Inlägg från: Anonym (Josefin) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Josefin)

    Genderscreen -hemtest

    Babyscreens hemtest/NIPT är långt ifrån så säkra som de beskriver. Det är väldigt vanligt att det visar flicka om de bara hittar mammans kromosomer. Varken Babyscreens gender screen eller Vanadis NIPT kontrollerar att det faktiskt finns foster DNA i provet. Så det är väldigt vanligt att den bara analyserar mammans DNA...

    Om testet säger "pojke" kanske det är 99%. Troligtvis inte ens det. Men om det säger "flicka" säger det ingenting förutom att mamman är en flicka. För bästa analys måste du ta NIPT på Karolinska eller Harmony NIPT privat via klinik på fostertest.se/boka-nipt/.

  • Anonym (Josefin)
    Anonym (Aa) skrev 2024-03-25 07:23:36 följande:

     


    Hej! Gäller detta bara hemtest tror du? Jag gick till kliniken och gjorde test, bag ville bara få bekräftat att jag ntar en pojke men på resultatet fick jag en chock när de skickade att det skulle bli en flicka. Låter kanske som jag tog ut något i förväg men jag var SÅ säker. Allt pekade på det, alla ?myter?, tecken, min magkänsla. Har tom kallat fostret för han. så jag tänker att de kan ha fel? Känner att detta är en pojke så jag är väldigt förvirrad nu.

    Så du tror det kan vara väldigt vanligt att de bara råkar analysera mammans blod? trodde testet var i princip vattentätt så är så chockad nu och kan inte tro på resultatet


    Det gäller även Babyscreens NIPT (av märket Vanadis NIPT). Det har inte alls lika bra specificitet jämfört mot andra märken av NIPT (Karolinska, Harmony m.fl.). Detta resulterar i att de ger fler falska provsvar... Så sjukt att det inte framgår på deras hemsida, utan att man måste läsa kliniska studier för att förstå varför deras NIPT är billigare. Jag kommer välja en klinik från fostertest.se till mitt nästa barn!
Svar på tråden Genderscreen -hemtest