Bjuden på mat man inte bör äta?
Ring och säg att du är inne i ett svårt skov av din IBS och nu i några dagar tyvärr måste undvika vissa produkter som rött kött och att du tar med dig din egen mat om det blir besvär.
Ring och säg att du är inne i ett svårt skov av din IBS och nu i några dagar tyvärr måste undvika vissa produkter som rött kött och att du tar med dig din egen mat om det blir besvär.
Anonym A, varför ska ts chansa med sin bebis? Rekommenderas det att undvika så ska man undvika om man kan.
anonym A. Att inte gå ut är inte rimligt.
Att låta bli att äta chark är dock rimligt.
Alla gör som de vill men det man kan göra är ju naturligt att man gör. Varför chansa att riskera fosterskador eller missfall när det är så enkelt att bara inte äta vissa matvaror?
Tur att sådan rädsla inte fanns när en annan fick barn för 50+ år sedan
Fast anonym H, alla barn klarade sig inte genom tiderna och barnadödligheten är stor i många länder.
Det är ett FÅTAL livsmedel man inte bör äta som gravid, så det är alltså 8 månader (den första månaden vet man inte om graviditeten) som man bör avstå vissa livsmedel.
Som sagt, alla gör precis som de vill. Själv tyckte jag inte det var ett dugg jobbigt att avstå vissa livsmedel som jag knappt ens äter som icke-gravid 16 månader av mitt liv (varit gravid två gånger).
Jag förstår inte varför många har sådana problem med att ta vill följa de råd som finns för att inte ta risken, hur liten den än är.
Jag har tex aldrig varit med i en bilkrock och jag använder bälte ändå. Jag har en hemförsäkring jag aldrig använt. Det är inte supersvårt eller tidsödande, precis som det inte är supersvårt eller tidsödande att inte äta chark när man är gravid.
För min del brydde jag mig mer om mitt ofödda barn än att ta risker jag inte BEHÖVDE ta, men alla är ju olika. Ät vad ni vill som gravida, är vad ni vill som ogravida, låt andra avstå det de vill?
Men kom inte och snacka barnadödlighet för den är väldigt låg i Sverige av en anledning och det beror givetvis på den kunskap vi har och de råd som vi har turen att kunna få! Och turen att ha så mycket mat att vi kan avstå från att äta det som kan göra våra barn skadade för livet.
Anonym H för just listeria är dock gravida en riskgrupp och har ökad risk för att drabbas.
Risken är fortfarande liten men varför chansa när det bara gäller 8 månader? Är det så viktigt att äta just chark och vissa ostar att det inte går att avstå?
Hade det bara funnits chark och ost att äta i affärerna hade det ju varit en annan sak, men vi har ju så mycket mat i Sverige att vi kan göra det valet att avstå den mat som kan orsaka död och skada.
Risken är som sagt liten, men vill man sitta där på BB med ett sjukt barn i famnen och veta att det hade varit så enkelt att förhindra?
Allt kan man inte skydda sig från - men detta är ju en så liten grej att göra att det inte borde vara ett problem.