Inlägg från: Anonym (Ines) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ines)

Samboskap

Jag skulle anta att du betalar för ditt barn + dina hundar och att ni delar på gemensamma kostnader. Han betalar alltså för sin mat, sin del av boendekostnaderna och du betalar för mat till dig och ditt barn + boendekostnader för dig och barnet. Självklart ska du inte be honom betala för ditt barn.

• Anonym (Ines)
    Anonym skrev 2023-10-29 14:07:35 följande:
    Fast nu handlar det om en tjej på 13 år.
    Behöver inte tjejer äta, eller? 
  • Anonym (Ines)
    Anonym (Råd) skrev 2023-10-29 15:10:14 följande:

Klart ekonomi spelar in. Det gör det väl alltid, det påverkar ju hela ens livstillvaro. Du har väl inte missat att man har riktigt usel ekonomi som student? Jag har ut cirka 15000kr i månaden. Mindre pengar än så kan jag inte klara mig på. Han i sin tur har ut dubbelt så mycket som mig. Skillnaden i vår ekonomi skulle enorm om han betalade 3100kr i hyra medan jag betalade 6300kr. Den enda som skulle bli en (ekonomisk) vinnare på det här är han. Han skulle tjäna 5000kr/månad av att bara lämna sin bostad medan jag blir av med mitt bostadsbidrag. 

Fast det är ju du som själv valt att börja plugga, skaffa barn, låta barnet ha dyra aktiviteter etc. etc. etc. Det är ju inget din nya sambo ska betala mer och kompensera för. Det spelar ju egentligen ingen roll att han råkar tjäna mer, du har ju ändå gjort de val du gjort. Självklart ska du betala för ditt barn, och de kostnader som följer med där.

Kanske är det bättre att vänta med att bli sambo tills du slutat plugga om det får så många negativa ekonomiska konsekvenser för dig, som att du blir av med bostadsbidraget?
Svar på tråden Samboskap