• Vicki89

Klassiskt äldre, men ovanligt flicknamn?

Anonym (Sia) skrev 2023-10-28 21:45:12 följande:

Rakel, Rebecka, Ester, Estrid, Matilda, Svea, Elsa, Esmeralda, Gabriella, Margareta, Agnes, Siri, Runa, Augusta, Gudrun. 

Anonym (Hm) skrev 2023-10-28 22:10:23 följande:

Estrid

Estrid - mycket fint, det gillar jag! Jag gillar också Astri. Jag tycker att Margareta är ett stiligt namn men mannen säger absolut inte. Ester också fint, men inte uppe i topp 3.
  • Vicki89
    HejsanJenny skrev 2023-10-28 22:02:32 följande:

Klassiskt vet jag inte om det är, men hade andra barnet varit en till flicka hos oss så hade hon heter Eira. 😊

Det var fint, ska smaka på det lite. Glad
  • Vicki89
    Cathariiina skrev 2023-10-29 03:50:18 följande:

Lydia, Judith och Lilian är egentligen inte nordiska. Lydia är - om jag minns rätt nu - grekiskt, Judith är hebreiskt och Lilian är brittiskt. Om du vill ha riktiga nordiska (fornnordiska) namn, så finns t.ex.:

Ingrid
    Astrid
    Hilda
    Tora
    Disa
    Sigrun
    Runa
    Saga

...och sedan kan man göra olika kombinationer i det oändliga, t.ex. -borg, -hild, rid-, gerd eller -run kan sättas efter de flesta förled (jag menar förled som användes på den tiden, såklart):

Gunborg
    Valborg
    Torborg
    Ingeborg
    Magnhild
    Torhild
    Tyrhild
    Gunhild
    Brynhild
    Sigrid
    Ingegerd
    Ingrun
    Torun
    ...o.s.v..

Men observera att det är flera namn i omlopp idag som folk tror är fornnordiska förnamn, men som egentligen inte är det, för att det är namn på asarna (de fornnordiska gudarna), och de namnen gav inte vikingarna till sina barn. Det skulle ha varit förmätet. Det vanligaste flicknamnet när det gäller sådana "felaktigt fornnordiska" namn, är Freja.

Jag vet att de jag listade inte var fornnordiska, du är inte den första som anmärker på det, jag var väl lite för snabb när jag skrev. Men jag och min man har döpt våra två söner till klassiskt gamla fornnordiska namn tidigast belagda på runstenar, så jag skrev bara vad vi brukar gilla. Men nu funderar vi väl lite på om vi ska bryta av lite med något klassiskt men inte nödvändigtvis fornnordiskt, men vi gillar många fornnordiska flicknamn också. Jag vet att jag skrev otydligt men de måste alltså inte vara fornnordiska namn, det viktigaste är att namnen inte är för moderna.

Av de du listar gillar jag Ingrid, Astrid och Tora.

• Vicki89
    Anonym (Kitty) skrev 2023-10-29 08:51:50 följande:

Menade inte att låta otrevlig. Ber om ursäkt om det tolkades så! Jag ville bara förstå vad du menade. Det du skrev var så motsägelsefullt. 

Ja, Åsa är nog rätt vanligt bland oss på 40 +. Jag känner ett par 70-åriga Åsa också. 

Jag funderar på 40-talisternas namn. De är på ingång men inte jättevanliga (än). Mona, Britta, Birgitta, Gunnel, Eva, Elisabet, Lena osv. 

Såg att du gillade Betty. I den genren (engelska namn som blev poppis på 20-30-talen) finns ju även Alice, Nancy, Elsie, Daisy, Lilly, Nelly, Violet (Vajlet på svenska!)/Viola. 

Jag gillar Nancy, men inte mannen. Ett annat namn i den stilen som jag gillar är Mary. Elsie också fint! Viola redan taget tyvärr, annars jättefint.
  • Vicki89
    Cathariiina skrev 2023-10-29 03:53:51 följande:

Glömde skriva i mitt förra inlägg, att Idun också är ett av dessa "fornnordiska namn" som inte användes som namn på människor på vikingatiden. Det var ju en gudinna som hette det. Så det ser jag som olämpligt (även om det är vackert i sig). 

Fast du vet väl att namn som slutar på -ie eller -y är smeknamnsformer? Inte riktiga namn.
    Det var väldigt vad vi ska anmärka på saker här, men det är ju Familjeliv så det får man väl räkna med .FlörtMan får lov att döpa sina barn till namn som från början är smeknamn, finns hur många som helst. typ Stina som är en förkortning av Kristina men som nu betraktas som ett eget namn. Jag vill bara ha exempel på fina namn som inte låter för moderna. De behöver inte vara pre medeltiden. Jag ber om ursäkt om någon tog illa upp att jag nämnde att vi gillade fornnordiska namn men sedan listade annat än sådana Tungan ute
  • Vicki89
    Alessia skrev 2023-10-29 17:57:21 följande:

Vibeke   Boel    Bodil    Ellika    Emilia   Gisela   Görel    Irene   Sissela   Tilia   Viveka

Viveka mycket fint. Åker upp på listan.
    Pansarvagn skrev 2023-10-29 17:18:58 följande:

Thyra. Gorm den gamles fru

Tyvärr redan taget av en nära bekant, men väldigt fint namn.
    Anonym (H) skrev 2023-10-29 12:32:56 följande:
    Ingrid är så fint
    Håller med!
  • Vicki89
    OlgaElvira skrev 2023-10-29 08:14:21 följande:

Äldre och klassiska namn. För några generationer sedan var det klassiska namn som gällde, variationen var inte så stor. Man gav barnen namn efter en äldre avliden släkting. Det var ett sätt att hedra. Detta sätt att välja namn till sina barn finns kvar hos den svenska överklassen.

Du kan leta fram vad dina mor-och farföräldrars egna föräldrar hette, eller ytterligare en generation bakåt.
    Ett annat sätt är att via t.ex. Ratsit filtrera fram namn på personer som är minst 100 år.
    Eller, lite mer makabert, sök igenom dödsannonser efter människor som var födda på 20-/30-talet.

Ja, båda sönerna är döpta efter mor och farföräldrar i andranamn. Betty var min gammelfarmor så därför gillar jag det namnet lite extra, men några fler släktnamn som vi gillar har vi tyvärr inte. Dödsannonserna brukar jag faktiskt titta på för inspiration, och det har blivit en eller annan promenad genom kyrkogården här i närheten. Lite makabert kanske, men där finns många fina namn att hitta.
  • Vicki89

Tack för alla förslag! 

Vi har nu en topplista med fem namn som både jag och mannen tycker om, sen gäller det ju att komma överens om vilket namn man tycker bäst om också, och det kanske kommer fler namn som tar sig in på listan?

Våra favoriter hittills:

Signe
    Lydia
    Lilian
    Judith
    Hillevi

Om ni har andra namnförslag som ni tycker passar in med de jag listade här så får ni gärna komma med dem!

• Vicki89
    Anonym (Jenny) skrev 2023-11-01 13:34:57 följande:

Viola är vackert 

Ja, jättefint! Väldigt Shakespeare-aktigt i tonen, jag gillar ju namn med en lite litterär klang. Tyvärr är namnet redan taget av en nära anhörig.
  • Vicki89
    Cathariiina skrev 2023-11-01 14:51:30 följande:
    I så fall kanske Ofelia, Isolde eller Isadora? Oerhört vackra namn från litteraturen. Jag skulle kanske inte ta dem själv för de tragiska associationerna, men det är jag, det. 

Av de fem du föreslår, så gillar jag Lydia bäst. Det är stiligt, gammalt, rejält och ordentligt... Men kanske inte så vackert?

Vet inte om någon föreslagit Amanda? Det finns i flera svenska diktverk från nyklassicismen. Där finns även Camilla, Diana, Chloe, Phoebe och Zoe (eventuellt med två prickar över de tre sistnämnda).
    Precis som du så tycker jag att de namnen är lite för tragiska även om de är vackra.

Amanda är upptaget. Diana gillar jag men inte min man. Chloe, Phoebe och Zoe är inga favoriter hos mig.

Min favorit är också Lydia, är bara lite rädd att det låter lite för hårt. 
  • Vicki89

Tack för alla förslag. Jag tycker detta är så svårt! Trodde verkligen att det skulle bli lättare att döpa en flicka istället för en tredje pojke, men tycker just nu inte att några flicknamn känns klockrena.

Jag känner mer och mer att jag lämnar de nordiskklingande namnen och går för de lite mer romantiska eller litterära namnen. Elise har seglat upp som en ny bubblare, men vet inte om det kanske är lite för vanligt?

så svår kombination att vilja ha ett namn som inte låter för konstigt, men som inte heller är för vanligt.

• Vicki89

Just nu är min namntopp:
    - Judith
    - Lydia
    - Elise
    - Lilian

Makens favoriter:
    - Signe
    - Hillevi
    - Vivan

Ni nämner några riktigt fina namn men som tyvärr nära släktingar/vänner eller vänners/släktingars barn redan heter, t.ex. Amanda, Sigrid, Julia och Cecilia, som annars är väldigt vackra namn. Leonore är vackert men passar tyvärr lite för dåligt tillsammans med sönernas namn som är klassiskt gamla nordiska namn, Leonore låter lite väl franskt för att passa med dem. Med det sagt behöver namnet inte vara klassiskt nordiskt, men ändå passa tillsammans med ett sådant. 

• Vicki89
    Cathariiina skrev 2023-11-08 19:22:38 följande:
    Minns inte om du har kommenterat Sigrun? Det är ju väldigt likt Sigrid, jag tycker till och med att det är finare. Det är kombinerat av de fornnordiska orden för "seger" respektive "runa"! Dessutom heter en valkyria i Eddan det!

Judith är som sagt väldigt judiskt, så jag förstår inte hur du får ihop det med fornnordiska namn?

Angående din mans namn, tycker jag att de är tantiga... Och Vivan ska väl vara "Vivian"? Vivan är bara ett smeknamn. Vivian är fint men kanske för engelskt mot pojkarnas namn?

Kom på ett annat namn förresten med urgammal nordisk klang: Vendela!

Eller vad tror du om Erika? Femininformen av det urnordiska men ändå alltid moderna Erik.

Sedan tycker jag att Svanhild är ett fantastiskt vackert, romantiskt fornnordiskt namn. Men det kanske är för ovanligt?

Det känns som att jag säger det varje gång nu, men
    namnet behöver inte vara fornnordiskt, alls. Jag är snarare inne på att jag vill ha ett namn som INTE låter fornnordiskt, men det är viktigt att det passar ihop med ett sådant eftersom brorsorna har sådana namn båda två. Jag tycker dock att det nästan kan bli lite mycket med ett tredje i precis samma stil. Det kan Liksom bli lite för mycket.

Men för att det ska passa ihop tycker jag att det passar med ett klassiskt namn som har varit etablerat i Sverige länge, som Judith t.ex. som trots att det är ett hebreiskt namn ändå känns klassiskt, vedertaget och har funnits i Sverige sedan flera hundra år tillbaka.

Jag hoppas att alla nu förstår vad jag menar?

Min man har en gammal bortgången släkting som hette Vivan, ej som ett smeknamn utan döpt till det, och han gillar det därför.

jag gillar Vendela, men inte min namn.

Erika känns för mycket som min egen generation.

Svanhild - lite för konstigt för min smak.

• Vicki89
    Tyst
    Anonym (Noname) skrev 2023-11-08 19:32:37 följande:
    Lilian var verkligen ett fint namn. Enda nackdelen är att det lär bli smeknamn.

Idun, Iris, Viola, Ellen, Maj är några andra bra namn jag kommer på.

Ja, jag är också förtjust i Lilian, både klassiskt och kungligt. Tänker som du att det lätt lär bli att hon kallas för Lily, vilket inte är lika kul, men det är ju i och för sig också fint. Vet inte om för många tycker att Lilian låter väldigt tantigt? Mina söners namn är åt ?gubbnamns-hållet?, och jag vill inte gärna att det låter som att mina barn är en PRO- förening när jag pratar om dem. Skrattande

Själv vet jag inte om jag tycker att det låter tantigt, men vet inte vad folk har för associationer.

viola är vackert men redan taget tyvärr. Ellen tycker jag också är fint, men det når inte helt upp i toppen.

• Vicki89
    Anonym (XXX) skrev 2023-11-08 20:41:41 följande:
    Lilian associerades ju länge med en gammal människa - Prinsessan Lilian såklart - men de barn som växer upp nu kommer inte att göra det, de kommer knappt att veta att hon har funnits. Så det är inget problem, tycker jag. Och inte smeknamnet Lilly heller, i och med att alla vet att hon är döpt till Lilian. Som smeknamn betraktat är Lilly fint tycker jag, feminint och sött och blommigt!  

Alva, Malva..? Alva är älvlikt, Malva blomlikt - du gillar ju tydligen liljor och violer! :)

Kanske någon lite ovanligare form av trekungarikesdrottningen Margaretas namn? Ej fornnordiskt, men ändå väldigt gammalt i Norden. Margreth, Margrethe, Marit..?

Isobel är en variant på Isabelle som jag gillar mycket: ovanligare, stiligare och med associationer till "sober",  och "sobel". D.v.s. hög klass! Jag associerar det äve till medeltiden.

Benedicte som Drottning Margrethes syster kanske? Ett helgonnamn som associerar till medeltiden. Eller Francesca, också ett helgonnamn, gammalt och europeiskt.

Blanceflor? Mycket medeltida (Drottning Blankas riktiga namn).

Gunilla? Det är ett gammalt namn, fastän många tror att det hittades på på 1900-talet.

Sybilla, Sybille? Gamla, lite mystiska namn. Sybille är populärt i Tyskland. 

Och på tal om tyska namn: Renate, Gisela, Sabine?

Regina? Mycket ståtligt!

Silvia kanske man inte vågar börja använda som tilltalsnamn än? Det blir nog en boom när drottningen är borta, tror jag. 
    Här var det många fina namnförslag! Jag gillar Marit, Sibylla, Gisela och Silvia faktiskt! Jag ska ventilera dem med maken när han kommer hem och se vad han tycker. Tack!
  • Vicki89
    Krämare86 skrev 2023-11-09 18:32:54 följande:

Svar till Vicki89 Blev det en liten Pister ?

Haha du är en ihärdig en, du. Flört
  • Vicki89

Sibylla gillar faktiskt både jag och mannen, men kommer alla tänka på korv med bröd? 

Svar på tråden Klassiskt äldre, men ovanligt flicknamn?