Inlägg från: Anonym (Anna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anna)

Samboskap

Anonym (Råd) skrev 2023-10-28 11:02:11 följande:
    Samboskap

Jag och killen har pratat om samboskap. Han flyttar hem till mig. Jag har just nu en väldigt dålig ekonomi då jag studerar, han har ut nästan dubbelt så mycket.

I hemmet finns ett större barn och två hundar. 

Vi har inte pratat ekonomi ännu men hur tänker ni andra med ekonomi? Är det rättvist att dela allt 50/50? Ska han betala för mitt barn? Försäkring på hundarna? Ska man dela så han går in och betalar större del av hushållets gemensamma utgifter då han tjänar mycket mer? 

Hur har andra gjort? Kom gärna med försla.

Nja, nu i början hade jag faktiskt inte haft något gemensamt. Du klarar  uppenbarligen själv att försörja dig, barnen och hundarna. 

Så han kan betala halva boendekostnaden, sina privata räkningar samt sin mat. Då får du ändå ett tillskott till din ekonomi som du kan spara undan. 

Sedan om några år, när ni märker hur det fungerar med sambolivet och bonusfamiljen, så kan ni diskutera ett annat upplägg. Då har du ju dessutom en inkomst från arbete. 

• Anonym (Anna)
    Anonym (Bb) skrev 2023-10-28 11:34:02 följande:

Sen tänk på att om du idag får bostadsbidrag så kommer det att försvinna när du nu blir sambo då ni lär tjäna för bra ihop för att få det. Viktigt då att isf höra av sig direkt till Fk att det blivit förändringar då du inte längre bor ensam. 

Jag hade nog personligen inte blivit sambo i detta läge förrän studierna var klara samt ev barnet flyttat hemifrån (beroende på hur gammal är idag). 

Bra idé att vänta tills TS studerat färdigt. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Råd) skrev 2023-10-28 12:02:14 följande:

Jag ser inte att jag skrivit att han ska betala för mitt snart 13-åriga barn. Jag frågade hur andra gjort. Barnet har jag ju underhåll och barnbidrag för. Månadspengen betalar jag. Så frågan är väl hur vi ska dela upp allt som kan kosta för mitt barn. Ska vi dela alla utgifter på tre då? Barnet kostar ju i mat, el osv.. 

Om blivande sambon ska betala för sin mat, hur räknar vi ut hur mycket han äter? Han äter mer och specialkost. Varken han eller jag är de som tänker på vem som betalar mest. Vi båda tänker att det jämnar väl ut sig i slutändan. Så jag tänker inte att någon av kommer vilja sitta och räkna på kronor och ören.

Han flyttar in i ett befintligt hem. Vi kommer behålla det mesta av mina saker och allt eftersom köpa nytt tillsammans.

Ta reda på hur mkt han lägger på mat och förbrukning, t ex 3 000 kr, lägg sedan till hur mkt du lägger, t ex 4 500 kr. Då lägger ni 7 500 i en hushållskassa eller på gemensamt kort och så betalar ni mat och förbrukningsartiklar därifrån.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Råd) skrev 2023-10-28 13:47:10 följande:
    Jag håller med. Det jag tänker är just var gränsen går om man flyttar ihop för att vara en familj. Ska jag ha en enskild hemförsäkring för att han har en genom facket? Om det bara är han som tittar på Netflix? Vem ska betala mest tvättmedel? Slitage för min tvättmaskin och diskmaskin som behöver gå oftare om ytterligare en person flyttar in? Man kan dra det till ytterligheter och var drar man gränsen?

Ett sätt är att varje månad man betalar gemensamma räkningar så delar man dom på den procentsats man kommit överens om. Eftersom det är du som boendet idag så kommer ju alla gemensamma räkningar till dig. Då betalar han sin del till dig. 

Självklart bryr man sig inte om om någon tittar mer på Netflix än den andre, det jämnar väl ut sig om någon använder mer toapapper t ex. Handlar inte om millimeterrättvisa. 

Svar på tråden Samboskap