• idape

Är blodprov för glutenintolerans säkra?

Hur gammal är pojken nu? Får känslan att han inte är så gammal. 
    Magarna kan krångla. Min pojke har haft besvär i 3 år och fått diagnosen funktionella buksmärtor. Han är dock 9 nu.  Blir inte heller klok på det. vi har haft det riktigt jobbigt. Han får magknip och illamående då och då. Men kräks tack och lov inte. Jag kan inte förstå att de ska behöva ha det så här och ingen lösning finns.
    Jag har funderat på mjölkproteinallergi. Ingen gluten här heller. 
    Kan det vara nån annan allergi om han även kräks?
    Hur noga utredd är han?

• idape
    Baramammaella skrev 2023-10-27 23:36:40 följande:
    Avföringsprov är lämnade dom var ok och har för mig att gluten prov tagits om jag inte minns helt fel. Min son är också 9 år. Han äter väldigt mycket gluten. Då det är både bröd och pasta en hel del. Mjölk kör vi ju laktosfri här hemma och har inte heller ofta mjölk och grädde i maten. Han har haft många vändor med magont och feber. Utan att något annat symptom uppträtt? hav Springer ju dock alltid på toa flera gånger om dagen. Varierar mellan att vara normal avföring och löst men väldigt ofta löst tycker jag det verkar som. Som han säger själv också. Han får bråttom till toa efter han ätit. Det som inte gjorts är gastroskopi tex. Mjölkprotein allergi trodde jag bara små barn hade o h att det ofta växer bort? Jag kan ha fel.. 
    vad säger läkarna då att det kan vara? Min pojke har också kollats noga på barnkliniken och de är säkra på diagnosen funktionella buksmärtor/IBS som nån annan skrev. Då kan man få bråttom på toa efter maten. så var det för min pojke innan. Han har dock mer förstoppning nu men ibland lös och får bråttom på toa. Det är fet mat, socker, choklad och läsk som mest stör hans mage. 
    Att din pojke har feber däremot vet jag inte. Det har aldrig min. Låter som ni har det mycket värre. Mn pojke får det värre i perioder. Får din också det?
Svar på tråden Är blodprov för glutenintolerans säkra?