Anonym (XXX) skrev 2023-11-08 20:41:41 följande:
Lilian associerades ju länge med en gammal människa - Prinsessan Lilian såklart - men de barn som växer upp nu kommer inte att göra det, de kommer knappt att veta att hon har funnits. Så det är inget problem, tycker jag. Och inte smeknamnet Lilly heller, i och med att alla vet att hon är döpt till Lilian. Som smeknamn betraktat är Lilly fint tycker jag, feminint och sött och blommigt!
Alva, Malva..? Alva är älvlikt, Malva blomlikt - du gillar ju tydligen liljor och violer! :)
Kanske någon lite ovanligare form av trekungarikesdrottningen Margaretas namn? Ej fornnordiskt, men ändå väldigt gammalt i Norden. Margreth, Margrethe, Marit..?
Isobel är en variant på Isabelle som jag gillar mycket: ovanligare, stiligare och med associationer till "sober", och "sobel". D.v.s. hög klass! Jag associerar det äve till medeltiden.
Benedicte som Drottning Margrethes syster kanske? Ett helgonnamn som associerar till medeltiden. Eller Francesca, också ett helgonnamn, gammalt och europeiskt.
Blanceflor? Mycket medeltida (Drottning Blankas riktiga namn).
Gunilla? Det är ett gammalt namn, fastän många tror att det hittades på på 1900-talet.
Sybilla, Sybille? Gamla, lite mystiska namn. Sybille är populärt i Tyskland.
Och på tal om tyska namn: Renate, Gisela, Sabine?
Regina? Mycket ståtligt!
Silvia kanske man inte vågar börja använda som tilltalsnamn än? Det blir nog en boom när drottningen är borta, tror jag.
Här var det många fina namnförslag! Jag gillar Marit, Sibylla, Gisela och Silvia faktiskt! Jag ska ventilera dem med maken när han kommer hem och se vad han tycker. Tack!