid sidan av så gäller det per automagi ens partner oxå och man behöver inte kolla med sin partner först Flört
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Bara undrar) skrev 2023-11-03 23:15:30 följande:
    Du tycker inte att du blir lite dramaqueen som utropar "ny partner varje vecka!" när TS har haft samma relation i 10 år? 
    Du tror inte att om man gör så med en partner så är risken stor att man gör likadant med alla efterföljande partners oxå eftersom man intalar sig själv att det är ok för det är ju bara så "naturligt", etc, etc....?
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Med glimten i ögat) skrev 2023-11-04 18:12:42 följande:

    Jag tänker att du först och främst skall bejaka dina behov. Livet är inte lätt och inte relationer heller. Det krävs 2 för att dansa tango och ibland räcker inte ens det. Utöver detta äger alla sin rätt till sin sexualitet, vilket även står inskrivet i våra mänskliga rättigheter. Det går inte att köpslå om denna rätt, förhandla bort eller skriva kontrakt om detta i vår del utav världen nuförtiden skall tilläggas.

    Otrohet handlar som värst om en upplevelse av ett sviket förtroende, en tillit som brister och ev försvårar eller omöjliggör en fortsatt relation och förstås sårar den andre parten i varierande grad. Men man kan aldrig lova att aldrig knulla någon annan, lika lite som man kan lova att alltid älska en person. Det går inte helt enkelt. Gör man det kommer sveket och tilliten att få sig en ännu starkare törn är min egen erfarenhet.

    Du beskriver att du har tankar och gissningsvis också fantasier om andra män, och kanske framförallt att du interagerar med dessa män, du finns i centrum med all njutning och uppmärksamhet det inenbär, något du också ger uttryck att sakna i din nuvarande relation. Ni har haft diskussionen om att inte vilja veta om någon är otrogen så där ligger allt relativt tillrättalagt skulle jag säga. 

    Du har din lust, dina begär som du funnit möjlighet att stilla, nära utanför hemmets väggar och känslomässigt klarar av att avskilja från din relation som du vill leva kvar i, i alla fall just nu som det låter. 

    Ett tips jag kan ge av egen erfarenhet är låta dessa lustfyllda utsvävningar bibringa nya tankar och idéer som kanske kan utveckla din fasta relation sexuellt och/ eller utveckla din egen sexualitet på din kant, hitta nya njutningar och begär att stilla.


    Ok, så om man skalar bort alla fina omskrivningar och floskler så blir kontentan av det du skriver att: Tänk bara på dig själv och vad du anser dig behöva och skit i alla andra, ink din partner och dina barn.

    Och givetvis är det ok att unna sig själv "lustfyllda utsvävningar som bibringar nya tankar och idéer i den fasta relationen" UTAN att låta sin partner få reda på det. För inte fan ska väl ens partner själv få välja om hen öht vill njuta av dessa nyfunna idéer med någon som knullat runt med andra? Det är ju bara omständigt och komplicerat, bättre att skita i vad hen tycker och göra som man själv vill ju.Cool

    Och det är ju såklart inte alls ett narcissistisk/egoistiskt sätt att förhålla sig till relationer....Drömmer
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Bara undrar) skrev 2023-11-06 16:47:25 följande:

    Det var inte svar på frågan, sluta undvika.

    10 år är en lång tid, många separerar långt innan dess så att ha tankar på andra efter den tiden är verkligen inget ovanligt. Vad man sedan gör med dem är en annan sak.
    Vadå undvika? Det är väl en fullt relevant fråga, får man för sig att knulla runt bakom ryggen på sin partner efter 10 år kan man ju lika väl göra det efter 1 år med för det är INTE tiden som avgör hur man agerar utan hur man själv förhåller sig till att gå bakom ryggen på sin partner.

    Dessutom stämmer inte det du skriver för fem öre, det är vanligt att man har TANKAR på andra i en lång relation ja, men att från det gå till att dra ner brallorna och KNULLA andra är det absolut inte alla som gör. Sluta blanda ihop känslor och handlingar.
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Ronja) skrev 2023-11-20 21:51:23 följande:
    Tack för dina ord. Jag håller med om att det bästa vore om man tidigt i relationen tog ett snack om hur man verkligen kan lova att älska och vara trogna varandra. Jag har alltid tänkt att om man är ihop med en partner så är det bara den som gäller. Men med åren har jag börjat tänka annorlunda och jag tror att det är mänskligt att man kanske efter många år kan få lust och vara sugen på andra. Jag får verkligen känna efter här och kanske är det det bästa att avsluta relationen. Tack för ditt inlägg.
    Fast att man får KÄNNA vad man vill så länge man inte GÖR något av det är väl inget nytt eller nåt som förändras över tid?

    Fattar inte riktigt vad som är så komplicerat, man får väl inte GÖRA vad man vill mot andra människor i något sammanhang, varför skulle en partner vara annorlunda? Att man får tycka kollegans lunchlåda ser godare ut än sin egen men att man inte får äta upp den upp sin kollegas lunchlåda utan att fråga är väl inget nytt påfund eller något man måste gå på kurs för att förstå?

    Jag tror att den verkliga anledningen till förvirringen är vissa människors oförmåga (eller låtsade oförmåga) att förstå skillnaden mellan känslor/åsikter och HANDLINGAR. Kan man inte skilja på att TYCKA någon är snygg och KNULLA någon man tycker är snygg så är det ju klart att det blir komplicerat.
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Kvinna) skrev 2023-11-27 18:53:22 följande:

    Tyvärr är vi allt för rädda att inse och ta konsekvenserna av av vi känner innerst inne.

    Hur många går inte runt och ångrar att det inte tog chansen när den kom ?

    Vi vill inte bryta upp en relation av den enkla anledningen att känslorna helt enkelt inte finns där. Vi brukar hellre våld på oss själva och har avskyvärd sex med partnern eller i värsta fall går i celibat i ett sex löst förhållande.

    När vi istället borde avsluta relationen direkt  när känslorna försvunnit!  Varför ska det vara så svårt att göra detta?


    Nja, fast det är väl inte så bra att vara extrem åt andra hållet heller och dra ner brallorna,  dumpa partner och barn vid första bästa pirr i trosan/kallingar heller?

    Jag tror att det är nog bra att det finns iaf lite tröghet mellan känsla och handling. Sen är det som du säger inte så bra om det går till överdrift och man klänger sig fast to the bitter end men obefintlig impulskontroll är ju inte heller en bra egenskap vad gäller relationer.
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Kvinna) skrev 2023-12-04 21:15:33 följande:

    Mitt sätt att se på det hela är enkel . Ni har båda kommit överens om att inte berätta för varandra om ni varit otrogna. Du vet ju inte heller om din partner varit otrogen mot dig, så varför skulle någons åsikt här på FL spela någon roll?

    Ni har ju båda bestämt spelreglerna för ert förhållande. 


    Nja TS får väl rätta mig om jag har fel men jag tror faktiskt att "om någon är otrogen så vill man inte veta det" oftast syftar till ett enstaka knull i fyllan och INTE konstant knullande men nån annan i 5 år.

    Ska man ha otrohet som en fast grej i relationen som är lika naturligt som att gå och skita tror jag det är bäst att man snackar ihop sig om det så man är säker på att man är överens. Det är nog väldigt lätt att tolka saker till sin fördel när man är sprängkåt och letar med lupp efter "hintar" om att det är nog ok att jag knulla med Lasse ändå för 25:e gången Drömmer
  • Anonym (sådär)
    Anonym (...) skrev 2023-12-04 21:49:10 följande:

    Vissa klara av otroheten bättre än andra.
    Jag själv har aldrig ångest eller dylikt, när jag kommer hem efter ett ligg så är jag normal 

    och kärar inte ner mig i kvinnan och forsätter med sms eller liknande .

    älskar min fru men behöver lite mer sex än henne, dopp och glöm är mitt motto 


    Ja alla är som tur är inte lika samvetslösa som du.

    Men den intressanta frågan här är, vem fan vill öht ha en relation med en person som tänker och gör som du?
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Kvinna) skrev 2023-12-04 22:16:50 följande:
    Tycker att detta är upp till dem att avgöra. De verkar ju ha talat en hel del om det.
    Ja med betoning på DEM som i båda två och inte den ens lägliga gissningar och tolkingar.
  • Anonym (sådär)
    KimLinnefeldt skrev 2023-12-05 19:01:32 följande:

    Vi pratade om det tidigt i förhållandet, att något enstaka snedsteg inte behöver vara så allvarligt. Vi frågar inte, vi berättar inte.

    Jag har dock inte varit otrogen på 25 år, och jag tror inte att hon heller har det. Om hon har gjort det så må det vara hänt, vi har ett lyckligt sexliv och njuter av varandra.

    Jag har anonyma rollspel på nätet, ibland telefonsex. Jag betraktar inte det som otrohet, för det har inte målet att bli en fullständig relation, bara en hobby.


    Fast om gränserna för en relation sätts av var och en var för sig lite som den själv vill för tillfället och inte gemensamt av båda, finns det någon verklig gräns öht då?

    Och om det inte finns någon faktisk gräns som är klara och tydliga för båda och godkända av båda, vad är poängen med att öht ha en exklusiv relation öht? Då kan man väl lika väl ha en öppen relation istället?
  • Anonym (sådär)
    KimLinnefeldt skrev 2023-12-07 16:00:52 följande:
    Vi har en klar gräns. Om någon av oss skulle inleda en sexuell relation med någon - alltså inte ett tillfälligt snedsteg - då är det något fel på vår relation och då lovar vi att göra något åt saken, inte leva dubbelliv.

    I största allmänhet kan man väl dock säga att livet inte har några absoluta gränser, inga garantier. Man får försöka stå ut med osäkerheten.

    Jag anar i ditt inlägg att du längtar efter absolut stabilitet och förutsägbarhet. Jag tror inte att det finns, tyvärr.
    Jag tycker inte de gränserna är speciellt klara utan snarare väldigt otydliga.

    Vad räknas som en "sexuell relation" tex. 1 knull, 2, 14 , 150? Och vem drar gränsen?

    Vad räknas som sex? Bara penetration eller räknas även munsex, petting, etc?

    Är det bara flera knull med samma person som räknas som otrohet och är det då ok att man råkar ha 150 engångsknull med 150 olika personer?

    Vad händer om den som ligger med andra anser att det är inget fel alls i relationen men vill knulla lite vid sidan av ändå, bara för kul och ha sin partner kvar ändå?

    Om man kommit överens om att det är ok att göra lite som man vill utan att bolla det med sin partner bara man själv är ok med det, vad är det som säger att man behöver ta upp något öht med sin partner?

    Livet är full av absolut gränser, det är därför vi har lagar och även sånt som är lagligt finns det gränser för. Ingen människa på planeten är fri att göra som den vill mot andra. Jag tror man ska skilja på "jag har ingen lust respektera andras gränser" med "det finns inga gränser". Gränserna finns, men sen kan ju var och en såklart välja att respektera dem eller ej, men då får man ju oxå acceptera konsekvenserna för det.

    Nja, det jag snarare "längtar efter" är transparens och ärlighet, alla får sätta vilka gränser de vill så länge BÅDA är ok med det och det tycker jag inte att man kan påstå att man är om gränserna sätts av var och än lite som de känner för stunden utan att stämma av det med sin partner.
  • Anonym (sådär)
    KimLinnefeldt skrev 2023-12-07 16:42:57 följande:
    Jag ser här på FL att det finns två huvudlinjer när det gäller otrohet. 

    Dels de som anser att en relation måste bygga på full ärlighet och transparens, som ser otrohet som något elakt och skadligt.

    Och dels de som har en mer liberal inställning, som är mer pragmatiska och förlåtande för snedsteg. 

    De här båda linjerna kommer aldrig att förenas. De tycker helt enkelt olika.

    I vårt fall så gillar vi inte otrohet, men vi granskar inte varandras mobiler, frågar inte ut varann och litar på att vi fortsätter att välja varandra. Tills det inte är så längre. 
    Tja, om en relation INTE bygger på transparens och ärlighet, hur ska man då kunna lita på personen? Motsatsen till transparens är ju smusslande och motsatsen till ärlighet är falskhet. Kan man verkligen lita på en person som är falsk och smusslar?

    Fast att säga att man kan skita i att komma överens med sin partner om gränser och sätta gränserna som man själv vill är ju inte "liberalt" det är ju bara ren gränslöshet och egoism. Att vara liberal innebär ju fortfarande att man respekterar andras gränser eller är åtminstone villig att diskutera dem GEMENSAMT.

    Ja ärlighet och falskhet, respekt för andra och egoism, respektera gränser och gränslöshet är saker som inte är förenliga och det är ju precis därför det är viktigt att man kan vara överens om vad som gäller så båda kan avgöra om de vill acceptera den andres syn på relationer eller ej.

    Givetvis ska man inte behöva snoka i varandras mobiler för då litar man uppenbarligen inte på varandra och det är bättre att gå isär, men hur ska man kunna lita på en partner som anser att personen kan sätta gränserna lite som den vill utan att bolla det med dig först?

    Att välja varandra säger ju ingenting för otrohet går ju uttryckligen ut på att välja BÅDE sin partner OCH andra.
  • Anonym (sådär)
    KimLinnefeldt skrev 2023-12-07 17:24:02 följande:
    "att personen kan sätta gränserna lite som den vill" Det är inte så vi har kommit överens. Vi har - som sagt - kommit överens om att vara trogna varandra, men att ett enstaka snedsteg inte behöver rapporteras eller påverka relationen på något dåligt sätt. 

    Och apropå de två huvudlinjerna i FL - jag tror inte att vi kommer längre nu.
    Japp och det var därför jag ställde en del frågor kring det, som tex

    vad klassas som ett enstaka snedsteg? Vad är enstaka? 1 gång 5, 10 , 20?

    vad anses vara ett snedsteg? bara fullbordad regelrätt sex eller andra saker oxå som tex blowjob, petting, sextjatt, telefonsex?

    Är en gräns som är väldigt töjbar och kan tolkas lite som man vill verkligen en gräns?

    Är det inte bättre att vara väldigt tydlig med vad som är ok och inte ok så man vet att man verkligen är överens så det inte blir missförstånd senare?
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Kvinna) skrev 2023-12-07 18:21:21 följande:

    Varför är det så svårt att förstå att relationer är olika på samma sätt som att personer är olika. Vi har olika värderingar och syn på vad som är otrohet och inte.

    Det finns till och med de som inte alls bryr sig om trohet/otrohet utan har tillit till varandra ändå. 

    Det finns inget rätt och fel. 

    Det viktigaste i en relation är trots allt tilltron till varandra, oavsett om man tillåter otrohet eller inte. Tilliten kan försvinna av många anledningar och det är lika sårande oavsett anledning,

    Det är fruktlöst att diskutera vad som är otrohet, och om det finns grader av otrohet. För det är endast personerna i just den relationen, som kan avgöra vad som är vad.


    Och du menar att säga att det är viktigt att BÅDA är överens är motsatsen till det?

    Om man skiter i att ta reda på om ens partner är ok med det man gör i smyg, är respekterar man varandras olikheter då?

    På vilket sätt menar du att det inte finns något rätt och fel? Är det rätt att skita i vad sin partner tycker och göra som man själv vill?

    Om det man gör är rätt, varför känner man då ett behov av att mörka det för sin partner?
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Bengt) skrev 2023-12-09 07:22:38 följande:
    Så klart det piffar upp med något annat. Vi har varit gifta i 40 år och min fru vet om att jag sköter om andra kvinnor men hon säger att får jag mitt så är hon nöjd.
    Det kanske är lite skillnad på att knulla andra MED sin partners medgivande och UTAN sin partners medgivande?

    Att knulla andra med sin partners medgivande är ju inte otrohet, för då är man ju överens om att det är ok.
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Kvinna) skrev 2023-12-07 20:20:15 följande:
    När jag skriver att man är överens om något, så inbegriper det självklart båda parter. I annat fall är man inte överens.Flört

    Då skiter man ju inte i varandra heller.  

    Man sätter sig inte till doms över andras relationer.  Vad som är rätt för dig kan vara fel för någon annan, och vise versa.

    Har man kommit överens om att inte berätta om eventuella otrohet är det inte att mörka. Det kan kanske ibland kännas som om man vill berätta men då sviker man ju överenskommelsen.  Rent hypotetiskt skulle det kunna skapa problem om en berättar och inte den andre. 

    Viktigast av allt är att man inte missbrukar tilliten till varandra. Har man kommit överens om något så är det vad som gäller.   
    Japp, som sagt alla kan hitta vilka lösningar de vill så länge BÅDA är med på det.
    Men min poäng handlar inte om exakt var gränsen går, utan om hur TYDLIGA gränserna är.

    "Att vara överens" kan ju bevisligen tolkas på väldigt många sätt. Vad innebär tex "enstaka snedsteg"? 1 sidoknull, 5, 10, 20?
    Var går gränsen för "jag vill inte veta"?
    Vad räknas som otrohet? Bara fullbordad sex eller andra saker med? 

    Du tror inte att det finns risk att saker tolkas väldigt godtyckligt om man inte är tydlig med vad som är ok och inte ok?

    Det finns ju gott om exempel här på att man säger att det man gör är "oskyldigt" men vill ändå inte att ens partner får reda på det. Och då kan man ju fråga sig är det verkligen så oskyldig då?

    Många säger tex att det är ok att knulla andra för det är bara sex och just DE kan minsann skilja på sex och känslor och då påverkar det inte relationen, men bara för att man själv tycker så så betyder ju inte nödvändigtvis att ens partner håller med om det.

    Jag tror det finns en hel del risker i att ge varandra tillåtelse att gå bakom ryggen på varandra utan att vara tydlig med var gränserna går och man behöver nog vara väldigt medveten om att säger man "jag vill inte veta" så är det i praktiken i ett frikort för ens partner att dra gränsen lite som personen själv vill och det behöver inte alltid synka med vad man tänkt sig. 
Svar på tråden Sambo men otrogen